Gå til innhold

sukker og meg


sinsen

Anbefalte innlegg

Jeg har visst lenge at for mye sukker ikke er bra. Dessuten får jeg ofte sukker-kick når jeg spiser godteri, drikker kaffe med sukker, te med sukker etc. Dette er moderate mengder sukker. Jeg er klar over at mindre barn lett får sukker-kick, men en jente i 20-årene...!? Selvfølgelig kan alle få sukker-kick i ny og ne, men jeg reagerer på sukker stort sett hver gang det inntas - enten ved lettere oppstemthet eller enda verre, nemlig et kick.

Saken er den: til frokosten leste jeg i dagens Aftenposten om "sukkeravhengighet" og fant at det aller meste stemmer med meg. (Jeg må tilføye at jeg er ikke av de som diagnostiserer seg selv etter å ha lest om en ny "sykdom")

Det jeg lurer på er dette. Er det mulig at man kan lide av depresjon, isolering, mageproblemer, tretthet, dårlig selvtillit, humørsvingninger osv som følge av sukker-abstinens? Jeg har helt klart merka humørsvingningene og trettheten i forhold til sukkerinntaket mitt, men de andre?.

Kan man virkelig få depresjon og symptomer på depresjon ved "sukkeravhengighet"?

Jeg venter i spenning på svar.

Her er forresten URLen til nettutgava av artikkelen: http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=305100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg hadde litt av det samme selv, kanskje ikke fullt så ille som du beskiver det. Jeg fikk prblemer med vekten og forsøkte etter beste evne å kutte ut søtsakene, men lite hjalp. Jeg begynte med Cromtabletter- som fås kjøpt i helsekostforetninger. Omtrent samtidig fikk jeg en livskrise (som jeg ikke skal komme innpå nå) som gjorde at jeg gikk inn i en depresjon, antagelig. Ihvertfall fikk jeg antidepressiva , cipramil, som jeg skal bruke ca 1/2år framover. Jeg klarer meg fint nå. Men som en bieffekt ble søthungeren borte og jeg vet ikke om det skyldes cromtablettene eller antidepressiva. Cromtablettene er ihvertfall helt ufarlige og jeg synes at du skal prøve dem først og bruke dem en mnds. tid. Det kan jo også være en depresjon som ligger bak, dette føler du best selv og må evt. ta det opp med legen din. I så fall kan antidepressiva være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaron

Har ikke noe kjennskap til dette med sukkeravhengighet, var innom linken du viste til.

Derimot er det godt dokumentert at vinterdepresjoner gir slik søt (sukker) trang som du beskriver. Da skal det være svært effektivt med dagslyslampe. Den hjelper både mot sukkerbehovet og depresjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...