Gå til innhold

Sykemelding/fødselsperm


Gjest Mumle

Anbefalte innlegg

Gjest Mumle

Hei! I februar 2000 ble det konstatert at jeg ventet tvillinger og legen sykemeldte meg umiddelbart 100% på grunn av blodtrykket. Jeg forble sykemeldt svangerskapet ut, og de siste ukene ble jeg lagt inn på sykehus. 4 uker før terminen måtte barna ut pga komplikasjoner. Jeg oppdaget i ettertid at svangerskapspermisjonen min hadde blitt flyttet bakover i tid slik at den plutselig gjalt fra 3 uker før jeg fødte. Dette til tross for at jeg var sykemeldt lenger enn frem til dagen jeg fødte og i tillegg var innlagt.

Jeg har fått høre at svangerskapspermisjonen ikke skal begynne å løpe før den dagen man faktisk føder når man er sykemeldt og i tillegg er innlagt på sykehus. Hva er korrekt, og hvordan skal jeg gå fram i tilfelle jeg kan søke om omgjøring av svangerskapsperm til sykemelding?

Ble kanskje et litt rotete innlegg dette her, men jeg blir veldig veldig glad for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig at permisjonen begynner å løpe fra den dagen du føder, men husk på at det er 3 uker FØR FØDSEL. Disse 3 ukene får du ikke igjen om du føder før tiden. Dersom du velger 80% dekningsgrad som er 52 uker så har du 52 uker - 4 uker (fedrekvoten) - 3 uker (før fødsel) er lik 45 uker igjen ETTER FØDSEL.

Dersom du går over tiden så spiser du av de ukene som du har etter fødsel. Så ideelt sett er det vel best å føde akkurat på termindato - men tror ikke så mange blir lei seg om de får litt før tiden - bare alt er i orden med barna da. Da slipper man jo den siste tunge tiden som høygravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mumle

Det er riktig at permisjonen begynner å løpe fra den dagen du føder, men husk på at det er 3 uker FØR FØDSEL. Disse 3 ukene får du ikke igjen om du føder før tiden. Dersom du velger 80% dekningsgrad som er 52 uker så har du 52 uker - 4 uker (fedrekvoten) - 3 uker (før fødsel) er lik 45 uker igjen ETTER FØDSEL.

Dersom du går over tiden så spiser du av de ukene som du har etter fødsel. Så ideelt sett er det vel best å føde akkurat på termindato - men tror ikke så mange blir lei seg om de får litt før tiden - bare alt er i orden med barna da. Da slipper man jo den siste tunge tiden som høygravid.

Hei Edel! Kanskje jeg ordla meg litt klønete, men du svarer ikke på det jeg spør om: Jeg lurer på om svangerskapspermisjonen skal telle fra 3 uker før fødsel i de tilfellene der mor er innlagt i sykehus de gjeldende ukene?

Så kan jeg ikke la være å smile litt av kommentaren din "men tror ikke så mange blir lei seg om de får litt før tiden - bare alt er i orden med barna da. Da slipper man jo den siste tunge tiden som høygravid."

Jeg ventet tvillinger! Jeg var "høygravid" fra uke 25 omtrent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei Edel! Kanskje jeg ordla meg litt klønete, men du svarer ikke på det jeg spør om: Jeg lurer på om svangerskapspermisjonen skal telle fra 3 uker før fødsel i de tilfellene der mor er innlagt i sykehus de gjeldende ukene?

Så kan jeg ikke la være å smile litt av kommentaren din "men tror ikke så mange blir lei seg om de får litt før tiden - bare alt er i orden med barna da. Da slipper man jo den siste tunge tiden som høygravid."

Jeg ventet tvillinger! Jeg var "høygravid" fra uke 25 omtrent :)

Hvis du var innlagt på sykehus tre uker før fødsel så har du rett på fødselspenger (istedet for sykepenger). Men hvis du allerede har fått sykepenger skal du IKKE betale noe tilbake hvis du velger 80%. Pass på at ikke TK trekker inn igjen 20% av det du allerede har fått ved å utbetale 80% fra 3 uker før fødsel, det har de rett og slett ikke hjemmel for.

Men hvis du IKKE har fått utbetalt sykepengr denne perioden, får du fødselspenger fra 3 uker før fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mumle

Hvis du var innlagt på sykehus tre uker før fødsel så har du rett på fødselspenger (istedet for sykepenger). Men hvis du allerede har fått sykepenger skal du IKKE betale noe tilbake hvis du velger 80%. Pass på at ikke TK trekker inn igjen 20% av det du allerede har fått ved å utbetale 80% fra 3 uker før fødsel, det har de rett og slett ikke hjemmel for.

Men hvis du IKKE har fått utbetalt sykepengr denne perioden, får du fødselspenger fra 3 uker før fødsel.

Tusen takk for svar! Jeg mistenker at TK justerte for de 3 siste ukene. Det skal sjekkes nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...