Gå til innhold

Medikamentfri behandling?


Cesium

Anbefalte innlegg

Er det noe forskning som viser at dette faktisk kan hjelpe noen med psykoselidelse (eller bipolar)? Vet du @kupton? Eller har noen her prøvd?

Minnes at noen her tidligere har skrevet at de som har effekt av medikamentfri behandling er folk som har blitt feildiagnostisert. Stemmer det?

Jeg ønsker å vite litt om alle alternativer når det kommer til behandling for psykoselidelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ingen forskning som viser at det har effekt. Det stemmer nok i de aller fleste tilfeller at det dreier seg om feildiagnostiserte.

Det er overveldende evidens for at det går best for personer med schizofreni dersom de får korrekt dose med AP i form av depot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Nei, det er ingen forskning som viser at det har effekt. Det stemmer nok i de aller fleste tilfeller at det dreier seg om feildiagnostiserte.

Det er overveldende evidens for at det går best for personer med schizofreni dersom de får korrekt dose med AP i form av depot.

Det er jo viktig å finne ut om man er feildiagnostisert da, for er jo kjipt hvis man skal bruke medisiner hele livet for en sykdom man ikke har. Her hvor jeg bor er det et sånn behandlingstilbud hvor mange har fått det bedre. Kanskje de søkte seg inn fordi de ikke følte diagnosen stemte. Eller kanskje medisinene hadde negativ effekt på dem nettopp fordi de var feildiagnostisert 

Jeg har tenkt at jeg kanskje har feil diagnose, så da er vel det tilbudet bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Nei, det er ingen forskning som viser at det har effekt. Det stemmer nok i de aller fleste tilfeller at det dreier seg om feildiagnostiserte.

Det er overveldende evidens for at det går best for personer med schizofreni dersom de får korrekt dose med AP i form av depot.

Hva med denne?

F25B015A-2BAE-4A42-8C42-0CF827B7BFA9.jpeg.0faa1b44611dda239dc0c0209c9eccc4.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (1 minutt siden):

Hva med denne?

F25B015A-2BAE-4A42-8C42-0CF827B7BFA9.jpeg.0faa1b44611dda239dc0c0209c9eccc4.jpeg
 

Her kan det vel tenkes at de som ikke brukte medisiner, hadde en mildere sykdom i utgangspunktet og at prognosen derfor er bedre. Jeg vet ikke. Men skjønner at det kan være vanskelig å få til god forskning på det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (2 minutter siden):

Hva med denne?

F25B015A-2BAE-4A42-8C42-0CF827B7BFA9.jpeg.0faa1b44611dda239dc0c0209c9eccc4.jpeg
 

Hvilken type forskning? Hvor mange? Hvilke utvalgssktiterier? Og det er mye mer som sier noe om hvor vidt en kan stole på resultater av en studie.Mange studier er ikke til å lite på. Og det skal være samme resultater i andre studier før det er godt belegg for å si at sånn er det.

Anonymkode: 58435...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cesium skrev (14 minutter siden):

Her kan det vel tenkes at de som ikke brukte medisiner, hadde en mildere sykdom i utgangspunktet og at prognosen derfor er bedre. Jeg vet ikke. Men skjønner at det kan være vanskelig å få til god forskning på det 

Det kan godt hende. Schizofrenipasienter er ikke en ensformig gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilken type forskning? Hvor mange? Hvilke utvalgssktiterier? Og det er mye mer som sier noe om hvor vidt en kan stole på resultater av en studie.Mange studier er ikke til å lite på. Og det skal være samme resultater i andre studier før det er godt belegg for å si at sånn er det.

Anonymkode: 58435...707

Nei, syns ikke man skal være for bastant i en bestemt retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (15 minutter siden):

Hva med denne?

F25B015A-2BAE-4A42-8C42-0CF827B7BFA9.jpeg.0faa1b44611dda239dc0c0209c9eccc4.jpeg
 

Hvordan bestemte de hvem som skulle ha medisiner og hvem som ikke? En kan ikke helt sammenligne hvis man bare velger noen uten medisiner og noen med, og følger disse over år. Det må da være vanskelig å luke ut andre sammenhenger. Som at de uten ikke var like syke i utgangspunktet. Hva skiller ikke de som i utgangspunktet brukte medisiner og de som ikke? 

Anonymkode: 58435...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan bestemte de hvem som skulle ha medisiner og hvem som ikke? En kan ikke helt sammenligne hvis man bare velger noen uten medisiner og noen med, og følger disse over år. Det må da være vanskelig å luke ut andre sammenhenger. Som at de uten ikke var like syke i utgangspunktet. Hva skiller ikke de som i utgangspunktet brukte medisiner og de som ikke? 

Anonymkode: 58435...707

Du det vet jeg ikke. Har bare sett denne grafen på nett i det siste. Kanskje kupton har bedre svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesium skrev (17 minutter siden):

Her kan det vel tenkes at de som ikke brukte medisiner, hadde en mildere sykdom i utgangspunktet og at prognosen derfor er bedre. Jeg vet ikke. Men skjønner at det kan være vanskelig å få til god forskning på det 

Da må en fordele tilfeldig hvem som får og medisiner og hvem som får placebo. Men da er spørsmålet   hvem vil være med i studien. Kan være noe som skiller dem som vil være med og hvem som ikke, så det er nok ikke lett nei 

Anonymkode: 58435...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (1 minutt siden):

Du det vet jeg ikke. Har bare sett denne grafen på nett i det siste. Kanskje kupton har bedre svar. 

@kupton

Anonymkode: 58435...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da må en fordele tilfeldig hvem som får og medisiner og hvem som får placebo. Men da er spørsmålet   hvem vil være med i studien. Kan være noe som skiller dem som vil være med og hvem som ikke, så det er nok ikke lett nei 

Anonymkode: 58435...707

Dette gjør de nok ikke av etiske grunner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cesium skrev (19 minutter siden):

Dette gjør de nok ikke av etiske grunner 

Nei.., og det er forståelig 

Anonymkode: 58435...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Hadde den grafen vært objektiv sann ville det vært en skandale. Se heller gamle filmopptak fra asylene før nevroleptika, og sammenlign gjerne også hvor mange sengeplasser det var før og etter AP.

 

Se også at schizofren katatoni nå er en sjeldenhet mens den før var en vanlig variant.

Endret av Oger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oger skrev (3 timer siden):

Hadde den grafen vært objektiv sann ville det vært en skandale. Se heller gamle filmopptak fra asylene før nevroleptika, og sammenlign gjerne også hvor mange sengeplasser det var før og etter AP.

 

Se også at schizofren katatoni nå er en sjeldenhet mens den før var en vanlig variant.

Schizofreni katatoni var vanlig før fordi folk ble overmedisinert av alt for tune førstegenerasjons antipsykotika med masse bivirkninger! 

Anonymkode: 52f3a...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Schizofreni katatoni var vanlig før fordi folk ble overmedisinert av alt for tune førstegenerasjons antipsykotika med masse bivirkninger! 

Anonymkode: 52f3a...4b9

Sterk parkinsonisme kan ligne på katapleksi men det er ikke katatoni. Jeg husker selv jeg nesten låste meg i en stilling når keg gi på en diger dose haldol, men det bar pga parkinsonisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...