Gå til innhold

Kupton eller andre - hjernerystelse?

Anbefalte innlegg

Hadde som beskrevet i annen tråd et uhell hvor jeg skadet meg. I tillegg til skadene beskrevet i annen tråd, slo jeg hodet mitt i fallet. Jeg var kortvarig «borte» men kom raskt til meg selv igjen. 

Har i etterkant av dette vært hoven i hodet, men ikke hatt nevneverdig hodepine. Merker innimellom i kort tid en veldig mild spenningshodepine, mer som et svakt ubehag, men dette kan godt komme av at jeg er veldig stram og anspent i skulderen etter skaden. Har ikke vært kvalm eller svimmel. 

Har vært på legevakt lørdag og i går. I går fikk jeg undersøkt hodet, hvor jeg var hoven (en kul) og en liten blåveis på siden jeg slo meg, men pupillene reagerte normalt på lys, ingen brudd i kraniet og ingen blødning inni øret. 

Har dette gått bra da, eller kan jeg få symptomer på hjernerystelse i etterkant? Det er nå 62 timer siden skaden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/468950-kupton-eller-andre-hjernerystelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Jeg har hatt hjernerystelse og det kommer veldig fort etterpå. Du klarer å skrive her, det ville du ikke klart med hjernerystelse. Du blir følsom for lys, veeeldig trett og må ofte ha hjelp med å holde deg våken fordi søvn tydelgivis ikke er bra når du har fått det. Jeg husker det var tortur. Jeg ble holdt våken selv om det kjentes som jeg ikke hadde sovet på flere dager. Legen hadde vel oppdaget det om det var rystelse. Altså, ved hjernerystelse så blir du veldig trett og sløv, så du hadde nok ikke klart å analysert så over dette da. 

Endret av 90tallsbarn

Jeg har hatt hjernerystelse og kjente det rimelig med en gang med kvalme, hodepine også merket jeg at det var slitsomt/angstrengende å se på tv, lese på mobil etc. 

Dette var en mild hjernerystelse så jeg var ikke så fryktelig trøtt da. 

ISW skrev (2 timer siden):

Hadde som beskrevet i annen tråd et uhell hvor jeg skadet meg. I tillegg til skadene beskrevet i annen tråd, slo jeg hodet mitt i fallet. Jeg var kortvarig «borte» men kom raskt til meg selv igjen. 

Har i etterkant av dette vært hoven i hodet, men ikke hatt nevneverdig hodepine. Merker innimellom i kort tid en veldig mild spenningshodepine, mer som et svakt ubehag, men dette kan godt komme av at jeg er veldig stram og anspent i skulderen etter skaden. Har ikke vært kvalm eller svimmel. 

Har vært på legevakt lørdag og i går. I går fikk jeg undersøkt hodet, hvor jeg var hoven (en kul) og en liten blåveis på siden jeg slo meg, men pupillene reagerte normalt på lys, ingen brudd i kraniet og ingen blødning inni øret. 

Har dette gått bra da, eller kan jeg få symptomer på hjernerystelse i etterkant? Det er nå 62 timer siden skaden.

Siden du besvimte etter slag mot hodet, så har du jo per definisjon en hjernerystelse. Hodepine er typisk og jeg ville tenkt at den kom av fallet, selv om andre muligheter også er mulig. Dermed er det jo et poeng å følge retningslinjene for hva man gjør i etterkant av en lett hjernerystelse. 

Jeg gikk på hodet i fjellet for noen år siden, og kom meg ikke til legevakt før det var gått godt over ett døgn. Jeg var som deg heldig og hadde ingen blødninger inne i hodet, - og jeg fikk heller ingen senskader av noe slag. Tok det litt rolig en ukes tid. 

Annonse

Takk for svar alle sammen.

Jeg er 70% sykmeldt en stund framover. Før jeg leste svarene deres, satt jeg en del foran PC og jobbet - det gikk egentlig greit og jeg hadde ingen større plager. Men skal ta det med ro framover. Er det mest PC man skal unngå, eller gjelder det samme med TV og mobil? Kan jeg kjøre bil?

frosken skrev (6 timer siden):

Siden du besvimte etter slag mot hodet, så har du jo per definisjon en hjernerystelse. Hodepine er typisk og jeg ville tenkt at den kom av fallet, selv om andre muligheter også er mulig. Dermed er det jo et poeng å følge retningslinjene for hva man gjør i etterkant av en lett hjernerystelse. 

Jeg gikk på hodet i fjellet for noen år siden, og kom meg ikke til legevakt før det var gått godt over ett døgn. Jeg var som deg heldig og hadde ingen blødninger inne i hodet, - og jeg fikk heller ingen senskader av noe slag. Tok det litt rolig en ukes tid. 

Etter hva jeg forsto hadde han ikke besvimt, men bare blitt litt borte, noe som er vanlig om man slår hodet hardt

Anonymkode: d3651...1f9

ISW skrev (4 timer siden):

Takk for svar alle sammen.

Jeg er 70% sykmeldt en stund framover. Før jeg leste svarene deres, satt jeg en del foran PC og jobbet - det gikk egentlig greit og jeg hadde ingen større plager. Men skal ta det med ro framover. Er det mest PC man skal unngå, eller gjelder det samme med TV og mobil? Kan jeg kjøre bil?

Det er synet og dermed hjernen du skal hvile. Gjelder enten det er bok, mobil, brett, pc, strikking eller skyting.

En kort biltur på butikken går nok bra. Langtur - nei!

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Etter hva jeg forsto hadde han ikke besvimt, men bare blitt litt borte, noe som er vanlig om man slår hodet hardt

Hva skiller det å besvime fra å være litt borte i denne sammenheng?

Anonymkode: 9b6ac...e12

Annonse

Glitter skrev (54 minutter siden):

Hvis man er borte, så har man besvimt spør du meg da? Om det er i 10 sekunder eller 10 minutter.

Nå vet jo ikke jeg hva som skjedde i ts sitt tilfelle, men snakker generelt nå.

I besvimelse så mister man jobevisstheten og faller om på bakken. 

Mens hvis man slår hodet hardt i noe så kan det skje at man bare svartner i hodet og blir borte noen sek, men man står likevel oppreist. 

Uansett det er ikke så viktig for meg hva som skjedde. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tolket det som om han hadde vært uten bevissthet noen sekunder. Men uansett, da jeg gikk på hodet i fjellet, fikk jeg beskjed av Skadelegevakten om å se på det som en mild hjernerystelse selv om jeg ikke kunne huske å ha vært borte - så better safe than sorry:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...