Gå til innhold

Ville innleggelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Mye om innleggelse her.  Nå siden står så mye her. Bare tenkte jeg, ville jeg det? Jeg er ganske dårlig. Men Nei  bare styr, pakke med seg ting. Reise dit. For dårlig til å bruke energi på det. Unødvendig bruk av energi. 

Men jeg forstår at av og til er det nødvendig. 

Anonymkode: 99401...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innleggelsen jeg var på var grusom! Folk ropte i alle rommene hørtes det ut som noe som jeg har store problemer med å takle da jeg er vokst opp i et urolig hjem. Uvant å være rundt så mange og forholde seg til mange også. Ja jeg trives best hjemme. Man kan få inntrykk her at alle liker å være innlagt, men tror det gjelder et mindretall men at de skriver mest. 

Anonymkode: d2728...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble i en dårlig periode av live tmitt tvangsinnlagt flere ganger i måneden og jeg må si at for meg som har autisme så var det helt grusomt overgrep. De forsto ikke hva som var best for meg at det beste var at jeg var hjemme i boligen enn inn og ut av psykiatrisk og hele avdelingen var jo et eneste kaos av sinnssyke bråkebøtter (jeg var like ille selv altså) men det gjorde meg bare verre der! For en med autisme tåler ikke så mye forandringer og bråk rundt seg! Man blir dårligere! 

Anonymkode: d2728...b1f

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forholde seg til mange forskjellige mennesker og ansatte. Og faktisk bli TVUNGET til å være der og måtte forholde seg til 6 forskjellige ansatte (bare på meg) hver eneste dag! Selvsagt ble jeg verre! Og jeg hadde Autismediagnosen så hvorfor skjønte de ikke at jeg ble dårligere av dem?! 

Anonymkode: d2728...b1f

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er helt klart også andre som i perioder lurer på om de ikke kunne fått det bedre gjennom en innleggelse. Noen fordi de savner hvile og ivaretagelse, andre fordi de ønsker intensiv behandling, og atter andre har sine grunner til å ønske en innleggelse. 

Det er fortsatt slik at det er viktig å huske at "på seg selv kjenner man ingen andre".

Det er heller ikke noe galt verken i å ønske eller ikke ønske innleggelse som en del av behandling for psykiske vansker. En annen ting, er at det ikke er gitt at et ønske om innleggelse innebærer at innleggelse vil være hensiktsmessig for pasienten eller ressursmessig forsvarlig for helsevesenet. 

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (6 minutter siden):

Jo, det er helt klart også andre som i perioder lurer på om de ikke kunne fått det bedre gjennom en innleggelse. Noen fordi de savner hvile og ivaretagelse, andre fordi de ønsker intensiv behandling, og atter andre har sine grunner til å ønske en innleggelse. 

Det er fortsatt slik at det er viktig å huske at "på seg selv kjenner man ingen andre".

Det er heller ikke noe galt verken i å ønske eller ikke ønske innleggelse som en del av behandling for psykiske vansker. En annen ting, er at det ikke er gitt at et ønske om innleggelse innebærer at innleggelse vil være hensiktsmessig for pasienten eller ressursmessig forsvarlig for helsevesenet. 

Er ønske om hvile og ivaretakelse sett på som lite hensiktsmessig å bli lagt inn for? Jeg har opplevd nytte av det. Et par uker. Men jeg har ikke vært lagt inn mange ganger

Anonymkode: 99401...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ønske om hvile og ivaretakelse sett på som lite hensiktsmessig å bli lagt inn for? Jeg har opplevd nytte av det. Et par uker. Men jeg har ikke vært lagt inn mange ganger

Anonymkode: 99401...37e

Tror ikke det er mulig å svare generelt på det, det kommer an på hva som er hensikten med innleggelsen og om det samme kan oppnås med hjelp utenfor institusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først selvskader så er det ikke pga oppmerksomhet og heller ikke for å bli lagt inn. Jeg ber aldri om innleggelse hvis jeg først har selvskadet. 

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Når jeg først selvskader så er det ikke pga oppmerksomhet og heller ikke for å bli lagt inn. Jeg ber aldri om innleggelse hvis jeg først har selvskadet. 

