licell Skrevet 4. april 2002 Skrevet 4. april 2002 Hei Jeg lurer på hva som kan skje med et barn når mor får vannkopper el. rødehunder i svangerskapet? Min mor hadde vannkopper rundt svangerskapsuke 8, når hun gikk med meg. Rødehunder i ett svangerskap før meg, da døde barnet i 8 svangerskapsmnd. Hun var ikke vaksinert mot rødehunder el. vannkopper. Jeg er forsåvidt helt normal, for uten at jeg har MS. Jeg har hørt av andre at vannkopper ikke er bra å få når du går gravid, stemmer det? Rødehunder hvet jeg er farlig. Vennlig hilsen Licell 0 Siter
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 5. april 2002 Skrevet 5. april 2002 Kjære licell, Problematikken ved røde hunder og vannkopper er noe forskjellig. Røde hunder er meget uheldig å få i de første tre mndr under svangerskapet. Resultatet er relativt ofte (avtagende med tiden) misdannelser hos barnet i ulike organer, i første rekke øye, øret og hjertet. Smitte etter 4. måned regnes for å være ufarlig. Heldigvis er smitte med røde hunder blitt meget uvanlig i Norge, takket være systematisk og velgjennomført vaksineringsprogramm. Har du en gang hatt røde hunder, eller er blitt vaksinert er du beskyttet mot ny infeksjon for resten av livet. Vannkopper er svært utbredt i barnealderen, og de fleste gjennomgår infeksjon før de kommer til den alderen at de kan bli gravide. Alle som har gjennomgått infeksjon bærer viruset i seg for resten av livet, men de blir ikke infisert pånytt. Virus kan av og til aktiveres, spesielt hos eldre og hos mennesker med svekket immunforsvar, og da kan man få helvetesild. Det er det samme viruset men reaktivering har ikke spesiell rolle under svangerskapet. Om kvinner får førstegangsinfeksjon under graviditeten er det farligst om infeksjonen inntreffer like før eller like etter fødsel. Da kan barnet få en alvorlig infeksjon fordi hans/hennes immunforsvar er ikke komplett utviklet enda. Det er også beskrevet at førstegangsinfeksjon som intreffer tidligere under svangerskapet (før 20. uke) smitter fosteret og forårsaker misdannelser i enkelte organer, eller abort. Men, som sagt, dette er svært sjelden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.