Gå til innhold

Tvangstanker/depresjon - noen som kan relatere?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i en lang periode slitt med angst og tvangstanker. Har gått til behandling tidligere for mange år siden, blitt bra - så har tankene kommet tilbake igjen. Tilbake i behandling nå.

Det blusset opp på vårparten, det opplevdes som om tankene kom i en litt annen «form». Kort oppsummert er det tvangstanker som dreier seg om å skade seg selv, plutselig miste kontroll og gjøre seg selv noe vondt. Kniver er sentrale i forestillingene, men også ting som elektrisk støt o.l. Opplever også av og til tvangstanker når jeg kjører bil; hva hvis jeg plutselig svinger av veien eller kjører inn i en annen bil. Skremmende når det står på. Periodevis kan jeg også oppleve seksuelle tvangstanker, angst for å føle opphisselse/tenne på bilder jeg ikke burde og lignende. Selv om jeg vet med meg selv at det ikke stemmer overens med virkeligheten. Bør også nevne i samme slengen at jeg på ingen måte har et ønske om å skade meg selv eller andre, og heller aldri har vært i nærheten av dette. 

Jeg lurer på om det er noen som kjenner seg igjen eller kan relatere til noe av det jeg nevner her. Er som sagt i behandling, men det er alltid interessant å høre om andres tanker og erfaringer rundt dette. Da føler man seg ikke fullt så alene i situasjonen. Det settes pris på om noen deler:) (Skrevet av Mann 32 år)

Anonymkode: bd903...8ac

Fortsetter under...

Hei. Jeg tror dette er ganske vanlig. 

Jeg kan relatere, bare at mine tvangstanker kan gå over i handling og det bærer hele kroppen min og livet ellers preg av. Vet ikke om det er like vanlig. 

Men det starter alltid som tvangstanker og redsel for at noe skal skje. På det punktet høres det veldig likt ut. Det som funker best for meg da er å bare avlede meg. Ikke gå for mye inn i tankene. 

Tvangstanker om å skade andre har aldri blitt ekte da, bare så det er sagt. Det som skjer på ekte skjer mot meg selv stort sett. 

Everybody skrev (1 time siden):

Har også tvangstanker og er redd for å gjøre feil, skade andre. Redd for å gjøre noe straffbart som jeg ikke er klar over.

Det er jo alle. Spørsmålet er hvor mye disse tankene hemmer deg i din funksjon,det er da det kan bli en lidelse

Anonymkode: 83599...19f

Worriesome Plenty 2

Tvangstanker er bare tanker alle får, men som bare de med OCD ikke klarer å la passere. De tankene vekker da så mue frykt at hjernen aktivt leter etter slike tanker. Dette blir en vond og selvforsterkende sirkel. Det er ingen som har tvangstanker om å kose med hunden sin. Tvangstanker er alltid noe ille og der andre feier en slik tanke vekk med ett skuldertrekk får den engstelige nevrotikeren angst.

Jeg tror ikke det er tvangstanker iOCD forstand hvis man utlever dem slik som Glitter sier hun har gjort. Det er noe annet.

AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 15.34):

Hei.

Jeg har i en lang periode slitt med angst og tvangstanker. Har gått til behandling tidligere for mange år siden, blitt bra - så har tankene kommet tilbake igjen. Tilbake i behandling nå.

Det blusset opp på vårparten, det opplevdes som om tankene kom i en litt annen «form». Kort oppsummert er det tvangstanker som dreier seg om å skade seg selv, plutselig miste kontroll og gjøre seg selv noe vondt. Kniver er sentrale i forestillingene, men også ting som elektrisk støt o.l. Opplever også av og til tvangstanker når jeg kjører bil; hva hvis jeg plutselig svinger av veien eller kjører inn i en annen bil. Skremmende når det står på. Periodevis kan jeg også oppleve seksuelle tvangstanker, angst for å føle opphisselse/tenne på bilder jeg ikke burde og lignende. Selv om jeg vet med meg selv at det ikke stemmer overens med virkeligheten. Bør også nevne i samme slengen at jeg på ingen måte har et ønske om å skade meg selv eller andre, og heller aldri har vært i nærheten av dette. 

Jeg lurer på om det er noen som kjenner seg igjen eller kan relatere til noe av det jeg nevner her. Er som sagt i behandling, men det er alltid interessant å høre om andres tanker og erfaringer rundt dette. Da føler man seg ikke fullt så alene i situasjonen. Det settes pris på om noen deler:) (Skrevet av Mann 32 år)

Anonymkode: bd903...8ac

Dette er vel så "etter boka" tvangstanker som det kan få blitt.

Jeg har dette selv i perioder. Det bunner ut i en angst for å dø. 

Vanligvis er svarene fra Glitter veldig gode, men i dette tilfellet tror jeg det er det siste du ville lese. Tvangstanker fører aldri til handling, for det er det man er redd for, uansett hvor "ekte" det skulle føles. Hvis man handler etter slike tanker, så er det noe annet enn tvangstanker. Negative automatiske tanker forekommer ved de fleste psykiske sykdommer, men ved tvangstanker bryter de totalt med egne ønsker (du har disse tankene fordi du er REDD for selvmord/selvskade, ikke fordi du ønsker det).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...