Gå til innhold

Hvordan holder man ut selvmordstanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan holder du ut selvmordstanker?

Jeg forsøker gjøre noe som får tankene over på noe annet som å gå en tur eller musikk. Og utenom det skriver jeg ned tankene og følelsene og bare lar meg selv skrive så ærlig og brutalt som jeg klarer. Ja, også forsøker jeg holde på rutinene da, stå opp, lage middag, gå tur og slikt til faste tider. Noen ganger fungerer jo ingenting av dette men... 

Anonymkode: ec346...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det står på som verst: Holder ut minutt for minutt. 

Ellers: Samme som deg, holder på rutiner, følger avtaler jeg har med helsevesenet og kommer meg ut av huset. Ingenting blir bedre av å ligge inne og dyrke sine egne mørke tanker (selvom jeg gjør det også innimellom). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i en annen tråd nå nettopp så driver jeg og utforsker yoga og meditasjon (mindfullness) som et redskap for å håndtere følelsesmessig kaos som ofte er forløperen til selvmordstanker hos meg. Jeg er helt i begynnelsen. Har gått på noen kurs. Merker at det er noe jeg må trene på, men det er noe med ritualer, den roen som skapes rundt det, det er en viss form for trøst i det. Jeg bruker musikk aktivt.

Å bruke musikk sånn generelt, ikke bare knyttet til yoga/meditasjon, er en lur mestringsstrategi. Musikkterapeuten min ba meg om å lage en mitt i mellom spilleliste. En liste med sanger som ikke var for mørke og som gjør mørket mitt mørkere. Heller ikke for livlige hvor det ville blitt for stor kontrast. Men en mitt i mellom-liste som kan dra deg litt opp fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...