Gå til innhold

De som jobber som moderator år etter år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som oppdrar andre hva er det med disse menneskene? Er de ute etter makten de aldri fikk eller liker de og herse med folk?  Dette er bare spørsmål jeg lurer på. Det gjelder ikke her inne, her føler jeg at man blir respektert uansett nesten. 

Anonymkode: 846b0...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De som oppdrar andre hva er det med disse menneskene? Er de ute etter makten de aldri fikk eller liker de og herse med folk?  Dette er bare spørsmål jeg lurer på.

Det er jo svært mange i et moderne samfunn som har en jobb som (bl.a.) omfatter å passe på at et regelverk blir fulgt? Jeg tviler på at alle disse egentlig har slike jobber fordi de liker følelsen av makt og / eller å herse med andre. 

Tenk på moderatorene som dommerne i ballspill: De har et felles regelverk å forholde seg til, men det må tolkes der og da til situasjonen, og det er ikke til å unngå at det iblant blir tatt avgjørelser som en annen dommer kanskje ville gjort litt annerledes. Men slikt stikker ikke så dypt, og det er ingen grunn til å ta det personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Det er jo svært mange i et moderne samfunn som har en jobb som (bl.a.) omfatter å passe på at et regelverk blir fulgt? Jeg tviler på at alle disse egentlig har slike jobber fordi de liker følelsen av makt og / eller å herse med andre. 

Tenk på moderatorene som dommerne i ballspill: De har et felles regelverk å forholde seg til, men det må tolkes der og da til situasjonen, og det er ikke til å unngå at det iblant blir tatt avgjørelser som en annen dommer kanskje ville gjort litt annerledes. Men slikt stikker ikke så dypt, og det er ingen grunn til å ta det personlig. 

Jeg får litt refleksjoner tilbake til at jobben til en dørvakt er å sørge for gjestenes trygghet. Jeg synes dette er et litt hult argument, all den tid jeg mener at 95% av dørvaktens rolle er å sørge for at utestedet ikke får problemer.

Sånn synes jeg det er med moderatorer (på generelt grunnlag) også. De skal utad sørge for trivsel blant medlemmene men er nok vel så engasjerte i å sørge for at sin arbeidsgiver eller oppdragsgiver ikke får problemer. Rollen med å skape trivsel er nok mer marginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (8 minutter siden):

Jeg får litt refleksjoner tilbake til at jobben til en dørvakt er å sørge for gjestenes trygghet. Jeg synes dette er et litt hult argument, all den tid jeg mener at 95% av dørvaktens rolle er å sørge for at utestedet ikke får problemer.

Sånn synes jeg det er med moderatorer (på generelt grunnlag) også. De skal utad sørge for trivsel blant medlemmene men er nok vel så engasjerte i å sørge for at sin arbeidsgiver eller oppdragsgiver ikke får problemer. Rollen med å skape trivsel er nok mer marginal.

Trivsel blant medlemmene/brukerne øker jo gjerne bruken av forumet og dermed annonseinntektene, så hensynet til brukere og oppdragsgiver henger jo tett sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Rollen med å skape trivsel er nok mer marginal.

Jeg tror ikke jeg skrev noe om å skape trivsel, bare at det både på forum, på idrettsbanene og andre arenaer ofte finnes regler som noen må passe på blir overholdt?

Så kan man selvfølgelig diskutere reglene, men det er egentlig noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke jeg skrev noe om å skape trivsel, bare at det både på forum, på idrettsbanene og andre arenaer ofte finnes regler som noen må passe på blir overholdt?

Så kan man selvfølgelig diskutere reglene, men det er egentlig noe annet. 

Noen regler er for strenge, en bør utvise kjønn noen steder. 

Anonymkode: 846b0...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper forklaringen er at moderatorer er vanlige mennesker. Ikke superhelter eller superskurker. De kan gjøre feilvurderinger uten at det ligger noen tanker bak.

Folk er ikke objektive. Det skal godt gjøres av en moderator å være helt blind for hvem man er enig i, hvem man er irritert på etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg tipper forklaringen er at moderatorer er vanlige mennesker. Ikke superhelter eller superskurker. De kan gjøre feilvurderinger uten at det ligger noen tanker bak.

Folk er ikke objektive. Det skal godt gjøres av en moderator å være helt blind for hvem man er enig i, hvem man er irritert på etc.

Noen av dem er irritert på de samme folkene, og forskjellsbehandler favoritter fordi de bedre venner med dem. Det synes jeg ingenting om. 

Anonymkode: 846b0...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Noen regler er for strenge, en bør utvise kjønn noen steder. 

Anonymkode: 846b0...17e

Eller skjønn, for å være nøyaktig. Jeg vil tro at de gjør det allerede, men folk - både moderatorer og andre - vil ha ulikt syn på hvor grensene bør gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (5 timer siden):

Eller skjønn, for å være nøyaktig. Jeg vil tro at de gjør det allerede, men folk - både moderatorer og andre - vil ha ulikt syn på hvor grensene bør gå. 

Det er sant. Jeg har feks veldig stor toleranse for selvmordstanker. Sannsynligvis fordi jeg har så mye erfaring med det selv. Jeg ønsker så gjerne å hjelpe, men jeg mister ikke nattesøvn. Jeg blir ikke trigget av at noen beskriver selvskading heller. 

For min del har jeg måttet lære at ikke alle har samme toleranse for det. Jeg har skjønt at noen blir skikkelig bekymret og redd. Jeg vet ikke om dette er pga jeg har Asperger og nedsatt evne til å forstå andre, men jeg har oppriktig slitt med å skjønne hvor grensene går. Jeg ble utestengt fra KG for mange år siden nettopp fordi jeg til tross for advarsel ikke klarte å forstå. 😛

Hadde jeg vært moderator så hadde jeg nok hatt ganske høy takhøyde ja. Andre igjen reagerer jo på den minste ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...