Gå til innhold

Hvorfor er det noen som ikke vil ta medisiner?


Everybody

Anbefalte innlegg

Vil de ikke ha det bedre? Skjønner de ikke at de er syke? Noen må til og med få det med tvang. Så hva er det egentlig som får de til å nekte å ta medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle vil vel helst klare seg uten medisiner, og siden de ofte har bivirkninger så forstår jeg godt at man vil gå på dem minst mulig. 

Jeg går heldigvis ikke på medisiner mer, men det var nødvendig fra jeg var 5 til jeg var nesten 20. 

Anonymkode: d4e4c...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere personer med psykisk sykdom i familien. Mitt inntrykk er at når medisinen virker godt, så føler de seg friske og at de dermed ikke trenger medisin. De greier ikke å koble sin friskhet med medisinbruken, og går "på trynet" gang på gang når medisinen kuttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (7 timer siden):

Vil de ikke ha det bedre? Skjønner de ikke at de er syke? Noen må til og med få det med tvang. Så hva er det egentlig som får de til å nekte å ta medisiner?

Ingen som kan tvinges til å ta medisiner.

Anonymkode: cf138...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt den at det er folk som er imot å ta medisiner fordi det ikke er naturlig og juks. Det fins også dem som er imot å ta imot noe fra organdonorer selv om det var livsnødvendig, fordi de mener det ikke er naturlig og at det er juks. Synes det er helt sykt at folk kan tenke sånn. Men forstår det kun dersom de skal gå på medisiner osv som de kan klare seg uten. 

Anonymkode: 4b3e8...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Everybody skrev (10 timer siden):

Vil de ikke ha det bedre? Skjønner de ikke at de er syke? Noen må til og med få det med tvang. Så hva er det egentlig som får de til å nekte å ta medisiner?

Noen er redde pga ting de har hørt av andre. Negative folk roper gjerne høyest. Var selv livredd for å starte på ad, siden de tydelgivis både økte angsten og depresjonen i oppstart, man la på seg og ble trett. Men jeg fikk ingen av disse. 
 

Så har vi supermenneskene som skal klare seg uten alt. Gjerne de samme som er konspirasjonsteoretikere. Legene, forskerne, politikerne og alle andre tar feil og prøve bare å lure dem men de er for smarte til å gå på slik og skal bevise for alle at de klarer seg uten de «normale». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær skrev (3 timer siden):

Jeg har flere personer med psykisk sykdom i familien. Mitt inntrykk er at når medisinen virker godt, så føler de seg friske og at de dermed ikke trenger medisin. De greier ikke å koble sin friskhet med medisinbruken, og går "på trynet" gang på gang når medisinen kuttes.

Det er min erfaring også. Så fort de merker bedring så tror de at de er friske nok til å klare seg uten og begynner å fase ut medisinene selv. Så blir det helvete for oss pårørende etterpå når vedkommende mister virkelighetsforståelsen eller skal ta livet av seg for 139284 gang 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: d4e4c...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen som kan tvinges til å ta medisiner.

Anonymkode: cf138...a71

Jo. Det kan i noen tilfeller fattes tvangsvedtak om medisinering. Da får de ei sprøyte i skinka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også noen, som f.eks de med paranoide vrangforestillinger, som tror at legene er ute etter dem og at medisinene vil skade dem, føre til mer overvåkning el.lign. Så selve sykdommen forhindrer dem og gjør at de ser på hjelpen som en del av trusselbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjemperedd for medisiner. Redd for at jeg skal få dødelige bivirkninger (har skikkelig helseangst). Men jeg sliter også med å få til en rutine med å ta medisiner hver dag. Tror det er avolisjon det heter når man ikke får til å gjøre sånne dagligdagse ting, også feks personlig hygiene og mat. Det stopper opp i hodet, får ikke til å utøve handlingen. En periode fikk jeg injeksjoner bare fordi at jeg ikke klarte å følge opp å ta tabletter hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lege, psykolog eller psykiater, men ut fra det jeg har sett feks her på dol er det spesielt tre begrunnelser som går igjen: 

- man ønsker å slutte å ta medisiner fordi man føler seg flat, savner "seg selv", og savner den måten hodet virker på når man er umedisinert (før man blir for syke igjen). 

- man har en diagnose der lav grad av sykdomsinnsikt er et symptom. Disse tror ikke at de er syke på det tidspunktet de er syke, men er overbevisst om at de er ekstraordinært begavet, "utvalgt", eller har spesielle evner.  

- man er godt medisiner og derfor stabil, og mistolker dette og tror at de har blitt friske/ ikke har diagnosen lenger.

 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så er det mange psykiatrifornektere som sprer uriktig informasjon om medisiner. De påstår at det er skadelig osv, noe som ikke er riktig. I tillegg påstår de at psykiske lidelser ikke finnes, noe som også er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske jeg aldri hadde tatt antipsykotisk! For mye bivirkninger og når jeg har tatt det er det umulig å slutte på dem. 

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (3 minutter siden):

Skulle ønske jeg aldri hadde tatt antipsykotisk! For mye bivirkninger og når jeg har tatt det er det umulig å slutte på dem. 

Da fungerer det da? Siden det blir vanskelig å slutte så har du jo det bedre med dem enn uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting man kan legge til som teori er også at noen få ikke vil ta medisin fordi de ønsker å fortsette å være syke, psykotiske f. Eks. 

Anonymkode: 4f8ec...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En annen ting man kan legge til som teori er også at noen få ikke vil ta medisin fordi de ønsker å fortsette å være syke, psykotiske f. Eks. 

Anonymkode: 4f8ec...855

Kan se den litt. En psykose kan også være litt deilig. Man har mange uriktige oppfatninger om seg selv og verden som kan være deilige å ha.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ferd med å trappe ned på medisiner. Det er ikke fordi jeg generelt er mot medisiner, men fordi jeg ikke vil gå på medisiner unødvendig. 

Jeg har også bivirkninger som jeg misliker. Blandt annet trenger jeg opp mot tolv timer søvn pga sovemedisinene. Og så ser jeg og føler meg sløvet ut. 

Hvis det viser seg å være helt nødvendig med medisiner begynner jeg på dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Medisiner er ikke alle fagpersoner er enig om trengs eller mindre dose vel.Selv om de er få.Hvis det stemmer at en medisin virker noe på 40 prosent av brukerne,hvordan kan man bevise hvem det gjelder.Brukeren er nærmest rettsløs.Jeg skriver om psykiatriske medisiner.Er et tilfelle hvor en på psykiatrisk sykehus fikk mer og mer vrangstillinger ,de økte dose mer og mer,det hjalp ikke.Etter en stund ble pasienten bedre,da var det bla medisinenes skyld.Da kunne pasienten likså godt sagt at vedkommende ble dårligere og dårligere på grunn av medisinens doser økte,selv om det bar var tilfeldig at det skjedde på samme tidspunkt.Psykiatei og medisiner er en veldig vanskelig å bevise hva som er årsak til hva.Der er somatikken mer sikker.Desuten har mange som har gått eller går på medisiner fått betydelige bivirkninger.Mange leger vet mindre enn det de gir utrykk for.Desuten er de redd for «feil behandling» og bli diskreditere i yrket,så da er det lett å gi piller for å være på den «sikre siden»Hvor mange som tenker sånn vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...