Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med nærmeste pårørende idag. Hun sa at da jeg ble skrevet ut så hadde de ringt fra avdelingen og informert henne.

Det spurte de meg ikke om, hadde de gjort det hadde jeg svart nei. Jeg føler at det er brudd på taushetsplikten.

Så er det nesten som om de sier nå har vi ikke ansvaret lenger nå er du ansvarlig.

Jeg er jo et voksent menneske og har ansvaret selv.

Kjenner dette provoserte meg.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469168-n%C3%A6rmeste-p%C3%A5r%C3%B8rende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Jeg snakket med nærmeste pårørende idag. Hun sa at da jeg ble skrevet ut så hadde de ringt fra avdelingen og informert henne.

Det spurte de meg ikke om, hadde de gjort det hadde jeg svart nei. Jeg føler at det er brudd på taushetsplikten.

Så er det nesten som om de sier nå har vi ikke ansvaret lenger nå er du ansvarlig.

Hva tenker dere?

Var du tvangsinnlagt?  Hvis du ikke var det, så synes jeg det var litt rart.

emilie321 skrev (7 minutter siden):

Var du tvangsinnlagt?  Hvis du ikke var det, så synes jeg det var litt rart.

Jeg var ikke tvangsinnlagt. Vanlig frivillig innleggelse.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var det samboeren din de ringte? 

Anonymkode: a8885...d14

Nei, det var mitt søskenbarn.

Men startet innleggelsen som tvang? Jeg innbilte meg at du ble tvangsinnlagt. Så ble du kanskje overført til frivillig? Kanskje derfor isåfall? Eller kanskje jeg blander denne gangen med en annen gang nå. 

Min behandler snakker innimellom med min mor eller far hvis de ringer henne, men hun vet jo at jeg har samtykket til det dersom de har et behov. Og innimellom foreslår hun å ringe de for å informere de litt, men da sier hun alltid fra i forkant. 

Du burde jo blitt informert og fått muligheten til å si nei, men på samme tid lurer jeg på om dette er noe å bruke energi på? Hun er jo din nærmeste pårørende for en grunn? 

Glitter skrev (5 minutter siden):

Men startet innleggelsen som tvang? Jeg innbilte meg at du ble tvangsinnlagt. Så ble du kanskje overført til frivillig? Kanskje derfor isåfall? Eller kanskje jeg blander denne gangen med en annen gang nå. 

Min behandler snakker innimellom med min mor eller far hvis de ringer henne, men hun vet jo at jeg har samtykket til det dersom de har et behov. Og innimellom foreslår hun å ringe de for å informere de litt, men da sier hun alltid fra i forkant. 

Du burde jo blitt informert og fått muligheten til å si nei, men på samme tid lurer jeg på om dette er noe å bruke energi på? Hun er jo din nærmeste pårørende for en grunn? 

Det var ikke noe tvang ved den innleggelsen.

Jeg kjenner at jeg ønsker at de endrer rutiner. Jeg har reagert på slike rutiner før. Jeg er et voksent menneske og ble få lov til å bestemme selv hvem som får vite om jeg er syk. Hadde det vært tvangsinnleggelse så hadde det mulig stilt seg annerledes.

Det koster meg ikke så mye energi å evt sende en klage. Det er jo bare en mail. Har sendt en mail til pasientombudet med spørsmål om dette.

Selv om jeg har en pårørende oppført betyr det ikke at jeg vil at all informasjon skal gis til henne. Det vil jeg styre selv. Vil jo ikke ta henne vekk som pårørende og stå uten tilfellet noe alvorlig skjer. 

Når jeg har tatt overdose ringes hun ikke og da er det jo mer alvorlig enn en vanlig innleggelse på DPS.

Annonse

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Det var ikke noe tvang ved den innleggelsen.

Jeg kjenner at jeg ønsker at de endrer rutiner. Jeg har reagert på slike rutiner før. Jeg er et voksent menneske og ble få lov til å bestemme selv hvem som får vite om jeg er syk. Hadde det vært tvangsinnleggelse så hadde det mulig stilt seg annerledes.

Det koster meg ikke så mye energi å evt sende en klage. Det er jo bare en mail. Har sendt en mail til pasientombudet med spørsmål om dette.

Selv om jeg har en pårørende oppført betyr det ikke at jeg vil at all informasjon skal gis til henne. Det vil jeg styre selv. Vil jo ikke ta henne vekk som pårørende og stå uten tilfellet noe alvorlig skjer. 

Når jeg har tatt overdose ringes hun ikke og da er det jo mer alvorlig enn en vanlig innleggelse på DPS.

Ja. Skjønner du reagerer på det. Jeg hadde ikke orket å gjøre noe med det selv, men. 

DPS har for øvrig aldri ringt mine pårørende. Kun mine behandlere i akuttpsykiatrien. Men på mitt DPS legges man jo aldri inn under en krise. Da havner man på akkutt. 

Dette er et område der selv ikke helsemyndighetene er konsistente i sine svar. Jeg skriver nå om voksne pasienter.

Jeg var på et nasjonalt møte om dette. En del sterke pårørende og LPP fortalte om tilfeller der deres barn/ektefeller som hadde vært innlagt for suicidalitet plutselig sto i døren hjemme og var utskrevet uten at pårørende var varslet. Det ble da sagt fra flere med myndighet at psykiatrien skulle varsle pårørende. Til slutt måtte jeg konfrontere høyeste rangerte fra Helsedepartementet med henvisning til taushetsplikten om hva som hadde forrang om pasienten nektet på at pårørende skulle kontaktes. Han reiste seg da og måtte medgi at taushetsplikten hadde forrang. Det ble lovt at vi(psykiatrien) skulle få en skriftlig bekreftelse på dette. Jeg har aldri sett en slik, men det er klart for meg at pasienten skal spørres, og om pasienten nekter, kan pårørende ikke kontaktes.

