AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Noen som har prøvd? Anonymkode: c77bc...470 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Noen som har prøvd? Anonymkode: c77bc...470 Jeg har prøvd. Og deilig hvis man har det dårlig. Litt slitsomt når den tar så mye plass og er så tung. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Den forsvunne diamanten skrev (4 minutter siden): Jeg har prøvd. Og deilig hvis man har det dårlig. Litt slitsomt når den tar så mye plass og er så tung. Tar den mer plass enn vanlig? Eller.. når du stuer den bort? Anonymkode: c77bc...470 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Hvor mye må en ut med for å få en skikkelig? Anonymkode: c77bc...470 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg har en vektdyne på 7 kilo. Veldig fornøyd og synes den fungerer godt både når jeg har angst men også ellers. Min er vel 200x140 tror jeg, og tar ikke særlig mye plass når den er brettet sammen. Jeg måtte ut med ca 1500 kr. Anonymkode: 30b7d...527 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg prøvde den ut på sykehuset en gang og den hjalp meg når jeg var urolig. Ikke nok, men ble noen hakk roligere. Hvis du skal kjøpe, så ville ikke jeg kjøpt for tung dyne. Fikk en på 11 kg og den ble for tung, så den greier jeg ikke å bruke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg har denne: https://www.kid.no/soverom/dyner/vektdyner/heavy-sleeper-7-kg-vektdyne-hvit?v=204199220000 Anonymkode: 30b7d...527 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 emilie321 skrev (1 minutt siden): Jeg prøvde den ut på sykehuset en gang og den hjalp meg når jeg var urolig. Ikke nok, men ble noen hakk roligere. Hvis du skal kjøpe, så ville ikke jeg kjøpt for tung dyne. Fikk en på 11 kg og den ble for tung, så den greier jeg ikke å bruke. Det var nok for tungt ja. Man skal ha en tilsvarende ca 10-15% av kroppsvekten sin. Anonymkode: 30b7d...527 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tar den mer plass enn vanlig? Eller.. når du stuer den bort? Anonymkode: c77bc...470 Nei den tar ikke så mye plass. Men det er slitsomt å skulle rydde den bort fordi den er tung. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 13. oktober 2022 Del Skrevet 13. oktober 2022 Har en på 11 kg. Funker bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 14. oktober 2022 Del Skrevet 14. oktober 2022 Har en på 7 kg tror jeg. Men jeg bruker den ikke da den ikke gjorde noen særlig forskjell mtp søvn og det var jo et mareritt å bytte sengetøy. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 22.04): J Det er kanskje én viktig sak som ikke kommer så tydelig frem her i tråden. At det minst finnes tre leverandører av vektdyner i Norge, mulig flere også, og de har ulike egenskaper. I tråden her ser jeg at det nevnes to av de. Protac kuledyne, som ofte er et medisinsk hjelpemiddel som kan (eller kunne?) søkes på som behandlingshjelpemiddel av NAV Hjelpemiddelsentral. Det var restriksjoner på det i noen år, men hvordan det er akkurat nå, tør jeg ikke uttale meg om for sikkert. Kuledynene deres kom vel rundt 2005 eller før det, mens de såkalte vektdynene ble tilgjengeliggjort for alle for noen år siden. Effekten er vel diskutabel... Noen opplever effekt, andre opplever det ikke - om det er placebo eller ikke, vet jeg ikke, men om du har bedret effekt enten det er på søvn eller angstdempende, er det jo verdt det. Selv har jeg hatt Protac kuledyne som hjelpemiddel siden 2008 og jeg har brukt den det aller meste av tiden. Jeg har en 7 kg dyne, for det var det eneste de hadde på den tiden, men i dag har de også flere tyngder. De har også bl.a. en egen kulestol, om man ønsker å sitte i en stol med kuledyne i. Jeg vet om en med bl.a. ASD