Gå til innhold

kan du tilgi en person etter sonet fengselsdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Jeg har sittet i varetekt i  3uker, og er nå på psykiatrisk og skal vre her noen dager også tror jeg at jeg skal hjem.. akuratt nå på tvang men tror ikkke jeg skulle ha det lenge. Så skal sakken komme opp igjen i januar, og da skal jeg inn å sone dom på fengsel igjen.. jeg har så mye dårlig samvittighet og ingen liker meg lenger og jeg vet jeg har mange grusomme år foran meg...vet ikke o jeg overlever men.

Anonymkode: d0261...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du endrer adferd vil folk like deg. 

Anonymkode: c514b...d7b

Ok, hva mener du med det? 

Har hatt en veldig bra oppførsel de siste måneden. Egentlig alltid oppført meg helt greit, s å det har ikke noemed det å gjøre, klarer å styre meg selv greit også. Og har ikke vrt i kontakt med politiet før, så er ikke sånn super kriminell-gjenganger heller liksom. Men ja, nå var jeg med på noe dumt og jeg havna i fengsel, men skal tilbake til fengsel etterhvert, antagelig januar. 

Anonymkode: d0261...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, hva mener du med det? 

Har hatt en veldig bra oppførsel de siste måneden. Egentlig alltid oppført meg helt greit, s å det har ikke noemed det å gjøre, klarer å styre meg selv greit også. Og har ikke vrt i kontakt med politiet før, så er ikke sånn super kriminell-gjenganger heller liksom. Men ja, nå var jeg med på noe dumt og jeg havna i fengsel, men skal tilbake til fengsel etterhvert, antagelig januar. 

Anonymkode: d0261...afd

At folk vil tilgi om du endrer den negative adferden som førte til fengsel. 

Anonymkode: c514b...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At folk vil tilgi om du endrer den negative adferden som førte til fengsel. 

Anonymkode: c514b...d7b

Ok, vet ikke helt om jeg skjønte, men jeg har ikke en sånn super kriminell opprførsel liksom sånn  som jeg har sett av mange av de jeg traff på i fengselet. De ansatte som jobba der skikkapå deg med et stivt smil 

og ingen likte meg, av de ansatte altså, men jeg vil si jeg er en alreit person, alle de insatte likte meg hvertfall. 

Anonymkode: d0261...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 Jeg har sittet i varetekt i  3uker, og er nå på psykiatrisk og skal vre her noen dager også tror jeg at jeg skal hjem.. akuratt nå på tvang men tror ikkke jeg skulle ha det lenge. Så skal sakken komme opp igjen i januar, og da skal jeg inn å sone dom på fengsel igjen.. jeg har så mye dårlig samvittighet og ingen liker meg lenger og jeg vet jeg har mange grusomme år foran meg...vet ikke o jeg overlever men.

Anonymkode: d0261...afd

Kan tilgi det ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

 Jeg har sittet i varetekt i  3uker, og er nå på psykiatrisk og skal vre her noen dager også tror jeg at jeg skal hjem.. akuratt nå på tvang men tror ikkke jeg skulle ha det lenge. Så skal sakken komme opp igjen i januar, og da skal jeg inn å sone dom på fengsel igjen.. jeg har så mye dårlig samvittighet og ingen liker meg lenger og jeg vet jeg har mange grusomme år foran meg...vet ikke o jeg overlever men.

Anonymkode: d0261...afd

Kommer jo helt an på hva du har sittet inne for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Kommer jo helt an på hva du har sittet inne for.

ingen er døda, og har ikks skadet noen på den måten. 

Anonymkode: d0261...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva ja. Min eks som sitter i forvaring kan jeg aldri tilgi for eksempel.

Jeg har gjort ting selv om fikk en dom, men det ble omgjort til samfunnsstraff pga min psykiske helse. Jeg er en ok person selv om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (21 minutter siden):

Kommer an på hva ja. Min eks som sitter i forvaring kan jeg aldri tilgi for eksempel.

Jeg har gjort ting selv om fikk en dom, men det ble omgjort til samfunnsstraff pga min psykiske helse. Jeg er en ok person selv om.

hva har du gjort kan jeg spørre?

Anonymkode: d0261...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hva har du gjort kan jeg spørre?

Anonymkode: d0261...afd

vil ikke skrive det ehr, redd jeg blir kjent igjen av folk osm veit hvem jeg er . Men følte jeg trengte noen å snakkem ed , er joikke noe jeg kan snsakkemed noen om, følte nesten det var en  1ting som var bra med fengsel og detvar at du kunne snakke med de andre insatte og de fordto deg...

