Gå til innhold

Pollenallergi! Reise bort?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en familie med to gutter på 2 og 4 år. Min største gutt hadde kraftig bjørke og almallergi for to år siden - forrige toppåret for bjørka. Han fikk da kryssreaksjon på soya og kiwi. På grunn av lett bjørkesesong i fjor har han ikke hatt mer allergiplager.

Nå har han fått eksem over hele kroppen. Lik eksemen han hadde for to år siden. Smånuppete over store deler av kroppen. Han har nettopp blitt operert for polypper pga. tett nese. Når bjørkesesongen er på det verste må øynene dryppes morgen og kveld.

Siden både jeg og min mann har pollenallergi, regner jeg med at min minste også vil få problemer.

Så da lurer jeg på om det rett og slett er lurt å reise bort i bjørkesesongen? Statistisk sett starter sesongen ca. 5 mai og slutter 17. mai (Trondheim). 14 dager ekstra ferie.

Men hvor kan vi reise for å unngå bjørkepollen? Kan vi reise til syden?

Dersom vi ikke reiser:

- Finnes det medisiner som medfører mindre tvang for guttene? tabeletter? (vi måtte være to for å holde min største når vi skulle dryppe øynene, pga. svie, forferdelig).

- Burde jeg forebygge? Og når starter jeg?

Hilsen en bekymret mamma - og bjørkepollenallergiker

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46870-pollenallergi-reise-bort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Solvelv

Det går an å flykte fra bjørka på forskjellige måter - på høyfjellet kommer raklene senere enn i lavlandet så der er man relativt trygg i den verste lavlandssesongen. Syden er også en mulighet - pollentypene der er annerledes enn hos oss.

Forebyggende behandling med antihistaminer kan man vente med til rett før bjørka spretter, f.eks. når det begynner å komme litt pollen i luften. Følg med på pollenvarslene.

Ha en fin vår.

Det finnes en rekke måter å behandle pollenallergi på - det lureste er vel at du kontakter legen din og tar opp med ham/henne hvordan du best behandler guttene dine. Mange klarer seg godt bare med antihistaminer (allergitabletter) mens andre trenger nesespray og øyedråper i tillegg.

Selv om bjørkesesongen ofte er ille i 2-årssykler er det ingen sikker regel. Hvor plagsom pollensesongen blir er også veldig avhengig av været, tidlig eller sen vår osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...