Gå til innhold

Vil vi noen gang få tilgang til egne helseopplysninger i Midt-Norge?

Drømmeautomat

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

I Nord-Norge og på Østlandet har folk i åresvis kunne logge seg på en portal og lese egen legejournal, også etter møte med spesialist, sånn jeg har skjønt det. I Midt-Norge har dette ikke vært mulig sida de har brukt et annet journalsystem.

Nå kommer imidlertid Helseplattformen/Helsami (forhatt av alle leger og sykepleiere som har begynt å ta den i bruk på St. Olavs, om man skal tro Adresseavisen). Som pasient kan man logge på Helsami, men foreløpig er det lite info, bortsett fra covid-prøver.

Noen som veit om du etterhvert vil kunne lese din egen journal hos fastlegen, episkriser etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat skrev (32 minutter siden):

Noen som veit om du etterhvert vil kunne lese din egen journal hos fastlegen, episkriser etc?

Jeg tilhører helse Sør -Øst og er veldig fornøyd med systemet vi har her. Har selv stusset litt over hvorfor Midt-Norge henger så langt etter.. 

Vil bare si at det ikke er mulig å få lese fastlegens notater i egen journal på Helsenorge. Det er kun innkallelser, prøvesvar og epikriser fra sykehus, pluss litt til. Ved DPS kan man også gå inn å lese etter hver time. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 time siden):

Jeg tilhører helse Sør -Øst og er veldig fornøyd med systemet vi har her. Har selv stusset litt over hvorfor Midt-Norge henger så langt etter.. 

Vil bare si at det ikke er mulig å få lese fastlegens notater i egen journal på Helsenorge. Det er kun innkallelser, prøvesvar og epikriser fra sykehus, pluss litt til. Ved DPS kan man også gå inn å lese etter hver time. 

Mitt legekontor bruker Pasientpost og der ligger prøvesvar i alle fall. På HelsaMi ligger jo ingenting, selv ikke timer jeg har på sykehuset i nær fremtid ligger der... Kunne tenkt meg å ha tilgang til epikriser, røntgenbilder og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge nettsidene skal man få tilgang til hele journalen. "Journalen vil inneholde informasjon fra behandling hos fastlege, på helsestasjon og i annen kommunal helsetjeneste, og på sykehuset hvis du har hatt et inngrep der". Når og om det vil bli tilgjengelig for alle er jeg usikker på. Men møre og romsdal skal ta i bruk fra april neste år i alle fall. Hvordan dette vil fungere i praksis er jeg usikker på. Per i dag tror jeg ikke journal blir lagt ut fortløpende som på helsenorge, men man må søke om innsyn for hver gang, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrin skrev (2 timer siden):

I følge nettsidene skal man få tilgang til hele journalen. "Journalen vil inneholde informasjon fra behandling hos fastlege, på helsestasjon og i annen kommunal helsetjeneste, og på sykehuset hvis du har hatt et inngrep der". Når og om det vil bli tilgjengelig for alle er jeg usikker på. Men møre og romsdal skal ta i bruk fra april neste år i alle fall. Hvordan dette vil fungere i praksis er jeg usikker på. Per i dag tror jeg ikke journal blir lagt ut fortløpende som på helsenorge, men man må søke om innsyn for hver gang, 

St. Olav i Trondheim skal ta i bruk Helseplattformen fra 15. november (eller er det bare den avdelingen min slektning jobber på?) i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...