Nok en gang: Dette gjelder ikke om pasienten er et barn  -  <16år.

kupton skrev (2 timer siden):

Dette er et område der selv ikke helsemyndighetene er konsistente i sine svar. Jeg skriver nå om voksne pasienter.

Jeg var på et nasjonalt møte om dette. En del sterke pårørende og LPP fortalte om tilfeller der deres barn/ektefeller som hadde vært innlagt for suicidalitet plutselig sto i døren hjemme og var utskrevet uten at pårørende var varslet. Det ble da sagt fra flere med myndighet at psykiatrien skulle varsle pårørende. Til slutt måtte jeg konfrontere høyeste rangerte fra Helsedepartementet med henvisning til taushetsplikten om hva som hadde forrang om pasienten nektet på at pårørende skulle kontaktes. Han reiste seg da og måtte medgi at taushetsplikten hadde forrang. Det ble lovt at vi(psykiatrien) skulle få en skriftlig bekreftelse på dette. Jeg har aldri sett en slik, men det er klart for meg at pasienten skal spørres, og om pasienten nekter, kan pårørende ikke kontaktes.

Takk for svaret. Jeg kan skjønne at i tilfeller hvor pårørende faktisk tar ansvar for pasienten at de aller helst vil ha beskjed. Men vi er voksne folk som har ansvar for oss selv. Hvis jeg vil informere andre om min sykdom så gjør jeg det. Jeg opplevde det som belastende for min pårørende å få beskjed da det nesten var som om hun fikk ansvar for meg.

Fru2020 skrev (1 time siden):

Takk for svaret. Jeg kan skjønne at i tilfeller hvor pårørende faktisk tar ansvar for pasienten at de aller helst vil ha beskjed. Men vi er voksne folk som har ansvar for oss selv. Hvis jeg vil informere andre om min sykdom så gjør jeg det. Jeg opplevde det som belastende for min pårørende å få beskjed da det nesten var som om hun fikk ansvar for meg.

Synes det er ekkelt at de kan gjøre det. Har vært innlagt to ganger uten at familien min har visst om det. 

Anonymkode: 778b3...c55

Fru2020 skrev (18 timer siden):

Jeg var ikke tvangsinnlagt. Vanlig frivillig innleggelse.

Nei, det var mitt søskenbarn.

Det er jo brudd på taushetsplikten ! Frivillig innleggelse da skal ikke pårørende informeres med mindre du samtykker så det kan du klage på. 

Anonymkode: 8ee72...9bb

Fikk svar fra pasientombudet idag. De svarte at dette var noe jeg både kan og bør klage på. De anbefalte meg å klage til klinikksjef en i første omgang og hvis jeg ikke var fornøyd med svaret burde jeg ta det med Statsforvalteren.

Litt skummelt også å klage.....

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Fikk svar fra pasientombudet idag. De svarte at dette var noe jeg både kan og bør klage på. De anbefalte meg å klage til klinikksjef en i første omgang og hvis jeg ikke var fornøyd med svaret burde jeg ta det med Statsforvalteren.

Ja skjønner det er skummelt, men hvis du føler du orker så burde du gjøre det. 

Du gjør ingenting galt ved å klage i hvert fall.

Annonse

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Hvis ingen sier ifra når det er noe galt som skjer (gjerne gjentatte ganger) så blir det heller ingen forandringer

kupton skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke ts, men da jeg var innlagt på tvang i 1 dag en gang for en stund siden så sa jeg tydelig ifra at foreldre ikke skulle ringes, men de gjorde det for det!!!! 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men da jeg var innlagt på tvang i 1 dag en gang for en stund siden så sa jeg tydelig ifra at foreldre ikke skulle ringes, men de gjorde det for det!!!! 

Det er noe annet når det er tvang. Da skal pårørende ringes, for de skal ha mulighet til å klage på opphevelsen av tvang.

Det er det jeg har blitt fortalt. Men det har variert om mine har blitt ringt eller ikke.

Endret av Glitter
Fru2020 skrev (4 timer siden):

Håper du gjør det. I tillegg for din egendel, kan det jo også påvirke om de gjør det med andre, senere

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Håper du gjør det. I tillegg for din egendel, kan det jo også påvirke om de gjør det med andre, senere

Jeg har akkurat sendt brevet på den digitale løsningen deres. Er ikke helt trent på å skrive offisielle klager, men prøvde å være så saklig som mulig.

Spent på svaret.

Fru2020 skrev (På 16.10.2022 den 19.03):

Hva tenker dere?

Jeg synes du ikke du oppfører deg veldig voksent og skjønner ikke helt hvorfor du reagerer så sterkt på dette. Det er jo du som ikke tar ansvar for deg selv. 

cathlin skrev (11 timer siden):

Jeg synes du ikke du oppfører deg veldig voksent og skjønner ikke helt hvorfor du reagerer så sterkt på dette. Det er jo du som ikke tar ansvar for deg selv. 

Men det blir ikke riktig å overlate ansvaret for meg til min pårørende. Hvis helsevesenet synes at jeg er for dårlig til å ta vare på meg selv må de gjøre det. Men jeg er samtykkekompetent og derfor ansvarlig for meg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...