som har god nytte av den. Jeg sover i utgangspunktet svært stille uten bevegelser, og jeg mistenker at den bidrar i mitt tilfelle til at jeg ikke beveger meg over hodet. Jeg har våknet flere netter med stivnede ledd, så jeg får se... Jeg har nå sovet en periode uten, og får ta en vurdering om jeg skal begynne med den igjen. AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 22.04): Jeg har denne: https://www.kid.no/soverom/dyner/vektdyner/heavy-sleeper-7-kg-vektdyne-hvit?v=204199220000 Anonymkode: 30b7d...527 Jo, denne har min samboer også og er svært fornøyd. Men til forskjell fra Protac, vil jeg kalle denne for et "vektteppe" og Protac for en direkte "kuledyne", for den som KID selger, har jo mange små korn inni seg som gjør den tung. Protac inneholder mange "golfballer" som utgjør tyngden, og som også berører ulike steder på kroppen. Protac skriver (eller skrev for noen år siden) at den bl.a. særlig var egnet til mennesker med spiseforstyrrelser som kunne trenge å få se hvor egen kropp stoppet. Den er også anbefalt ved utviklingsforstyrrelser, autisme og angstlidelser. KID sin vektdyne/teppe legger seg jo generelt tungt over hele deg, og omslutter hele kroppen. Om en føler det trygt å ha noe tungt rundt eller over seg, kan den ha noe for seg. Den blir liten pakket sammen, men det gjør ikke Protac. Protac har en lignene versjon av KID sin også. emilie321 skrev (På 13.10.2022 den 22.03): Hvis du skal kjøpe, så ville ikke jeg kjøpt for tung dyne. Fikk en på 11 kg og den ble for tung, så den greier jeg ikke å bruke. Jeg antar at du fikk prøve ut Protac sin på sykehuset? Jeg fikk også prøve ut min under et sykehusopphold og opplevde der god effekt. Det er noen regler for hva som anbefales av tyngde etter hva din egen vekt er - er det 10% av din egen vekt tro? Selv synes jeg det blir litt for lite, men der er det individuelt. I så fall skulle jeg hatt en lettere dyne enn den jeg har i dag. Clas Ohlson har også en del vektdyner. De heter Cura vektdyner og finnes i svært mange vektklasser. Jeg har ikke selv sett disse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Eva Sofie skrev (2 timer siden): Det er kanskje én viktig sak som ikke kommer så tydelig frem her i tråden. At det minst finnes tre leverandører av vektdyner i Norge, mulig flere også, og de har ulike egenskaper. I tråden her ser jeg at det nevnes to av de. Protac kuledyne, som ofte er et medisinsk hjelpemiddel som kan (eller kunne?) søkes på som behandlingshjelpemiddel av NAV Hjelpemiddelsentral. Det var restriksjoner på det i noen år, men hvordan det er akkurat nå, tør jeg ikke uttale meg om for sikkert. Kuledynene deres kom vel rundt 2005 eller før det, mens de såkalte vektdynene ble tilgjengeliggjort for alle for noen år siden. Effekten er vel diskutabel... Noen opplever effekt, andre opplever det ikke - om det er placebo eller ikke, vet jeg ikke, men om du har bedret effekt enten det er på søvn eller angstdempende, er det jo verdt det. Selv har jeg hatt Protac kuledyne som hjelpemiddel siden 2008 og jeg har brukt den det aller meste av tiden. Jeg har en 7 kg dyne, for det var det eneste de hadde på den tiden, men i dag har de også flere tyngder. De har også bl.a. en egen kulestol, om man ønsker å sitte i en stol med kuledyne i. Jeg vet om en med bl.a. ASD som har god nytte av den. Jeg sover i utgangspunktet svært stille uten bevegelser, og jeg mistenker at den bidrar i mitt tilfelle til at jeg ikke beveger meg over hodet. Jeg har våknet flere netter med stivnede ledd, så jeg får se... Jeg har nå sovet en periode uten, og får ta en vurdering om jeg skal begynne med den igjen. Jo, denne har min samboer også og er svært fornøyd. Men til forskjell fra Protac, vil jeg kalle denne for et "vektteppe" og Protac for en direkte "kuledyne", for den som KID selger, har jo mange små korn inni seg som gjør den tung. Protac inneholder mange "golfballer" som utgjør tyngden, og som også berører ulike steder på kroppen. Protac skriver (eller skrev for noen år siden) at den bl.a. særlig var egnet til mennesker med spiseforstyrrelser som kunne trenge å få se hvor egen kropp stoppet. Den er også anbefalt ved utviklingsforstyrrelser, autisme og angstlidelser. KID sin vektdyne/teppe legger seg jo generelt tungt over hele deg, og omslutter hele kroppen. Om en føler det trygt å ha noe tungt rundt eller over seg, kan den ha noe for seg. Den blir liten pakket sammen, men det gjør ikke Protac. Protac har en lignene versjon av KID sin også. Jeg antar at du fikk prøve ut Protac sin på sykehuset? Jeg fikk også prøve ut min under et sykehusopphold og opplevde der god effekt. Det er noen regler for hva som anbefales av tyngde etter hva din egen vekt er - er det 10% av din egen vekt tro? Selv synes jeg det blir litt for lite, men der er det individuelt. I så fall skulle jeg hatt en lettere dyne enn den jeg har i dag. Clas Ohlson har også en del vektdyner. De heter Cura vektdyner og finnes i svært mange vektklasser. Jeg har ikke selv sett disse. Ok. Så kanskje de andre ikke har samme funksjon? Så på en Cura som de har på tilbud på Jysk. Prøvde finne ut før du skrev dette, om en kunne få som behandlingshjelpemidler som der het. Ble ikke helt klok på det. Om en kunne søke hjelpemiddelsentralen eller hos helseforetakene. Vet ikke om jeg har riktig diagnose for å prøve en gang. Har verken spiseforstyrrelse eller ADHD. Men hadde vært fint å se om jeg trengte mindre medisiner for å sove. Tåler dårlig lite søvn, blir lett syk av det. Anonymkode: c77bc...470 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Eva Sofie skrev (2 timer siden): Det er kanskje én viktig sak som ikke kommer så tydelig frem her i tråden. At det minst finnes tre leverandører av vektdyner i Norge, mulig flere også, og de har ulike egenskaper. I tråden her ser jeg at det nevnes to av de. Protac kuledyne, som ofte er et medisinsk hjelpemiddel som kan (eller kunne?) søkes på som behandlingshjelpemiddel av NAV Hjelpemiddelsentral. Det var restriksjoner på det i noen år, men hvordan det er akkurat nå, tør jeg ikke uttale meg om for sikkert. Kuledynene deres kom vel rundt 2005 eller før det, mens de såkalte vektdynene ble tilgjengeliggjort for alle for noen år siden. Effekten er vel diskutabel... Noen opplever effekt, andre opplever det ikke - om det er placebo eller ikke, vet jeg ikke, men om du har bedret effekt enten det er på søvn eller angstdempende, er det jo verdt det. Selv har jeg hatt Protac kuledyne som hjelpemiddel siden 2008 og jeg har brukt den det aller meste av tiden. Jeg har en 7 kg dyne, for det var det eneste de hadde på den tiden, men i dag har de også flere tyngder. De har også bl.a. en egen kulestol, om man ønsker å sitte i en stol med kuledyne i. Jeg vet om en med bl.a. ASD som har god nytte av den. Jeg sover i utgangspunktet svært stille uten bevegelser, og jeg mistenker at den bidrar i mitt tilfelle til at jeg ikke beveger meg over hodet. Jeg har våknet flere netter med stivnede ledd, så jeg får se... Jeg har nå sovet en periode uten, og får ta en vurdering om jeg skal begynne med den igjen. Jo, denne har min samboer også og er svært fornøyd. Men til forskjell fra Protac, vil jeg kalle denne for et "vektteppe" og Protac for en direkte "kuledyne", for den som KID selger, har jo mange små korn inni seg som gjør den tung. Protac inneholder mange "golfballer" som utgjør tyngden, og som også berører ulike steder på kroppen. Protac skriver (eller skrev for noen år siden) at den bl.a. særlig var egnet