Gå til innhold

Påtrengende tanker

Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

@kupton

Jeg har påtrengende tanker om at jeg enten blir knivstukket selv eller knivstikker andre. Dette gjør at jeg prøver å la være å bruke kniv.

Jeg er redd for å bli knivstukket av fremmede i gata, at de skal overrumple meg og gi meg mange dødelige knivstikk. At jeg blir et tilfeldig offer for et brutalt knivangrep. Det gjør at jeg ikke har så lyst til å bevege meg ute.

Hva skal jeg gjøre med disse tankene? Er dette tvangstanker eller er jeg psykotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker jeg skal knivstukke vennen min hver gang vi lager mat. Jeg har også tenkt jeg skulle knivstukket andre på jobb med tapetkniv.

Dette er kun tvangstanker. Jeg har heller aldri hevet mine barn over balkongen. Selv om jeg tenkte det hver gang jeg stod der. 

Alt dette var tvangstanker. 

Så var det den ene gangen jeg faktisk gjorde som tvangstankene sa. Ikke kniver, men noe annet. Bøe vurdert til å ha bevissthetsforstyrrelse (men ikke utilregnelig), og pga den episoden er jeg redd for å en dag også faktisk knivstikke noen. Men redslen for å gjøre det, gjør at jeg tenker det er tvangstanker. Den gangen jeg gjorde det jeg gjorde, så bare gjorde jeg det uten redsel. 

Min behandler har sagt at det er ganske vanlig å ha tanker om å knivstikke noen. Selv er jeg redd for at siden jeg gjorde den tingen for 5 år siden, så kan jeg vel eskalere og gjøre noe verre. Men på samme tid så har jeg denne sperren og jeg skjønner jeg har tvangstanker. 

Jeg er ikke kupton, men jeg ville bare dele erfaring. Den ene gangen jeg faktisk gjorde noe, så var jeg ikke ved mine fulle fem. Men slike tanker du sier du har, kjenner jeg meg igjen i og jeg ser det som tvangstanker. Jeg har aldri knivstukket noen eller kastet mine barn utenfor balkongen tross alt. Jeg bare registrerer at de tankene kommer også driter jeg i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker jeg skal knivstukke vennen min hver gang vi lager mat. Jeg har også tenkt jeg skulle knivstukket andre på jobb med tapetkniv.

Dette er kun tvangstanker. Jeg har heller aldri hevet mine barn over balkongen. Selv om jeg tenkte det hver gang jeg stod der. 

Alt dette var tvangstanker. 

Så var det den ene gangen jeg faktisk gjorde som tvangstankene sa. Ikke kniver, men noe annet. Bøe vurdert til å ha bevissthetsforstyrrelse (men ikke utilregnelig), og pga den episoden er jeg redd for å en dag også faktisk knivstikke noen. Men redslen for å gjøre det, gjør at jeg tenker det er tvangstanker. Den gangen jeg gjorde det jeg gjorde, så bare gjorde jeg det uten redsel. 

Min behandler har sagt at det er ganske vanlig å ha tanker om å knivstikke noen. Selv er jeg redd for at siden jeg gjorde den tingen for 5 år siden, så kan jeg vel eskalere og gjøre noe verre. Men på samme tid så har jeg denne sperren og jeg skjønner jeg har tvangstanker. 

Jeg er ikke kupton, men jeg ville bare dele erfaring. Den ene gangen jeg faktisk gjorde noe, så var jeg ikke ved mine fulle fem. Men slike tanker du sier du har, kjenner jeg meg igjen i og jeg ser det som tvangstanker. Jeg har aldri knivstukket noen eller kastet mine barn utenfor balkongen tross alt. Jeg bare registrerer at de tankene kommer også driter jeg i de.

Takk for at du deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (På 30.9.2022 den 19.55):

Er dette tvangstanker eller er jeg psykotisk?

Hvis du virkelig tror på dette, er det en vrangforestilling og dermed en psykose.

Hvis du vet et det er "tull", men likevel ikke klarer å bli kvitt tankene, er det tvang/ocd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...