Jeg har aldri hørt noen si eksplisitt at "Jeg er selvdestruktiv for å få oppmerksomhet og ønsker å  bli ivaretatt ved en innleggelse", så det tror jeg tilhører sjeldenhetene. Det hadde vært bedre om flere klarte å be om ivaretakelse med ord og ikke med handlinger.

Allikevel er det en del, som sørger for å sette seg selv i en slik posisjon at helsepersonell griper inn og sørger for innleggelse - uten at de trenger å si at de ønsker det eller samtykke. Når dette gjentar seg gang på gang, så fungerer det som et middel til ivaretakelse - med eller uten intensjon hos den som utagerer sine følelser" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri hørt noen si eksplisitt at "Jeg er selvdestruktiv for å få oppmerksomhet og ønsker å  bli ivaretatt ved en innleggelse", så det tror jeg tilhører sjeldenhetene. Det hadde vært bedre om flere klarte å be om ivaretakelse med ord og ikke med handlinger.

Allikevel er det en del, som sørger for å sette seg selv i en slik posisjon at helsepersonell griper inn og sørger for innleggelse - uten at de trenger å si at de ønsker det eller samtykke. Når dette gjentar seg gang på gang, så fungerer det som et middel til ivaretakelse - med eller uten intensjon hos den som utagerer sine følelser" 

 

Men jeg pleier å skrive meg selv ut dersom jeg havner i en slik situasjon hvor noe har skjedd i forkant. Med unntak av én gang nå nylig, men det var en ekstra spesiell situasjon. Det vil si at når jeg er innlagt så har jeg bedt om det på legevakten eller hos fastlegen slik avtalene mine er. Da vil jo ikke jeg ha på meg at jeg gjør så mye greier for å tvinge helsevesenet til å tvinge på meg innleggelse. Det er en grov misforståelse av hvordan det er i mitt tilfelle. Det er nøyaktig derfor jeg alltid skriver meg ut hvis noe har skjedd i forkant også. Fordi jeg vil ikke ha på meg at jeg gjør eller sier ting som får omgivelsene til å påtvinge meg hjelp. 

Jeg ber om hjelpen selv med egne ord. I det siste har jeg vært uvanlig dårlig, men generelt sett er det sånn jeg gjør ting. Og jeg blir alltid tatt på alvor når jeg ber om hjelp.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Men jeg pleier å skrive meg selv ut dersom jeg havner i en slik situasjon hvor noe har skjedd i forkant. Med unntak av én gang nå nylig, men det var en ekstra spesiell situasjon. Det vil si at når jeg er innlagt så har jeg bedt om det på legevakten eller hos fastlegen slik avtalene mine er. Da vil jo ikke jeg ha på meg at jeg gjør så mye greier for å tvinge helsevesenet til å tvinge på meg innleggelse. Det er en grov misforståelse av hvordan det er i mitt tilfelle. Det er nøyaktig derfor jeg alltid skriver meg ut hvis noe har skjedd i forkant også. Fordi jeg vil ikke ha på meg at jeg gjør eller sier ting som får omgivelsene til å påtvinge meg hjelp. 

Jeg ber om hjelpen selv med egne ord. I det siste har jeg vært uvanlig dårlig, men generelt sett er det sånn jeg gjør ting. Og jeg blir alltid tatt på alvor når jeg ber om hjelp.

Men du gjør fremdeles ting som fører til at politiet og helsevesenet må gripe inn, som rus o.l. selv om målet med å gjøre det ikke var innleggelsen i seg selv.

Anonymkode: c6706...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Men jeg pleier å skrive meg selv ut dersom jeg havner i en slik situasjon hvor noe har skjedd i forkant. Med unntak av én gang nå nylig, men det var en ekstra spesiell situasjon. Det vil si at når jeg er innlagt så har jeg bedt om det på legevakten eller hos fastlegen slik avtalene mine er. Da vil jo ikke jeg ha på meg at jeg gjør så mye greier for å tvinge helsevesenet til å tvinge på meg innleggelse. Det er en grov misforståelse av hvordan det er i mitt tilfelle. Det er nøyaktig derfor jeg alltid skriver meg ut hvis noe har skjedd i forkant også. Fordi jeg vil ikke ha på meg at jeg gjør eller sier ting som får omgivelsene til å påtvinge meg hjelp. 

Jeg ber om hjelpen selv med egne ord. I det siste har jeg vært uvanlig dårlig, men generelt sett er det sånn jeg gjør ting. Og jeg blir alltid tatt på alvor når jeg ber om hjelp.

