Gå til innhold

Hva gjør jeg med venninne som stadig setter seg selv i fare? Selvdestruktiv..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som tilhører et rusmiljø. Denne venninnen setter seg stadig i fare og jeg har flere ganger mottatt meldinger fra henne  eller andre etter at hun har havnet på somatisk sykehus og psykiatrisk avdeling etter å ha ruset seg, besvimt fordi hun ikke spiser (hun har en spiseforstyrrelse) eller fått juling/blitt skadet. 

For litt siden ble hun innlagt etter å ha blitt knivstukket, og nå nylig ble hun innlagt etter overdose som førte til hjertestans. Nå finner jeg ut at hun skal ut og reise, og jeg frykter det er for å møte venner i rusmiljø i en annen by, eller for å møte samme vedkommende som har knivstukket henne tidligere. Slik jeg tolket henne så kan det hun gjør nå sette henne i fare på ny.

Som oftest når hun blir innlagt så skriver hun seg ut så fort hun får muligheten, så det nytter ikke å oppmuntre henne til å bli igjen der og ta imot hjelp og oppfølging.

Hva gjør jeg? En del av meg ønsker å være venninne med henne, mens den andre sliter virkelig da jeg etter årevis hvor jeg har hatt slike relasjoner føler meg veldig ferdig med det da det blir en skikkelig energivampyr. Jeg vet heller ikke hva jeg skal si til henne når hun kontakter meg og jeg får vite at slike ting har skjedd, for jeg føler jeg har sagt det jeg kan si. Jeg kan ikke trylle henne bedre eller tvinge henne til å oppsøke hjelp, og det er ganske vondt psykisk for oss rundt at hun ødelegger seg selv på en sånn måte.

Hun vil ikke blande inn politiet heller, selv om hun har opplevd flere ting som de som har skadet henne alvorlig kan bli dømt for. 

 

Anonymkode: 094b9...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hørtes veldig tøft ut for deg. 

Siden hun ikke ønsker å ta imot hjelp, så burde du kanskje tenke over om det er bra for deg å ha henne som venninne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 2.10.2022 den 20.25):

Dette hørtes veldig tøft ut for deg. 

Siden hun ikke ønsker å ta imot hjelp, så burde du kanskje tenke over om det er bra for deg å ha henne som venninne. 

Takk for at du tok deg tid til å svare ❤️ 

Egentlig hadde jeg formulert et oppfølgingsinnlegg, men har fått beskjed om at hun er død nå.

Anonymkode: 094b9...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for at du tok deg tid til å svare ❤️ 

Egentlig hadde jeg formulert et oppfølgingsinnlegg, men har fått beskjed om at hun er død nå.

Anonymkode: 094b9...fcb

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for at du tok deg tid til å svare ❤️ 

Egentlig hadde jeg formulert et oppfølgingsinnlegg, men har fått beskjed om at hun er død nå.

Anonymkode: 094b9...fcb

Så leit å høre. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...