Gå til innhold

Hvor lenge er etterpå.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sendte en melding rint klokken 8 i mores. Gikk svar om at han ringer meg etterpå. Er dette innafor? Nå er den snart 4. og det er ikke første gangen jeg snart skal kontaktes, men nå begynner det å haste. Hater å vente.

Anonymkode: 650fa...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etterpå tolker jeg som rimelig snart. Etter det han bedriver med der og da. Men det kan like gjerne bety "etter jobb", men er det såpass bør man spesifisere så mottager skjønner det er en stund til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet ville jeg tenkt at "etterpå" var når vedkommende var ferdig med det hen holdt på med der og da og at det ikke ville drøye så veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skulle opprinnelig ringe meg i helga. Rart det er så sløvt for det er ett velrenommert firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etterpå" er et svært rundt begrep som er helt avhengig av kontekst det er sagt i. Om du er på ferie kan "etterpå" være flere uker, mens sitter man i samtale kan man mene noen minutter. Enkelte kan nok også bruke det som en slags høflighetsfrase når man ikke ønsker å avvise noen, sånn som når man sier "la oss ta en kaffe en dag" til en bekjent man egentlig ikke kommer til å kontakte etterpå.

Er dette en person du kunne sendt en oppfølgings-sms til, der du sier noe ala "Jeg kommer til å være noe opptatt men får til å ta telefonen når du ringer. Vet du ca når jeg kan forvente at du ringer?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (5 timer siden):

I dette tilfellet ville jeg tenkt at "etterpå" var når vedkommende var ferdig med det hen holdt på med der og da og at det ikke ville drøye så veldig lenge.

Enig. Sier man bare «etterpå» uten ytterligere spesifisering, ville jeg tenkt at dette er nokså snart. 

Mener man å si at man vil ringe tilbake senere på kvelden, til helgen eller etter ferien, mener jeg man bør velge et annet svar. «Ringer senere» er såpass upresist at det kan dekke for alt dette, om enn irriterende unyansert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sendte en melding rint klokken 8 i mores. Gikk svar om at han ringer meg etterpå. Er dette innafor? Nå er den snart 4. og det er ikke første gangen jeg snart skal kontaktes, men nå begynner det å haste. Hater å vente.

Vedkommende har enten alt for mye å gjøre - eller har glemt deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...