Men er det suicidalitet som fører til de hyppige innleggelsen dine?

Anonymkode: edea9...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at innleggelser kan være veldig hjelpsomt, men at den viktigste delen av behandlingen skjer utenfor sykehuset. Jeg var en del innlagt tidligere, men nå er å bli innlagt noe av det siste jeg ønsker. Tidligere ble jeg av og til innlagt for f.eks. selvmordstanker og depresjon som jeg sannsynligvis kunne håndtert hjemme selv. Jeg ble stort sett bedre av å være innlagt, men jeg tror jeg hadde hatt godt av å måtte klare meg selv også. Jeg var dårligere på å håndtere følelsene mine tidligere, og vanskelige situasjoner og følelser opplevdes ofte som verre enn de egentlig var. En depresjon opplevdes verre for meg da enn hvordan en depresjon av nøyaktig samme alvorlighetsgrad oppleves for meg i dag. Jeg har også innsett at selvmordstanker ikke er farlige, og det trenger ikke engang å være direkte farlig å planlegge. Så behovet for å bli ivaretatt på den måten er ikke tilstede. Det er utenfor sykehuset livet skjer, og jeg tror det er sunt å jobbe med å få et liv utenfor sykehuset for å bli friskere. Jeg har innhold i hverdagen, og jeg har ikke noe ønske om å få en pause fra den hverdagen. Det er mulig jeg hadde hatt utbytte av en innleggelse ved f.eks alvorlig depresjon hvor jeg uansett ikke klarer å gå på forelesninger eller seminarer, være med venner etc. Jeg er alltid dårlig, men jeg tvinger meg opp hver dag. Om jeg så ikke får med noe på forelesningen eller seminaret så har jeg i hvert fall deltatt, og det er bedre enn ingenting. Så for meg er å ha noe å gå til mye mer hjelpsomt enn innleggelser. En innleggelse er jo bare et lite avbrekk, livet er jo det samme når man kommer ut av sykehuset igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men er det suicidalitet som fører til de hyppige innleggelsen dine?

Anonymkode: edea9...6de

Nei. Jeg har hatt to runder med innleggelser i år pga suicidalitet. Innleggelsene mine er ment som stabiliserende for å unngå selvskading, rus etc. Ikke spesielt rettet mot suicidalitet. Jeg er ikke ofte suicidal lenger. Men har vært det nå i det siste. 

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mer på hvordan helsevesenet alltid rekker å bli varslet i tide. Ringer dere selv på forhånd eller etterpå? Og hvis dere ringer selv så er vel ikke målet med overdosen/selvmordsforsøket døden, men å få bli lagt inn og få andre til å overta ansvaret for deg?

Er det større sjanse for å bli tatt seriøst og få opphold hvis jeg er utagerende med rus, overdoser og høylytte selvmordstrusler enn om jeg ringer og ber om  hjelp på en nøytral måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beneviento skrev (39 minutter siden):

Jeg lurer mer på hvordan helsevesenet alltid rekker å bli varslet i tide. Ringer dere selv på forhånd eller etterpå? Og hvis dere ringer selv så er vel ikke målet med overdosen/selvmordsforsøket døden, men å få bli lagt inn og få andre til å overta ansvaret for deg?

Er det større sjanse for å bli tatt seriøst og få opphold hvis jeg er utagerende med rus, overdoser og høylytte selvmordstrusler enn om jeg ringer og ber om  hjelp på en nøytral måte? 

De aller fleste innleggelsene mine starter med at jeg ringer legen og ber om en prat og så ber om innleggelse. Så nei. Jeg blir ikke tatt mer seriøst dersom jeg i forkant har hatt en episode med rus. De ganger jeg blir tvangsinnlagt I forbindelse med rus så skriver jeg meg ut dagen etterpå. For det er ikke slik jeg ønsker å komme inn. Enkelte ganger skriver jeg meg ikke ut, men da har jeg blitt overtalt til å bli av personalet. Vanligvis er det utskrivelse hvis det har vært en destruktiv foranledning. Det er en avtale mellom meg og min behandler. Også skjer det en sjelden gang at hun bruker skjønn og anbefaler noe annet. Men da er det noe spesielt. Som da jeg var midt i rettsaken mot min eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

