Gå til innhold

Tredje dose


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg har kun to doser vaksine. Rett før jeg skulle ta nr tre så fikk jeg corona. Dette var i februar. 

Når bør jeg ta tredje dose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (6 minutter siden):

Du kan ta den nå 😊 nå har det også kommet oppdaterte vaksiner mot omikron. 

Oki! Takk for svar. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Kan jeg spørre hvorfor du vil ta den? Er det virkelig et tema enda? Jeg kjenner bare en del nå som har 3-4 doser og de blir jo så ofte forkjølet?! Selv har jeg ikke vært syk siden jeg hadde Corona i februar. Mamma og broren min er ikke vaksinerte og merket knapt noe til det. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 minutter siden):

Oki! Takk for svar. 😊

Jeg tror regelen er at det skal gå 4 mnd fra infeksjon eller vaksine til ny vaksine.

Jeg prøver å få tatt fjerde dose nå, hadde covid i februar og har tatt tre doser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (11 minutter siden):

Jeg tror regelen er at det skal gå 4 mnd fra infeksjon eller vaksine til ny vaksine.

Jeg prøver å få tatt fjerde dose nå, hadde covid i februar og har tatt tre doser

Oki! 

Åja skal man ta fjerde dose nå? Mamma har tatt det, men hun er i risikoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (16 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du vil ta den? Er det virkelig et tema enda? Jeg kjenner bare en del nå som har 3-4 doser og de blir jo så ofte forkjølet?! Selv har jeg ikke vært syk siden jeg hadde Corona i februar. Mamma og broren min er ikke vaksinerte og merket knapt noe til det. 

Jeg har er veldig sterkt immunforsvar. Har ikke hatt feber på mange år og heller ikke da jeg fikk covid.

Men kanskje var det nettopp pga vaksine jeg kun var subfebril (37,7 i feber)? Kanskje hadde jeg blitt sykere uten? 

Jeg har null interesse av å bli skikkelig syk, evt å få Long covid. Jeg er fullstendig avhengig av å trene for min psykiske helse. Hvis vaksiner kan beskytte meg fra Long covid så tar jeg de glatt! Når jeg ikke får trene så skjer en av to ting. Enten blir jeg suicidal eller så begynner jeg å ruse meg. 

I tillegg kan alle virus mutere. Neste gang covid muterer, så kan det være en klar fordel å ha en oppdatert vaksine mtp alvorlig sykdom.

Og angående bivirkninger av "nye" vaksiner. Som ved alle medisiner/vaksiner vil det være bivirkninger. Hvis du sammenligner med andelen i befolkningen som tar vaksiner og som IKKE får bivirkninger så er risikoen LAVERE for alvorlig sykdom enn om man får covid UTEN vaksine. At din bror og mor ikke ble spesielt syk er anekdoter. Vi har et verdensbilde av sykdom og død.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 minutter siden):

Jeg har er veldig sterkt immunforsvar. Har ikke hatt feber på mange år og heller ikke da jeg fikk covid.

Men kanskje var det nettopp pga vaksine jeg kun var subfebril (37,7 i feber)? Kanskje hadde jeg blitt sykere uten? 

Jeg har null interesse av å bli skikkelig syk, evt å få Long covid. Jeg er fullstendig avhengig av å trene for min psykiske helse. Hvis vaksiner kan beskytte meg fra Long covid så tar jeg de glatt! Når jeg ikke får trene så skjer en av to ting. Enten blir jeg suicidal eller så begynner jeg å ruse meg. 

I tillegg kan alle virus mutere. Neste gang covid muterer, så kan det være en klar fordel å ha en oppdatert vaksine mtp alvorlig sykdom.

Og angående bivirkninger av "nye" vaksiner. Som ved alle medisiner/vaksiner vil det være bivirkninger. Hvis du sammenligner med andelen i befolkningen som tar vaksiner og som IKKE får bivirkninger så er risikoen LAVERE for alvorlig sykdom enn om man får covid UTEN vaksine. At din bror og mor ikke ble spesielt syk er anekdoter. Vi har et verdensbilde av sykdom og død.

Jeg har en mann som jobber i helsevesenet og kan mye innen virologi, og han har sett de aller styggeste tilfellene av hvor syke man kan bli av dette viruset (ikke bare eldre og kronikere, men også en andel unge mennesker som er yngre enn meg) så har man muligheten til å ta vaksinen så ville jeg gjort det.

Jeg fikk også korona etter å ha tatt vaksinen og jeg ble veldig lite dårlig. Mannen min som jobbet lenge med coronasmittede har alle dosene og har fremdeles ikke hatt corona.

2 av mine antivaxxer søskenbarn derimot, de sliter fremdeles og er enda ikke tilbake i jobb og klarer ikke de samme fysiske påkjenningene som de kunne før. Dette er to unge mennesker i slutten av tyveårene som før corona aldri ble syke.

For noen går det bra å ikke vaksineres selv om de blir smittet, for andre kan det bli fatalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (2 minutter siden):

Jeg har en mann som jobber i helsevesenet og kan mye innen virologi, og han har sett de aller styggeste tilfellene av hvor syke man kan bli av dette viruset (ikke bare eldre og kronikere, men også en andel unge mennesker som er yngre enn meg) så har man muligheten til å ta vaksinen så ville jeg gjort det.

Jeg fikk også korona etter å ha tatt vaksinen og jeg ble veldig lite dårlig. Mannen min som jobbet lenge med coronasmittede har alle dosene og har fremdeles ikke hatt corona.

