Gå til innhold

Spørsmål rundt psykose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål rundt psykose. Jeg har selv bipolar og har psykoser både i topper og bunner, men nå i det siste har jeg opplevd mye tanker rundt overvåkning, at folk kan lese tankene mine, at jeg får tegn og ser sammenhenger i ting, veldig var på lyder osv. I tillegg har jeg fått tvangstanker/invaderende tanker som blir verre. Ikke så mye tvangshandlinger, men noe av det og. Jeg kan høre stemmer i det jeg faller i søvn, men det har jeg dog hørt at ikke er så unormalt… Jeg snakket med en psykiater som ikke kjenner meg så godt om det, fordi min var på ferie, og han sa dette bare var angstsymptomer og uro og at jeg burde gå meg en tur. Jeg føler meg ikke helt enig, og det er vanskelig å komme seg ut når man er redd. Jeg sliter mer med daglige gjøremål enn det jeg vanligvis gjør, sliter med å få i meg mat, sliter med å opprettholde hygiene. Jeg kjenner meg hverken trist eller glad, men har mistet interesse for mange ting. Jeg forstår at jeg kanskje ikke er i full psykose, men føler ikke det bare er angst. Noen andre som har opplevd lignende? Jeg er en person som selv når jeg i perioder er veldig syk, kan fremstå som veldig oppegående og jeg føler det kan være lett å misforstå meg av den grunn. Setter pris på alle svar.

Anonymkode: 4ad9f...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du bipolar 1 eller 2? Og tenker du på om du kan ha Schizoaffektiv? Tror man ikke kan ha Schizoaffektiv ved bipolar 2, men jeg vet ikke jeg. 

Anonymkode: 44e49...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at helsepersonell er positive og oppmuntrende, men bare innenfor rimelighetens grenser. Dette er ikke bare angst, og det er ikke tilstrekkelig å bare gå seg en tur.

Dette skal tas alvorlig, og jeg håper du får snakke med en psykiater som kjenner deg og som har en viss peiling på psykiatri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 minutter siden):

Det er fint at helsepersonell er positive og oppmuntrende, men bare innenfor rimelighetens grenser. Dette er ikke bare angst, og det er ikke tilstrekkelig å bare gå seg en tur.

Dette skal tas alvorlig, og jeg håper du får snakke med en psykiater som kjenner deg og som har en viss peiling på psykiatri.

Et det bare bipolar 1 som kan gi Schizoaffektiv? Eller gjelder det også bipolar 2?

Anonymkode: 44e49...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BP1. Jeg aner ikke om jeg kan være schizoaffektiv da jeg ikke helt forstår forskjellene på de to.

Anonymkode: 4ad9f...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg har noen spørsmål rundt psykose. Jeg har selv bipolar og har psykoser både i topper og bunner, men nå i det siste har jeg opplevd mye tanker rundt overvåkning, at folk kan lese tankene mine, at jeg får tegn og ser sammenhenger i ting, veldig var på lyder osv. I tillegg har jeg fått tvangstanker/invaderende tanker som blir verre. Ikke så mye tvangshandlinger, men noe av det og. Jeg kan høre stemmer i det jeg faller i søvn, men det har jeg dog hørt at ikke er så unormalt… Jeg snakket med en psykiater som ikke kjenner meg så godt om det, fordi min var på ferie, og han sa dette bare var angstsymptomer og uro og at jeg burde gå meg en tur. Jeg føler meg ikke helt enig, og det er vanskelig å komme seg ut når man er redd. Jeg sliter mer med daglige gjøremål enn det jeg vanligvis gjør, sliter med å få i meg mat, sliter med å opprettholde hygiene. Jeg kjenner meg hverken trist eller glad, men har mistet interesse for mange ting. Jeg forstår at jeg kanskje ikke er i full psykose, men føler ikke det bare er angst. Noen andre som har opplevd lignende? Jeg er en person som selv når jeg i perioder er veldig syk, kan fremstå som veldig oppegående og jeg føler det kan være lett å misforstå meg av den grunn. Setter pris på alle svar.

Anonymkode: 4ad9f...687

Håper du på nytt tar kontakt med psykiater. Jeg synes det er rart at du ikke i større grad ble lyttet til da du jo har betydelig erfaring med din sykdom, høres det ut som. 

Har du en plan for hva du skal gjøre ved forverring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, frosken said:

Håper du på nytt tar kontakt med psykiater. Jeg synes det er rart at du ikke i større grad ble lyttet til da du jo har betydelig erfaring med din sykdom, høres det ut som. 

Har du en plan for hva du skal gjøre ved forverring?

Jeg har vært i systemet siden jeg var kun 21, nå er jeg snart 27 og pga mange år med tvang og «mange kokker» har jeg litt vansker med å si ifra når jeg er uenig eller føler jeg ikke blir hørt. Jeg er rett og slett litt redd for autoritetene i psykiatrien… Så dermed er jeg litt redd for å si ifra nå også, redd for at de ikke skal høre på det jeg sier, slik som jeg følte i dag.

Anonymkode: 4ad9f...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt slike perioder selv. Hos meg har en slik periode vært en forløper for mani/mixed state.
Jeg er livredd og har mye tankekjør. Føler meg forfulgt, overvåket og at andre kan lese tankene mine. Veldig enkle eller milde hallusinasjoner, hovedsakelig om natten. Også det med å se sammenhenger mellom ting og veldig var for lyder. Skvetter lett bl.a. Går heller nesten ikke ut av huset, og tar ikke vare på meg selv.  Så har det plutselig i løpet av få dager utviklet seg til mani eller mixed state. Tankene om forfølgelse og sammenhenger utvikler seg plutselig til å innebære storhetstanker. Tankekjøret blir slik det er ved mani, og så kommer resten av manien like etter. 

Anonymkode: 441da...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har vært i systemet siden jeg var kun 21, nå er jeg snart 27 og pga mange år med tvang og «mange kokker» har jeg litt vansker med å si ifra når jeg er uenig eller føler jeg ikke blir hørt. Jeg er rett og slett litt redd for autoritetene i psykiatrien… Så dermed er jeg litt redd for å si ifra nå også, redd for at de ikke skal høre på det jeg sier, slik som jeg følte i dag.

Anonymkode: 4ad9f...687

Du kan si dette også til dem. At du er redd for å si fra, men at du egentlig tenker at de bør lytte nøye til det du sier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...