Gå til innhold

Voldsrisikovurdering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor gjøre dette mot en pasient når den ikke er innlagt på en sikkerhetspost? Hvordan kan en voldsrisikovurdering bli gjort kun basert på opplysninger fra politi/journal/skole? Det henger ikke på greip. Er dette vanlig å gjøre ved mistanke om dyssosial personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: f9c2c...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble tatt en slik vurdering på meg pga noe jeg gjorde i 2017. Risikoen ble ansett som lav bare så det er sagt. Den vurderingen ble sperret for innsyn så jeg fikk ikke vite om det før et par år senere. 

Jeg antar de tar slik vurdering hvis det er kjent at man kanskje har gjort noe dumt (det var ikke vold jeg gjorde) også vurderer de risiko for gjentakelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor gjøre dette mot en pasient når den ikke er innlagt på en sikkerhetspost? Hvordan kan en voldsrisikovurdering bli gjort kun basert på opplysninger fra politi/journal/skole? Det henger ikke på greip. Er dette vanlig å gjøre ved mistanke om dyssosial personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: f9c2c...5e2

Alle pasienter i psykisk helsevern voldsrisikovurderes. Deres man innledningsvis finner grunnlag for det, går man videre til en mer omfattende kartlegging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg snakker med en lege på DPS blir det stillt spørsmål om jeg har planer om å skade meg selv eller andre.  Å bli spurt om en vil skade seg selv er nå forsåvidt et greit spørsmål, men å bli spurt om en har planer om å  skade andre oppleves som litt støtende. Virker som det er noe nytt de har begynt med, det å spørre om å skade andre. 

Anonymkode: 4d96e...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hver gang jeg snakker med en lege på DPS blir det stillt spørsmål om jeg har planer om å skade meg selv eller andre.  Å bli spurt om en vil skade seg selv er nå forsåvidt et greit spørsmål, men å bli spurt om en har planer om å  skade andre oppleves som litt støtende. Virker som det er noe nytt de har begynt med, det å spørre om å skade andre. 

Anonymkode: 4d96e...54b

Det blir jeg aldri spurt om, så det er i så fall ikke en landsdekkende rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hver gang jeg snakker med en lege på DPS blir det stillt spørsmål om jeg har planer om å skade meg selv eller andre.  Å bli spurt om en vil skade seg selv er nå forsåvidt et greit spørsmål, men å bli spurt om en har planer om å  skade andre oppleves som litt støtende. Virker som det er noe nytt de har begynt med, det å spørre om å skade andre. 

Anonymkode: 4d96e...54b

Ikke bra. 

Anonymkode: 72387...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (52 minutter siden):

Det blir jeg aldri spurt om, så det er i så fall ikke en landsdekkende rutine.

Det er det. Spørsmålet finnes i alle fall i de nasjonale utredningsskjemaene. Så hvis du har blitt kartlagt i slike skjemaer (som alle som utredes blir), så har du fått det spørsmålet. Ferdig snakka. 

Anonymkode: b0720...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det. Spørsmålet finnes i alle fall i de nasjonale utredningsskjemaene. Så hvis du har blitt kartlagt i slike skjemaer (som alle som utredes blir), så har du fått det spørsmålet. Ferdig snakka. 

Anonymkode: b0720...9b8

Nei jeg bruker ikke å bli spurt om jeg har tanker om å skade andre. Det vet vel jeg bedre enn deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Nei jeg bruker ikke å bli spurt om jeg har tanker om å skade andre. Det vet vel jeg bedre enn deg. 

Det spørsmålet finnes jo i et og flere utredningsskjemaer. Du blir jo ikke utredet hver gang du snakker med noen i psykiatrien så er vel det du tenker på. Jeg snakker om utredning. 

Anonymkode: b0720...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det spørsmålet finnes jo i et og flere utredningsskjemaer. Du blir jo ikke utredet hver gang du snakker med noen i psykiatrien så er vel det du tenker på. Jeg snakker om utredning. 

