Gå til innhold

Opplever du spydige helsepersonell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du har selvskadet? Det gjorde jeg den eneste gangen jeg tok overdose. Han var skikkelig spydig han sykepleieren mens legen var grei og høfflig. For meg var dette bare noe jeg gjorde for å bli utskrevet av ett fryktelig sykehjem og det hjalp. I stedet for å være på sykehjemmet til sommeren kom jeg hjem i januar. Men dere som selvskader flere ganger, møter dere respekt eller spydige og irriterte helsepersonell?

Anonymkode: 9adc3...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har selvskadet? Det gjorde jeg den eneste gangen jeg tok overdose. Han var skikkelig spydig han sykepleieren mens legen var grei og høfflig. For meg var dette bare noe jeg gjorde for å bli utskrevet av ett fryktelig sykehjem og det hjalp. I stedet for å være på sykehjemmet til sommeren kom jeg hjem i januar. Men dere som selvskader flere ganger, møter dere respekt eller spydige og irriterte helsepersonell?

Anonymkode: 9adc3...613

Jeg ble innlagt fordi jeg hadde planer om å ta selvmord. Der var det en mannlig sykepleier som lo da jeg fortalte hvilken metode og sa at haha du dør jo ikke av det. Du må nok være mer kreativ enn som så. 

Anonymkode: 33551...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var begge deler. Jeg opplevde mest verbale spydigheter fra sykepleiere, men de stelte sår med omsorg. Enkelte av legene var mer sparsomme med bedøvelse - og det var nok bevisst. Mens andre leger igjen brukte mye bedøvelse.

Jeg hatet meg selv intenst, både under og etter selvskadingen, og noen ganger nektet jeg å ta imot bedøvelse fra legene. Det vet jeg smertet noen leger (går ikke inn på hvorfor). Jeg kunne også komme for sent til legevakten, først etter 18-24 timer, etter mye diskusjon med meg selv eller nøling eller ev. overtalelse fra terapeuten, nettopp fordi jeg skjemtes og tidligere negative møter på legevakten. Jeg visste også etter hvert at det medførte bare til mye ekstra styr, noe som gjorde at jeg drøyet enda mer, fordi et sår som er eldre enn 8 timer i regelen ikke kan syes sammen direkte. Det jeg har sett at enkelte påstår på forumet, at man skader seg og drar direkte, tenker jeg ikke er uansvarlig håndtering. Man SKAL og BØR ikke vente for lenge. Da får man klippekort på legevakten i et par uker etterpå om en er riktig uheldig. Og på et forum vet en ikke om omstendighetene, som at noe kan trenge legetilsyn straks.

Jeg har i år vært skadefri fra selvskading flere ganger i uken i ca. 10-11 år.  👏🏻 Opplever ingen trang til det i det daglige, men to små enkeltvis tilbakefall siste 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt på temaet om å bli dårlig behandlet, men å oppleve seg dårlig behandlet. Det er to ulike ting, men for så vidt samme sak.

Jeg har flere ganger tenkt på en tankefeil jeg har hatt i hodet mitt overfor helsepersonell. Jeg hadde den i alle år jeg selvskadet, dessverre, og det er først nå de siste 4-5 årene at det har gått opp for meg at det ikke har noe med MEG som person å gjøre, men av hygieniske forhold og like mye for min egen og deres sikkerhet med tanke på å ikke bli påført infeksjoner.

Dette handler ikke om kunnskapsløshet fra min side, for dette har jeg hatt kunnskap om hele veien, men hodet mitt har vært så oppsatt på at jeg og kroppen min er så mislikt og hatet av absolutt alle, så fornuftige tanker har blitt skjøvet tilbake og ikke kommet igjennom.

Når leger og sykepleiere har tatt på seg hansker før de har tatt og håndtert skaden jeg har hatt, har jeg automatisk tenkt: "De vil ikke ta i meg fordi jeg er ekkel og de synes jeg er skitten og motbydelig". Og dette var jeg fullstendig overbevist om frem til ca. 2017-2018 en gang. Da gikk det opp for meg at de beskyttet såret mot infeksjon og seg selv. Ikke seg selv mot å komme i kontakt med skitne og motbydelige Eva Sofie, for i mitt hode er jeg og kroppen min skitten og motbydelig.

