Gå til innhold

Hvordan unngår jeg å utvikle PTSD nå?

Anbefalte innlegg

ISW skrev (Akkurat nå):

Hei 😊

Ja, opplever at skulderen er litt mindre vond (har seponert Paralgin Forte nå, bruker bare en Paracet ved behov). Fortsatt mye oppvåkninger om natten da jeg sliter med å holde armen i en smertefri posisjon.

Du har nok rett - som vanlig 😊

God helg til deg også! 

Jeg har ikke hatt den typen skulderskade du har, men derimot frozen shoulder - og nettene var det verste:-( 

Fortsetter under...

ISW skrev (23 timer siden):

Hei,

Jeg hadde for en uke siden en traumatisk opplevelse. Jeg ble forgiftet på byen, falt ned en trapp, og skadet meg ganske stygt. AC-luksasjon grad III i en skulder, hjernerystelse, stor kul i hodet, og ser helt jævlig og forslått ut.

Fortsatt har jeg mye smerter i skulderen. Men jeg opplever nesten det psykiske som det verste. Får en form for "flashbacks" til hendelsen hele tiden, og får automatiske tanker om at jeg kunne blitt drept, blitt lam, osv. Jeg har også utviklet en form for angst for "hodesymptomer" - redd for å besvime og skade meg mer, redd for å måtte operere og få narkose, og redd for å ikke bli bra igjen. Denne angsten "hekter" seg på mine eksisterende angstsymptomer, og gjør at jeg er nokså engstelig om dagen.

Jeg ønsker ikke PTSD i tillegg til mine øvrige angstlidelser - hvordan unngår jeg å få dette?

Man får ikke PTSD av alt. Det er en svært alvorlig diagnose!! Folk opplever krig og andre alvorlige ting og unnslipper. 

Anonymkode: 5dad5...c53

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke PTSD av alt. Det er en svært alvorlig diagnose!! Folk opplever krig og andre alvorlige ting og unnslipper. 

Anonymkode: 5dad5...c53

Slike svar som det der er jo ikke til hjelp. Hva som oppleves som traumatisk for den ene kan ha gått helt greit for den andre. Å være bevisst på å bearbeide en hendelse slik at det ikke blir varige problemer av det er ikke dumt det. Uten at man skal tenke at man garantert får PTSD av den grunn. 

Nicklusheletida
ISW skrev (2 timer siden):

Hei,

Ser absolutt poenget ditt, det var ikke meningen å «misbruke» navnet PTSD, men poenget mitt var mest hvordan jeg kan unngå at dette «setter» seg, hvis du skjønner hva jeg mener. Uavhengig av om det heter PTSD eller ikke.

Tipper det setter seg på en slik måte at du unngår å havne i samme situasjon. At du heretter passer på drinken din og er nøye med hvor du plasserer beina. 

Jeg hadde en ulykke for 11 år siden. Det preger meg litt i enkelte situasjoner på fjelltur. Samboeren påstår det er angst. At jeg fryser til. Jeg kaller det fornuft eller klok av skade :) Jeg unngår å havne i samme situasjon. Jeg er nøye med hvor jeg plasserer beina og går heller omveier hvis jeg ser potensiell fare for fall. 

Det må ha vært en forferdelig opplevelse! Å kjenne på følelser som angst i etterkant er helt naturlig, og med helseangst blir det nok lett å frykte PTSD. Etter å ha lest denne tråden, virker det på meg som du har gode forutsetninger for å komme over dette. Bruk hva du tidligere har lært i terapi, spill på det sosiale nettverket ditt og snakk om det. Få trollet ut i sola, så sprekker det. 

Ønsker deg god bedring!

Endret av FjellOgDalar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...