Anonymkode: b0720...9b8

Jeg kommenterte den personen som sa at hn blir spurt om dette av lege på DPS hver gang. Det tolket jeg ikke som at det ble brukt utredningsverktøy hver gang, men vanlig samtale. Men mulig jeg misforsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet kom hver gang jeg snakker med lege ,kun oppfølging.  Jeg har nå ingen voldshistorikk, heller ikke misbruk av alkohol eller narkotika, er voksen kvinne, så skjønner ikke helt at jeg er i målgruppen for å plutselig bli voldelig 😄

Anonymkode: 4d96e...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1, Hvorfor gjøre dette mot en pasient når den ikke er innlagt på en sikkerhetspost? 2. Hvordan kan en voldsrisikovurdering bli gjort kun basert på opplysninger fra politi/journal/skole? Det henger ikke på greip. 3. Er dette vanlig å gjøre ved mistanke om dyssosial personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: f9c2c...5e2

1. Det er langt flere enn de som er innlagt på sikkerhetspost som kan gjøre alvorlige voldshandlinger.

2. Det viktigste ved vurderingen er å kartlegge fortiden. Intet predikerer fremtidig vold i større grad enn en historie med tidligere voldshandlinger. Så det henger absolutt på greip.

3. Ja, det bør alltid gjøres ved slik mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

1. Det er langt flere enn de som er innlagt på sikkerhetspost som kan gjøre alvorlige voldshandlinger.

2. Det viktigste ved vurderingen er å kartlegge fortiden. Intet predikerer fremtidig vold i større grad enn en historie med tidligere voldshandlinger. Så det henger absolutt på greip.

3. Ja, det bør alltid gjøres ved slik mistanke.

Ok takk for svar, da vet jeg ihvertfall at dem tenker jeg sikkert har en dyssosial personlighetsforstyrrelse selv om jeg er på en psykosepost som ikke gir noe mening. Forhåpentligvis blir jeg diagnosert med det og skrevet ut. Ikke vet jeg hvor mange som er tvangsinnlagt med dyssosial personlighetsforstyrrelse men ja. 

TS

Anonymkode: f9c2c...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biler kan ikke fly. Jeg kan ikke fly. Altså er jeg en bil.

Du kan ikke trekke konklusjonen andre veien: Alle med mistanke om dyssosial pf bør voldsrisikovurderes. Jeg er voldsrisikovurdert. Altså er jeg dyssosial.

Ved korrekt utredning, bør minst 90% voldsrisikovurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg har ikke blitt spurt som jeg kan huske, men det står alltid voldsrisiko er lav. Jeg har ikke gjort noe voldelig siden tidlig ungdomskole. Og det var ikke veldig voldelig det heller. Tipper dette med at de vurderer voldsrisiko pga psykiatridrapene det er en del av

Endret av Oger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (2 timer siden):

For oss som jobber på psykiatrisk avd er det en trygghet å vite at det blir gjort en vurdering av alle uten unntak. 

Hos meg pleier det kun å stå om selvmordsrisiko, om den er høy eller lav og hvorfor. 

Så den rutinen kan de ikke ha der jeg hører til. Med mindre de bare ikke gidder fordi jeg er så kjent og rolig, men at de gjør det på nye pasienter.

Skjønner det er en trygghet!

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de som svarer her så virker det for meg som om det er vi psykose pasienter som hovedsakelig får spørsmål om planer om å skade andre. Så i tillegg til stigma fra samfunnet så kommer det nå også fra helsevesenet.

Spørsmåk om farlighet har er sikkert noe helsevesenet samme med myndighetene har kommet opp med etter diverse drap de siste årene. Ved å spørre pasientene om planer, så prøver de å skape  seg en trygghet der de skal fange opp farlige pasienter ved å spørre dem om de er farlige. 

Lurer på hvor treffsikker dette er. 

 

Anonymkode: 4d96e...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...