Gå til innhold

Sosial fobi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sosial fobi (og unnvikende pf). Det er spesielt en spesifikk situasjon jeg er sterkt plaget av, akkurat som med min fobi for et spesifikt dyr. Jeg tar meg sammen så godt jeg kan, men inni meg er det masse kaos og angst.  Panikkfølelsen  og all frykten bare kommer, men jeg gjør alt for å skjule det for å ikke dumme meg ut til tross for at jeg har sterke fysiske symptomer. Jeg er så god på å ta meg sammen og ta på meg steinansikt og rustning, stålsette meg. 

Er det min skyld at jeg ikke mestrer det eller styrer det? Eller kan jeg faktisk si «jeg kan ikke noe for det, jeg styrer det ikke»?

 Jeg har utsatt meg for situasjonen mange ganger, jeg har prøvd å ikke unngå det, men er nå i ferd med å gi opp fordi det er like vanskelig hver gang. Jeg har gått over høye dørsterskler hver gang jeg har utsatt meg for situasjonen. Jeg har forsøkt mange ganger og synes jeg har vært kjempetøff hver gang. 

Jeg har også opplevd at det jeg frykter skal skje har skjedd minst to ganger, og det er mye derfor jeg er så utrygg. Jeg synes også at jeg har vært tøff når jeg har utsatt meg for disse situasjonene, for det har kostet meg så mye. 

Anonymkode: 5ef84...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosial angst er ikke noe man styrer selv. Det skjer automatisk uansett hvor mye man kjemper for å ikke ha det. For noen inkludert meg selv så ser ikke dette ut til å forsvinne uansett hvor mye man eksponerer seg og utsetter seg selv for sosiale situasjoner. Kanskje du bør prøve ut en medisin? Jeg tar Effexor og det demper den sosiale angsten en del. Zoloft, Prozac og Effexor kan behandle sosial angst.

Kanskje bør du også utredes for andre ting? Går du til behandling og er du utredet for noe?

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har sosial fobi (og unnvikende pf). Det er spesielt en spesifikk situasjon jeg er sterkt plaget av, akkurat som med min fobi for et spesifikt dyr. Jeg tar meg sammen så godt jeg kan, men inni meg er det masse kaos og angst.  Panikkfølelsen  og all frykten bare kommer, men jeg gjør alt for å skjule det for å ikke dumme meg ut til tross for at jeg har sterke fysiske symptomer. Jeg er så god på å ta meg sammen og ta på meg steinansikt og rustning, stålsette meg. 

Er det min skyld at jeg ikke mestrer det eller styrer det? Eller kan jeg faktisk si «jeg kan ikke noe for det, jeg styrer det ikke»?

 Jeg har utsatt meg for situasjonen mange ganger, jeg har prøvd å ikke unngå det, men er nå i ferd med å gi opp fordi det er like vanskelig hver gang. Jeg har gått over høye dørsterskler hver gang jeg har utsatt meg for situasjonen. Jeg har forsøkt mange ganger og synes jeg har vært kjempetøff hver gang. 

Jeg har også opplevd at det jeg frykter skal skje har skjedd minst to ganger, og det er mye derfor jeg er så utrygg. Jeg synes også at jeg har vært tøff når jeg har utsatt meg for disse situasjonene, for det har kostet meg så mye. 

Anonymkode: 5ef84...3e1

Hva har sosial fobi med å gjøre at du er redd for et dyr?

Anonymkode: a6fce...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke styre din sosial angst, men du kan styre hvordan du vil jobbe med den. Kanskje fungerer ikke eksponeringsterapi på deg, kanskje vil det fungere sammen med (andre) medisiner, kanskje vil det fungere hvis du går frem litt saktere eller på en annen måte.

Anonymkode: 8c4c1...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (14 timer siden):

Er det noen her som har fått ordentlig hjelp av psykiatrien til sosial angst? Hvordan var behandlingen og hvor lang tid tok det?

Sosial angst er best om du skaffer en Støttekontakt (med mindre du har masse venner og slikt for da kan du jo like godt gå ut med vennene). 

Anonymkode: fd32a...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kontakt med psykiatrien? Jeg anbefaler kognitiv terapi og muligens et SSRI-preparat. Har du mye fysiske symptomer som skjelving og hjertebank, kan en liten dose betablokker hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...