til mennesker med spiseforstyrrelser som kunne trenge å få se hvor egen kropp stoppet. Den er også anbefalt ved utviklingsforstyrrelser, autisme og angstlidelser. KID sin vektdyne/teppe legger seg jo generelt tungt over hele deg, og omslutter hele kroppen. Om en føler det trygt å ha noe tungt rundt eller over seg, kan den ha noe for seg. Den blir liten pakket sammen, men det gjør ikke Protac. Protac har en lignene versjon av KID sin også. Jeg antar at du fikk prøve ut Protac sin på sykehuset? Jeg fikk også prøve ut min under et sykehusopphold og opplevde der god effekt. Det er noen regler for hva som anbefales av tyngde etter hva din egen vekt er - er det 10% av din egen vekt tro? Selv synes jeg det blir litt for lite, men der er det individuelt. I så fall skulle jeg hatt en lettere dyne enn den jeg har i dag. Clas Ohlson har også en del vektdyner. De heter Cura vektdyner og finnes i svært mange vektklasser. Jeg har ikke Hm.. "Produktserien og alle produkter er utgåtte, 2022-07-06" (hjelpemiddeldatabasen" Da spørs det hvilken som er tilsvarende Anonymkode: c77bc...470 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har to vektdyner en på 9 kg og en på 7 kg ,den siste er ca 10 % av min vekt. 9 kg ble alt for mye ,det ble vanskelig å bevege seg i søvne. Den på 7 går fint. Det beste med vektdyne for meg var at jeg ble mer rolig. Det som overrasket meg var at jeg plutselig kjente at jeg hadde en kropp, vis noen skjønner hva jeg mener med det. Bakdelen med dyrene er at de ikke bruker standard sengetøy. Den fra clasolson var for bred for vanlig sengetøy, den fra Kid var for lang for vanlig sengetøy. Clasolson selger eget sengetøy til dynene sine ,men det er i en kjedelig gråblå farge. Til dynen fra Kid kan man kjøpe vanlig sengetøy i ekstra lang størrelse. Begge dynene virker som å ha samme egenskap, for meg, kjenner ingen forskjell på dem ,utenom vekten da. Anonymkode: 79083...b52 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da spørs det hvilken som er tilsvarende Anonymkode: c77bc...470 Jeg har nå lest på Clas Ohlson, og de dynene som heter CuRa Basic og CuRa Pearl ligner i stor grad på KID sine dyner, ut ifra beskrivelsen, altså små perler som danner vekten på dynen som gjør at den omslutter deg. Det blir mer å regne som en saccosekk, men som er mer fordelt utover i et dynetrekk og med en viss vekt. For noen år siden, før vektdyner kom i salg, vet jeg om en som selg laget sin egen vektdyne ved å sy inn saccosekkinnhold inn i et dynetrekk. For henne fungerte det utmerket. Det slo meg også nå, når jeg leste, at det er CuRa Minki, som en venn av meg hadde med seg på besøk her. Det egnet seg mer til å ha i sofaen. Det var utformet som et mykt pledd, noe à la fleece, på utsiden, om det var det samme... De beskriver noen andre på nettsidene på Clas Ohlson, men som de selv ikke forhandler, men da er det ev. mulig å kanskje kjøpe direkte fra CuRa. Men, siden effekten er så variabel, så kanskje du burde vurdere å prøve ut en dyne for å se om det er noe for deg? Kjenner du noen som kunne låne den bort for en natt? Noen synes det er helt klaustrofobisk mens andre nyter det. Vet ikke om det er gjennomført noen studier på bruk av vektdyner for å se om de virkelig har noe for seg eller ikke... Jeg tenker at det er kjedelig å bruke nærmere 2.000 kr. på noe som ikke er sikker på å vise positiv effekt. Selv synes jeg det er fascinerende at det virker på så mange. Noen få ganger har jeg opplevd at jeg må komme meg ut av kuledynen fortest mulig - trolig føler jeg meg da fanget av den og tryggheten som vanligvis følger med, er borte i øyeblikket. Det skjer, ikke overraskende, om kvelden eller om natten, som er generelt en krevende tid på døgnet for min del. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Syrin Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Jeg føler jeg sover bedre med vektdyne også er det ganske betryggende. Den jeg har er 11 kg og synes det er passe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Eva Sofie skrev (46 minutter siden): Jeg har nå lest på Clas Ohlson, og de dynene som heter CuRa Basic og CuRa Pearl ligner i stor grad på KID sine dyner, ut ifra beskrivelsen, altså små perler som danner vekten på dynen som gjør at den omslutter deg. Det blir mer å regne som en saccosekk, men som er mer fordelt utover i et dynetrekk og med en viss vekt. For noen år siden, før vektdyner kom i salg, vet jeg om en som selg laget sin egen vektdyne ved å sy inn saccosekkinnhold inn i et dynetrekk. For henne fungerte det utmerket. Det slo meg også nå, når jeg leste, at det er CuRa Minki, som en venn av meg hadde med seg på besøk her. Det egnet seg mer til å ha i sofaen. Det var utformet som et mykt pledd, noe à la fleece, på utsiden, om det var det samme... De beskriver noen andre på nettsidene på Clas Ohlson, men som de selv ikke forhandler, men da er det ev. mulig å kanskje kjøpe direkte fra CuRa. Men, siden effekten er så variabel, så kanskje du burde vurdere å prøve ut en dyne for å se om det er noe for deg? Kjenner du noen som kunne låne den bort for en natt? Noen synes det er helt klaustrofobisk mens andre nyter det. Vet ikke om det er gjennomført noen studier på bruk av vektdyner for å se om de virkelig har noe for seg eller ikke... Jeg tenker at det er kjedelig å bruke nærmere 2.000 kr. på noe som ikke er sikker på å vise positiv effekt. Selv synes jeg det er fascinerende at det virker på så mange. Noen få ganger har jeg opplevd at jeg må komme meg ut av kuledynen fortest mulig - trolig føler jeg meg da fanget av den og tryggheten som vanligvis følger med, er borte i øyeblikket. Det skjer, ikke overraskende, om kvelden eller om natten, som er generelt en krevende tid på døgnet for min del. Lurer på om jeg skal slå det fra meg. Kjenner ingen. Anonymkode: c77bc...470 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lurer på om jeg skal slå det fra meg. Kjenner ingen. Anonymkode: c77bc...470 Bruk en uke eller to på det, og om det fremdeles er noe du tenker kan være riktig for deg, så kan du vurdere det på nytt. Men dumt å kjøpe slikt som en impulshandel fordi man tenker det er en god idé der og da. Det er ofte en strategi jeg selv bruker for å unngå impulskjøp. For å ev. få kjenne litt på tyngden, kan du jo forsøke å legge flere dyner/tepper over din egen dyne. Hvordan trives du med det? Ikke helt sammenlignbart, men delvis med de som fås kjøpt på KID og Clas Ohlson slik jeg forstår det. Lykke til 🌟 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 Del Skrevet 15. oktober 2022 Eva Sofie skrev (5 minutter siden): Bruk en uke eller to på det, og om det fremdeles er noe du tenker kan være riktig for deg, så kan du vurdere det på nytt. Men dumt å kjøpe slikt som en impulshandel fordi man tenker det er en god idé der og da. Det er ofte en strategi jeg selv bruker for å unngå impulskjøp. For å ev. få kjenne litt på tyngden, kan du jo forsøke å legge flere dyner/tepper over din egen dyne. Hvordan trives du med det? Ikke helt sammenlignbart, men delvis med de som fås kjøpt på KID og Clas Ohlson slik jeg forstår det. Lykke til 🌟 Men forstod det sånn at den som ble opprinnelig brukt som behandlingshjelpemiddel fungerte på en litt annen måte enn at den bare var tung? Så da er kanskje ikke de på kid og Clas Ohlson noe. Skal nok tenke på det ja. Anonymkode: c77bc...470 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469083-vektdyne/#findComment-4118487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.