AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 Del Skrevet 12. oktober 2022 Er det noen som har erfaring med gjenopplevelser fra fortidens traumer på sosiale medier som de vil dele med meg? Feks. sosial utestenging og baktaling. Jeg er interessert i å høre om hvordan du håndterer det. Måtte du feks. slette deg fra sosiale medier? Snakket du med noen om det som plaget deg, og hvilke råd fikk du? Hvilke råd gir fagpersoner rundt dette tema? Anonymkode: a1498...525 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469068-fortidens-gjenopplevelser-p%C3%A5-sosiale-medier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 12. oktober 2022 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er det noen som har erfaring med gjenopplevelser fra fortidens traumer på sosiale medier som de vil dele med meg? Feks. sosial utestenging og baktaling. Jeg er interessert i å høre om hvordan du håndterer det. Måtte du feks. slette deg fra sosiale medier? Snakket du med noen om det som plaget deg, og hvilke råd fikk du? Hvilke råd gir fagpersoner rundt dette tema? Anonymkode: a1498...525 Kanskje ikke helt tråd med hva du vil fram til, men jeg har flere fra grunnskolen som venner på fb, noen av de var med på å mobbe meg. Jeg har ikke reagert med å ikke legge dem til når de har spurt meg om å bli venn. Har heller ikke slettet meg fra sosiale medier. Jeg ble invitert til å bli med i en gruppe for planlagt 20 års jubileum for avgangen fra 9. klasse der i sin tid. I stedet for å backe unna hadde jeg selvtillit nok i øyeblikket til å melde meg på. Når dagen kom var jeg utrolig nervøs, men jeg gikk. Jeg møtte mine "spøkelser" fra fortiden ansikt til ansikt. Det som skjedde var bare hyggelig. Vi var jo voksne nå alle sammen og oppførte oss som seg hør og bør fint mot hverandre. Denne festen ble et slags vendepunkt for meg. Tenkte at vi var bare barn den gangen uten særlig vett og forstand, og at de som en gang mobbet meg nå var helt vanlige gode og normale mennesker som meg selv. Det ble lettere å legge ting bak seg etter den festen Men jeg sliter fremdeles med senvirkninger av mobbingen i form av blant annet dårlig selvbilde, usikkerhet på meg selv og sosial angst. Nå skal det jo sies at dette også skyldes min oppvekst i en familie med foreldre som var ustabile og til dels helseskadelige omsorgspersoner. Jeg har fått hjelp til å bearbeide ting i terapi og fått hjelp med tenke annerledes rundt ting. Jeg har fått anerkjennelse for mine opplevelser, og gode råd om å la fortiden ligge med fokus heller på "her og nå -situasjonen". Bygging av selvtillit har ikke skjedd systematisk, men tatt tak i underveis i samtaler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469068-fortidens-gjenopplevelser-p%C3%A5-sosiale-medier/#findComment-4117941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg er enig med det @wendi sier, at man kanskje lett kan bli påminnet om hendelser og situasjoner ved å se bilder og navn på sosiale medier - men i likhet med at årene har gått for oss selv, har år også gått for de som kan ha gjort noe negativt og vondt mot deg. Om du hadde spurt de direkte om hva de tenker i dag om datidens hendelser, kan det være du kunne forsonet deg med svaret. Jeg husker godt en podcast, tror det var NRK som sto bak produksjonen som nå er trolig tre år gammel kanskje, hvor en som ble mobbet svært alvorlig gjennom store deler av barneskolen fysisk og verbalt, møtte en av sine mobbere ca. 12-15 år senere. Det ble faktisk en vennskapelig samtale, hvor mobberen tilsto at han hadde angret mye i mange år på sine handlinger, at det hadde plaget han - og at han også hadde strevd med sitt på sin kant og med sine hjemmeforhold. Jeg har selv noen ganger tenkt tilbake på mine mobbere, og jeg ser visse likhetstrekk. Dessverre var de blant de som læreren måtte bruke tid på å hysje på i skoletimene gang etter gang, det man så på som "skoletapere" og ikke lyktes i fag - og jeg tenker at det var det gjerne konkrete årsaker til. Ikke at de ønsket å gjøre tilværelsen vanskelig for meg og noen flere... I dag vet jeg ikke hva de gjør, men vet at det ikke har gått bra med alle. Men du nevner utestengelse o.l. Det får meg straks til å tenke at du kanskje er en ung bruker av sosiale medier? Jeg tror at den unge generasjonen, dvs. 20 år, bruker sosiale medier, annerledes, enn 40 år, 50-60 år og oppover, med enkelte individuelle forskjeller... Jeg ser jo stor forskjell på hvordan jeg bruker sosiale medier og min samboer. Jeg er veldig av og på, og jeg har nå vært avkoblet Facebook i flere uker... Men det har jo sin pris... Men om sosiale medier påvirker deg mye, kan det være en idé å skjerme deg fra de som påvirker deg negativt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469068-fortidens-gjenopplevelser-p%C3%A5-sosiale-medier/#findComment-4117964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg er ikke så mye på sosiale medier lenger. Jeg orker ikke all angsten det medfører. Når folk ikke svarer, ikke godkjenner meg som fb venn, aldri gratulerer meg osv. Får veldig uro når det er folk jeg trodde sto meg litt nær. Min erfaring er at jeg ikke har godt av å være på sosiale medier der jeg vet hvem folk er. Liker bedre å være på DOL hvor jeg er anonym. Anonymkode: 384f1...a68 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469068-fortidens-gjenopplevelser-p%C3%A5-sosiale-medier/#findComment-4117972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.