2 av mine antivaxxer søskenbarn derimot, de sliter fremdeles og er enda ikke tilbake i jobb og klarer ikke de samme fysiske påkjenningene som de kunne før. Dette er to unge mennesker i slutten av tyveårene som før corona aldri ble syke.

For noen går det bra å ikke vaksineres selv om de blir smittet, for andre kan det bli fatalt. 

Ja ikke sant! Her bekreftet du akkurat det som gjør at jeg vil vaksineres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (44 minutter siden):

Oki! 

Åja skal man ta fjerde dose nå? Mamma har tatt det, men hun er i risikoen. 

Det er de over 65 og de i risikogruppene.  Jeg skal ta 4 dose, men jeg skal først ta influensa vaksina.  Da må det gå litt tid før jeg tar covid vaksina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (33 minutter siden):

Jeg har en mann som jobber i helsevesenet og kan mye innen virologi, og han har sett de aller styggeste tilfellene av hvor syke man kan bli av dette viruset (ikke bare eldre og kronikere, men også en andel unge mennesker som er yngre enn meg) så har man muligheten til å ta vaksinen så ville jeg gjort det.

Jeg fikk også korona etter å ha tatt vaksinen og jeg ble veldig lite dårlig. Mannen min som jobbet lenge med coronasmittede har alle dosene og har fremdeles ikke hatt corona.

2 av mine antivaxxer søskenbarn derimot, de sliter fremdeles og er enda ikke tilbake i jobb og klarer ikke de samme fysiske påkjenningene som de kunne før. Dette er to unge mennesker i slutten av tyveårene som før corona aldri ble syke.

For noen går det bra å ikke vaksineres selv om de blir smittet, for andre kan det bli fatalt. 

Helt enig. Jeg hadde covid på forsommeren og var syk i flere uker. Hadde jeg ikke hatt 3 doser med vaksine, så hadde jeg nok vært vesentlig dårligere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uaktuelt for meg. Risikoen er for stor hvis man ellers er frisk.

Unge friske nordmenn har trolig tatt sin siste vaksine melder Aavitsland fra FHI.

– Høy alder er den klare viktigste risikofaktoren. Vi anbefaler derfor alle over 65 å ta en oppfriskningsdose snarest, og vi vurderer om det er behov for friske i aldersgruppen 45-64 år. For friske under 45 år blir det neppe noen gang anbefaling om flere coronavirusdoser, sier Aavitsland.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/10/04/195875393/fhi-om-en-kommende-vinterbolge-vi-ma-vaere-forberedt-pa-det-uvanlige

Anonymkode: b72e0...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 timer siden):

Jeg tror regelen er at det skal gå 4 mnd fra infeksjon eller vaksine til ny vaksine.

Jeg prøver å få tatt fjerde dose nå, hadde covid i februar og har tatt tre doser

Er du i risikogruppe??

Anonymkode: a9da6...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som med all sannsynlighet fikk skader av dose 3, Moderna, så jeg er svært usikker på om jeg skal ta en ev. fjerde dose selv om de 3 første gikk helt fint for min del og jeg mener jeg må ha hatt corona i juni i år selv om hjemmetestene aldri ble positive, hadde alle symptomer. Jeg er ikke noen risikogruppe, er midt i 50-årene og frisk (bortsett fra litt artrose og noe sånt småplukk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (12 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor du vil ta den? Er det virkelig et tema enda? Jeg kjenner bare en del nå som har 3-4 doser og de blir jo så ofte forkjølet?! Selv har jeg ikke vært syk siden jeg hadde Corona i februar. Mamma og broren min er ikke vaksinerte og merket knapt noe til det. 

Det har nok ikke noe med vaksineringen å gjøre. Mange ble forkjølet i tiden da Norge åpnet opp igjen fordi vi hadde vært beskyttet og isolert så lenge.

Selv har jeg tre doser og har ikke vært forkjølet siden Norge stengte ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg har en venninne som med all sannsynlighet fikk skader av dose 3, Moderna, så jeg er svært usikker på om jeg skal ta en ev. fjerde dose selv om de 3 første gikk helt fint for min del og jeg mener jeg må ha hatt corona i juni i år selv om hjemmetestene aldri ble positive, hadde alle symptomer. Jeg er ikke noen risikogruppe, er midt i 50-årene og frisk (bortsett fra litt artrose og noe sånt småplukk).

Hva er artrose? Er det sånne tykke blodårer som er synlig utenpå huden f.eks leggen? Det får man når man er eldre 

Anonymkode: f5777...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (3 minutter siden):

En type leddgikt.

Å ja. Er du også eldre? Eller burde jeg vite det.?

Anonymkode: f5777...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva er artrose? Er det sånne tykke blodårer som er synlig utenpå huden f.eks leggen? Det får man når man er eldre 

Anonymkode: f5777...df2

Virker mer som er åreknuter du skriver om. Man trenger ikke være gammel for å få det, men det er jævla stygt og bør fjernes. Går i min familie og jeg har fjernet, selv om det koster 15K. Jeg tar LITT hensyn til andre liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (17 minutter siden):

Virker mer som er åreknuter du skriver om. Man trenger ikke være gammel for å få det, men det er jævla stygt og bør fjernes. Går i min familie og jeg har fjernet, selv om det koster 15K. Jeg tar LITT hensyn til andre liksom. 

Åreknuter ja. Det er kjempe stygt, jeg skal også fjerne det når jeg får det! Når får man det om man får det? 15 K er det verdt. 

Anonymkode: f5777...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...