Gå til innhold

Inndeling undergrupper bipolar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at bipolar deles i tre undergrupper som (hypo)manisk, blandet og depressiv? I så fall, gjelder det både BP1 og BP2?

Anonymkode: fed9a...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke slik.

Hvordan er det da? Jeg trodde det var slik. Eller, man kan jo ha friske perioder også, forhåpentligvis mesteparten av tiden, men. 

Jeg kan lite om egen lidelse da jeg ikke har fått noen form for oppfølging av å ha fått diagnosen på papiret for ett år siden. 

Kan kun sånt jeg har lest på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 minutter siden):

Nei, det er ikke slik.

Hvordan er det da? Trodde disse undergruppene sa noe om hvilken type episoder det var flest av hos den enkelte. Men takk, da vet jeg at det ikke er sånn. :)

Anonymkode: fed9a...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan er det da? Trodde disse undergruppene sa noe om hvilken type episoder det var flest av hos den enkelte. Men takk, da vet jeg at det ikke er sånn. :)

Anonymkode: fed9a...4b4

Hva mener du? Hvis man har bipolar så har man hatt depresjon, hypomani/mani, evt blandet episode. Men hva man har mest av gir vel ikke navn på diagnose. Var det det du trodde eller misforstår jeg? Eneste er at har man hatt mani er det bipolar 1. Kun hypomani så er det bipolar 2.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 minutter siden):

Hva mener du? Hvis man har bipolar så har man hatt depresjon, hypomani/mani, evt blandet episode. Men hva man har mest av gir vel ikke navn på diagnose. Var det det du trodde eller misforstår jeg? Eneste er at har man hatt mani er det bipolar 1. Kun hypomani så er det bipolar 2.

Ja, det vet jeg.

Men det er en sånn/lignende inndeling når det gjelder Schizoaffektiv i alle fall. Da lurte jeg bare på om det samme gjaldt for bipolar. Har hørt det er Schizoaffektiv blandet manisk depressiv type og depressiv type. Muligens også manisk type, men der har jeg hørt forskjellig. 

Anonymkode: fed9a...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det vet jeg.

Men det er en sånn/lignende inndeling når det gjelder Schizoaffektiv i alle fall. Da lurte jeg bare på om det samme gjaldt for bipolar. Har hørt det er Schizoaffektiv blandet manisk depressiv type og depressiv type. Muligens også manisk type, men der har jeg hørt forskjellig. 

Anonymkode: fed9a...4b4

Hvordan da. At det kunnet hete feks "bipolar 2, hypomanisk type?" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (9 minutter siden):

Hvordan da. At det kunnet hete feks "bipolar 2, hypomanisk type?" 

Beklager, orker ikke å forklare mer. Jeg klarer ikke å gjøre meg forstått. Det er noe galt med de kognitive evnene mine, tror jeg. 

Anonymkode: fed9a...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 minutter siden):

Hvordan da. At det kunnet hete feks "bipolar 2, hypomanisk type?" 

Men ja, nå forstod jeg hva du mente. Jeg tenkte på noe sånt ja. 

Anonymkode: fed9a...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt episode kan beskrives som f.eks: "Bipolar 1, aktuell episode manisk". Men det er ingenting som heter Bipolar lidelse type 1, manisk type.

Diagnostisk deles bipolar lidelse inn i BP1, BP2, BP3a, BP3b og BP4.  Det finnes også andre inndelinger, men dette er den vanligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, orker ikke å forklare mer. Jeg klarer ikke å gjøre meg forstått. Det er noe galt med de kognitive evnene mine, tror jeg. 

Anonymkode: fed9a...4b4

Eller så er det bare jeg som er treig å forstå. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...