De aller fleste innleggelsene mine starter med at jeg ringer legen og ber om en prat og så ber om innleggelse. Så nei. Jeg blir ikke tatt mer seriøst dersom jeg i forkant har hatt en episode med rus. De ganger jeg blir tvangsinnlagt I forbindelse med rus så skriver jeg meg ut dagen etterpå. For det er ikke slik jeg ønsker å komme inn. Enkelte ganger skriver jeg meg ikke ut, men da har jeg blitt overtalt til å bli av personalet. Vanligvis er det utskrivelse hvis det har vært en destruktiv foranledning. Det er en avtale mellom meg og min behandler. Også skjer det en sjelden gang at hun bruker skjønn og anbefaler noe annet. Men da er det noe spesielt. Som da jeg var midt i rettsaken mot min eks. 

Da gjelder ikke mitt innlegg deg. Om du ringer og ber om prat og innleggelse på en skikkelig måte så er ikke det det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beneviento skrev (1 time siden):

Jeg lurer mer på hvordan helsevesenet alltid rekker å bli varslet i tide. Ringer dere selv på forhånd eller etterpå? Og hvis dere ringer selv så er vel ikke målet med overdosen/selvmordsforsøket døden, men å få bli lagt inn og få andre til å overta ansvaret for deg?

Er det større sjanse for å bli tatt seriøst og få opphold hvis jeg er utagerende med rus, overdoser og høylytte selvmordstrusler enn om jeg ringer og ber om  hjelp på en nøytral måte? 

For meg så er det noen ganger fastlegen som legger meg inn. Jeg har faste timer hos henne og hun sier hun kan se på meg på venteværelset om jeg trenger en innleggelse.

Men oftest er det AAT som får meg innlagt. Da har jeg ofte vært i kontakt med de over flere dager/uker. Og så setter de sluttpunktet og bestemmer at jeg må opp på ett høyere nivå. 

Jeg har tre ganger av mine førti innleggelser ringt selv til legevakten uten å ha prøvd å få hjelp på et lavere nivå først. Da har det vært fordi jeg har vært sta og ikke villet ringe AAT i åpningstiden og så fått det verre etter at de har stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

For meg så er det noen ganger fastlegen som legger meg inn. Jeg har faste timer hos henne og hun sier hun kan se på meg på venteværelset om jeg trenger en innleggelse.

Men oftest er det AAT som får meg innlagt. Da har jeg ofte vært i kontakt med de over flere dager/uker. Og så setter de sluttpunktet og bestemmer at jeg må opp på ett høyere nivå. 

Jeg har tre ganger av mine førti innleggelser ringt selv til legevakten uten å ha prøvd å få hjelp på et lavere nivå først. Da har det vært fordi jeg har vært sta og ikke villet ringe AAT i åpningstiden og så fått det verre etter at de har stengt.

Da gjelder ikke innlegget mitt deg heller. Det gjelder kun de som alltid ringer selv for å si ifra hva de skal gjøre eller har gjort slik at man må handle i nødverge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beneviento skrev (1 time siden):

Da gjelder ikke mitt innlegg deg. Om du ringer og ber om prat og innleggelse på en skikkelig måte så er ikke det det samme. 

Det hender seg jeg blir tvangsinnlagt også i forbindelse med rus og sammenbrudd, men det er da jeg skriver meg ut så snart jeg kan når en lege har paragrafvurdert meg. Og det er nettopp for at det ikke skal se ut som at jeg lager støy med mål om å legges inn. For det er ikke derfor jeg bryter sammen. Men det skjer ikke så ofte lenger. Sist var jeg i rusutløst psykose så hadde ikke helt kontroll. 

Uansett de som utfører en eller annen handling med mål om å bli innlagt er jo i en kjempevond situasjon, også har de kanskje ikke språket for å be om hjelpen selv. Jeg hadde ikke særlig til språk for det selv for noen år siden og da ble innleggelsene gjerne startet med styr og tvang. Men det var fordi jeg rett og slett fikk ikke til å be om hjelpen selv. Etter hvert lærte jeg meg å gjøre det. Men innimellom er jeg så sta på at jeg ikke vil legges inn, også ender jeg med å presse meg selv for langt slik at det ender i sammenbrudd. Det er det jeg har lavterskel avtale om innleggelse i psykiatrien for. Nemlig å være i forkant av sammenbrudd. Hindre forverring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...