Jeg har nå gjennom terapi innsett at dette ikke er fakta. Det er følelser. Jeg har forsøkt å håndtere følelser mens det i realiteten er minner som ligger bak og forstyrrer virkelighetsoppfatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke opplevd noe spydighet som jeg kam huske. Men i fjor vinter tok en kirurg en alvoraprat med meg om hvor ødelagt sener og annen struktur i armen min ble for hver gang. At de ville jo lappe seg sammen slik de hadde plikt til, men at jeg ødela jo meg selv. Å ødelegge meg selv er jo gjerne litt av målet når jeg først skader meg da, så det kurerte meg ikke den alvorapraten. Det er nå ca 9 mnd siden sist nå da. Men har begynt å ulme igjen nå, i forhold til behovet for å gjøre det på nytt. Det bare ender alltid med operasjon og alt slikt så jeg ønsker å unngå tilbakefall. Min egen skam i møte med personalet på avdelingen jeg havner på gjør at jeg prøver å ikke gi etter.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (7 timer siden):

Nei har ikke opplevd noe spydighet som jeg kam huske. Men i fjor vinter tok en kirurg en alvoraprat med meg om hvor ødelagt sener og annen struktur i armen min ble for hver gang. At de ville jo lappe seg sammen slik de hadde plikt til, men at jeg ødela jo meg selv. Å ødelegge meg selv er jo gjerne litt av målet når jeg først skader meg da, så det kurerte meg ikke den alvorapraten. Det er nå ca 9 mnd siden sist nå da. Men har begynt å ulme igjen nå, i forhold til behovet for å gjøre det på nytt. Det bare ender alltid med operasjon og alt slikt så jeg ønsker å unngå tilbakefall. Min egen skam i møte med personalet på avdelingen jeg havner på gjør at jeg prøver å ikke gi etter.

Ikke noe frekt ment, men hvis målet ditt var å ødelegge deg hvorfor dro du inn for å sy eller til en kirurg da? 

Anonymkode: 9769e...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke noe frekt ment, men hvis målet ditt var å ødelegge deg hvorfor dro du inn for å sy eller til en kirurg da? 

Anonymkode: 9769e...e29

Fordi muskler, sener og nerver røk og jeg måtte operere. Har i tillegg hatt akutt blodtap i den forbindelse. 

Å ville ødelegge seg er ikke synonymt med å ønske å miste all videre funksjon i armen. Den er forøvrig nedsatt nok uansett den da.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 4.14):

Når du har selvskadet? Det gjorde jeg den eneste gangen jeg tok overdose. Han var skikkelig spydig han sykepleieren mens legen var grei og høfflig. For meg var dette bare noe jeg gjorde for å bli utskrevet av ett fryktelig sykehjem og det hjalp. I stedet for å være på sykehjemmet til sommeren kom jeg hjem i januar. Men dere som selvskader flere ganger, møter dere respekt eller spydige og irriterte helsepersonell?

Anonymkode: 9adc3...613

Jeg tror helsepersonell er blitt mindre fordømmende og nedlatende i møte med selvskading de senere årene enn de var tidligere. Har du vært plaget av minnene fra denne episoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (10 timer siden):

Jeg tror helsepersonell er blitt mindre fordømmende og nedlatende i møte med selvskading de senere årene enn de var tidligere. Har du vært plaget av minnene fra denne episoden?

Nei jeg er ikke så veldig plaget nå, men det og da var det en ekstra jævlig faktor da. Pumping er jo ille i seg selv, og med spydigheter på tekke og rad så hjalp det ikke. Pumpingen i seg selv var avskrekkende nok, og jeg er overbevist om at det var sykepleierens sadisme som ble vekket heller enn bare å skremme meg mot å gjøre det igjenn.

Anonymkode: 9adc3...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...