Gå til innhold

Henvist til DPS og stiller meg kritisk til systemet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål ift «systemet» når man blir henvist til DPS her i landet. Jeg er i gang med kartleggingsrunde på DPS og har fått beskjed om at det er vanlig prosedyre å bruke 3-4 timer, eller mer om det er nødvendig, på denne kartleggingen for å finne en diagnose. Og at hvis de finner en diagnose så skal de vurdere om jeg er syk nok til å få behandling. 

Jeg har gjennom de siste sju årene hatt flere runder hos psykolog. Disse har hjulpet en del, såpass at jeg har klart meg godt i jobb og ellers. Dessverre har jeg fått en veldig dårlig periode nå, mye verre enn jeg noen gang har vært borti og ble derfor henvist til DPS denne gangen. 
 

Psykologen har tidligere satt diagnosen Generalisert angstlidelse, noe som også står i epikrisen som behandler på DPS har fått tilgang til og gått gjennom sammen med meg. Hvorfor i all verden må man da gjennom denne runden med kartlegging på nytt, for å finne ut om man har en diagnose?! Behandler har nå brukt kartleggingstimene på å fortelle meg at jeg bare må lære litt om angst for å forstå hvorfor kroppen min oppfører seg som den gjør, så skal det nok bli bra dette. Dette føles nesten respektløst etter flere år i behandling for angst tidligere og mange års egenerfaring med angst gjennom livet. Jeg mistenker at det ligger i kortene her at sjansen for å finne en alvorlig nok diagnose er laaangt unna i behandlerens øyne, siden jeg «bare har litt angst som jeg trenger å lære om».

 
Jeg har jo behov for hjelp , og da er det veldig frustrerende å måtte bruke først nesten 3 mnd på å vente på time etter henvisning, og deretter 1,5-2 mnd på utfylling av skjemaer uten å være sikker på om man ender opp med å få hjelp i det hele tatt! Føler jeg har kastet bort et halvt år som jeg egentlig kunne brukt på å bli frisk nok til å komme meg tilbake i jobb om hjelpen hadde vært der fra starten av når jeg trengte den… 

 

Har snakket med flere som kan fortelle at de har måttet gjennom samme runde med kartlegging for hver gang de har vært henvist til dps, og da burde jo virkelig tidligere diagnoser ligge inne i systemet tenker jeg?!

 

Er det virkelig sånn at systemet i Norge er så uhensiktsmessig for pasientene? Ønsker gjerne å høre andres erfaringer! 

Anonymkode: 25eaa...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første tanke er at diagnoser er ferskvarer så man trenger nok å undersøke ved ny henvisning hvilke diagnoser som gjør det gjeldende.

Jeg har blitt rediagnostisert flere ganger i løpet av mitt forløp. Diagnosen som var gyldig det første året, ble tatt vekk og erstattet av en annen. Så tenkte de etter enda en stund at jeg hadde flere problemer og jeg ble utredet på nytt og fikk enda en diagnose.

Men jeg skjønner at det er frustrerende at ting tar tid. Man vil jo aller helst sette igang og komme seg tilbake til livet så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bruke de teknikkene og rådene du har fått i løpet av de årene du har gått i behandling da!! Har du ikke lært noe på de forrige rundene dine? 

Og dessuten så er det ikke sånn at man bare kan gå dit hver gang man får angst heller. Du må bruke teknikkene dine og lære deg å leve med det. 

Anonymkode: d7daf...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...