Anonymkode: d0261...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

hva har du gjort kan jeg spørre?

Anonymkode: d0261...afd

Ønsker ikke å si noe om det her på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Ønsker ikke å si noe om det her på forumet. 

skjønner, samme her.

Anonymkode: d0261...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 Jeg har sittet i varetekt i  3uker, og er nå på psykiatrisk og skal vre her noen dager også tror jeg at jeg skal hjem.. akuratt nå på tvang men tror ikkke jeg skulle ha det lenge. Så skal sakken komme opp igjen i januar, og da skal jeg inn å sone dom på fengsel igjen.. jeg har så mye dårlig samvittighet og ingen liker meg lenger og jeg vet jeg har mange grusomme år foran meg...vet ikke o jeg overlever men.

Anonymkode: d0261...afd

Jo, i de aller fleste tilfeller kan jeg det. Det virker som om du er motivert til å bli ferdig med dommen, gjøre opp for deg og komme deg videre i livet uten videre kriminalitet. Da har jeg absolutt ingen vansker med å tilgi at du har gjort et lovbrudd. Vi har eksempler på at høyt utdannede mennesker som nyter anerkjennelse i samfunnet har begått mer eller mindre alvorlige lovbrudd. Alle kan trå feil. Du er innstilt på at du har gjort et lovbrudd og nekter ikke på det, slik jeg forstår deg, og det kan være en fordel for deg. Husk at du som menneske ikke synker i verdi fordi du har begått et lovbrudd. Det er hva du ev. gjør ETTER fengselsoppholdet som da vil ha stor betydning for hvilket syn mange har på deg videre.

Du velger selv hva du vil benytte tiden i fengselet på. Vil du gruble, la deg selv forfalle fysisk og psykisk, være bitter over egen skjebne og synes synd på deg selv - eller vil du bruke tiden konstruktivt og bruke tiden i fengselet til noe nyttig, avhengig av hvilket tilbud som finnes? Det kan kanskje være nyttig å tenke igjennom og snakke med folk rundt deg nå om hva du kan bruke tiden innelåst alene på, for å gjøre tiden mer utholdelig. Fengsel har ofte nettsider, som du kanskje vet, hvor det står informasjon om hvordan det er å være innsatt.

Jeg synes også at en veldig bra podcast som produseres av fengselsinnsatte selv, hvor det belyses viktige saker og er et talerør fra innsiden av fengselet til samfunnet utenfor, er Røverradioen. Den sendes også direkte på radio tror jeg...

Jeg ønsker deg masse lykke til. Et tips jeg tror kan være lurt som innsatt, er å skape faste rutiner i fengselet, selv om det ikke alltid skjer så mye. Å gi dagen fasong og rutiner er viktig uansett hvor en er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 Jeg har sittet i varetekt i  3uker, og er nå på psykiatrisk og skal vre her noen dager også tror jeg at jeg skal hjem.. akuratt nå på tvang men tror ikkke jeg skulle ha det lenge. Så skal sakken komme opp igjen i januar, og da skal jeg inn å sone dom på fengsel igjen.. jeg har så mye dårlig samvittighet og ingen liker meg lenger og jeg vet jeg har mange grusomme år foran meg...vet ikke o jeg overlever men.

Anonymkode: d0261...afd

Tror det meste kan tilgis.  Og man soner jo for å gjøre opp for seg. Da bør samfunnet akseptere det og gi folk nye sjanser. Noen mennesker har lettere for dømme og vanskeligere for å tilgi men det får være deres problem. Og selvfølgelig hadde noen skadet barna mine feks hadde jeg måtte jobbe litt mer med å tilgi. Kjenner flere som har sittet i fengsel som lever normale liv nå og klarer seg fint. De brukte tiden i fengselet til noe konstruktivt. Til og med en jeg kjenner som forgrep seg mot barn har nå et greit liv og venner. Håper bare du møter noen gode folk som støtter og hjelper deg. Lykke til. 

Anonymkode: 384c2...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tilgi er en kristen dyd. Hadde du ranet meg ville jeg ikke tilgitt. 
 

Det er i grunn lite du kunne gjort mot meg og mine, som var kriminelt jeg bille tilgitt pga at du ble straffeforfulgt. Uaktsomt bildrap i edru tilstand kunne jeg tilgi. Hadde du vært ruset ville jeg ikke tilgitt.

Jeg var selv litt småkriminell i tenåra.

I ettertid så skammer jeg meg.

Anonymkode: 6c849...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...