Gå til innhold

Er litt mistenksom mot utenlandske psykiatere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi jeg tenker at grunnen til at de har blitt psykiatere er kun fordi de ble tvunget eller "tvunget" til det av foreldrene sine og ikke fordi de faktisk er interessert i psykiatri eller fordi de ønsker å hjelpe folk eller er spesielt empatiske. 

Anonymkode: d9225...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt uinteressert i motivet hos mine hjelpere. Jeg vil at de skal være kompetente og gi meg hjelp som virker slik at jeg får det bedre.

Det eneste negative jeg kan si om en del utenlandske psykiatere, er at de er for dårlig i norsk muntlig som er det viktigste verktøyet en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 minutter siden):

Jeg er helt uinteressert i motivet hos mine hjelpere. Jeg vil at de skal være kompetente og gi meg hjelp som virker slik at jeg får det bedre.

Det eneste negative jeg kan si om en del utenlandske psykiatere, er at de er for dårlig i norsk muntlig som er det viktigste verktøyet en har.

Kanskje de tok smart-drugs gjennom hele utdanning fordi de var så presset hjemmefra at de ikke turte annet enn å bestå med 6ere?

Anonymkode: d9225...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje de tok smart-drugs gjennom hele utdanning fordi de var så presset hjemmefra at de ikke turte annet enn å bestå med 6ere?

Anonymkode: d9225...47c

Ja, og kanskje månen egentlig er en gusjegrønn ost! 😱

Anonymkode: ef0de...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje de tok smart-drugs gjennom hele utdanning fordi de var så presset hjemmefra at de ikke turte annet enn å bestå med 6ere?

Anonymkode: d9225...47c

Du får ikke seksere av smart-drugs. Du blir litt kvikkere noen uker inntil du blir innlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med utenlandske psykiatere er at de gir meg tyngre medisiner og høyere doser. 

De norske vil ofte prøve alt mulig annet først, noe som for det meste er positivt, men det kan også slå feil.

Men det er kun min opplevelse 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Jeg har aldri hatt en fjernkulturell psykiater, men har hørt at det ikke er en populær spesialisering blant de fra fjerne land. Så det er neppe familie som har presset de til å bli psykiatere. Til å bli leger ja. Men ikke til å bli psykiatere. En norsk psykiater som jeg ikke oppfatter som fordomsfull ba meg til og med om å få en europeisk fastlege da de fjernkuturelle var lite interesserte i psykiatri.

Ett beslektet tema om psykologer:

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/08/29/vil-ha-storre-mangfold-blant-psykologer/

Endret av Oger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 29.9.2022 den 20.19):

Du får ikke seksere av smart-drugs. Du blir litt kvikkere noen uker inntil du blir innlagt.

Haha

Anonymkode: 6f058...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 29.9.2022 den 20.08):

Det eneste negative jeg kan si om en del utenlandske psykiatere, er at de er for dårlig i norsk muntlig som er det viktigste verktøyet en har.

Det kan ofte være sant - men det vil jo gå begge veier. At det kan være vansker for helsepersonellet også å forstå nordmenn som snakker dialekter fra sør til nord og attpå til i ulik tydelighet og hastighet. Vansker med å forstå hverandre kan derfor gå begge veier og da er det åpenbart at det kan bli misforståelser.

Jeg snakket her om dagen med en apotekansatt som var utenlandsk, og det bød på utfordringer når vedkommende ikke forsto hvilke medisiner jeg uttalte. Det har aldri vært problemer med andre tidligere. Men det gjelder mange yrker det - som at man må skrive ned adressen sin til drosjesjåføren...

Men Norge trenger utenlansk arbeidskraft. Man har også den motsatte enden, der det er et utenlansk navn og klingende norskspråklig uttale, så viktig å ikke forhåndsdømme folk. Jeg møtte senest min nevrolog i vår som hadde et utenlandsk navn og snakket 100% norsk. Jeg har også møtt flere utenlanske psykiatere som enten snakker 100% norsk eller svært bra norsk, og det samme med leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 29.9.2022 den 20.08):

Jeg er helt uinteressert i motivet hos mine hjelpere. Jeg vil at de skal være kompetente og gi meg hjelp som virker slik at jeg får det bedre.

Det eneste negative jeg kan si om en del utenlandske psykiatere, er at de er for dårlig i norsk muntlig som er det viktigste verktøyet en har.

Akkurat det opplevde jeg. At psykiateren var dårlig i norsk. Jeg måtte forklare ting på flere måter for at han skulle forstå og likevel forstod jeg på tilbakemeldingene at han ikke hadde forstått. Dessuten var han opptatt av å sammenligne mine lidelser med folk fra det landet han kom fra. Der var det krig. 

Anonymkode: 3fceb...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 29.9.2022 den 20.08):

Det eneste negative jeg kan si om en del utenlandske psykiatere, er at de er for dårlig i norsk muntlig som er det viktigste verktøyet en har.

Min gamle psykiater fra Polen forstod meg alltid som psykotisk, han skrev også at de måtte finne ut om jeg var samtykkekompetent. Dette var jo tull, han nå en ny psykiater fra Polen men han forstår bedre og jeg forstår han bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt utenlandske leger i flere spesialiteter som har vært faglig flinke, men med varierende språkferdigheter. Psykiaterrelasjoner er jo veldig sårbare for språkproblemer, fordi det å snakke med hverandre er et fundamentalt viktig diagnoseverktøy. I somatikken har en i tillegg til den kliniske undersøkelsen ulike bildeundersøkelser, blodprøver osv. Det jeg kanskje har opplevd som mest problematisk er at evnen til å lese mellom linjene hva som blir sagt ikke er så god, men igjen trenger det ikke være sånn. Akkurat det handler nok også om kulturforståelse.  

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dessuten var han opptatt av å sammenligne mine lidelser med folk fra det landet han kom fra. Der var det krig. 

Seriøst? Noe så uprofesjonelt. Selv om det ikke er krig i Norge så kan man ikke bare be folk ta seg sammen og tenke at i de landene det er krig så får de ikke samme hjelp. De med psykiske lidelser i landene det er krig lider like mye som folk i Norge. Selv om folk i land hvor det er krig ikke får samme hjelp, så skal man liksom ta seg sammen og forvente at det vil gå over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dessuten var han opptatt av å sammenligne mine lidelser med folk fra det landet han kom fra. Der var det krig. 

Hadde en norsk fastlege som var en stund i Leger uten grenser som holdt på på samme måte. Greit at det er to forskjellige verdener, men man trenger ikke dra det inn i behandlingen. 

Anonymkode: 19c67...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...