Gå til innhold

Arbeidskulturen i Norge er spesiell


Savannah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drømmeautomat skrev (7 minutter siden):

1. Olje.

2. Høyere kvinnelig yrkesdeltagelse.

Høyere kvinnelig yrkesdeltagelse er ikke alene årsaken til høyt sykefravær.  Det er ikke bare kvinner som er sykemeldte og uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Nei, men kvinner har 60% høyere sykefravær enn menn, og med svært høy andel av yrkesaktive kvinner sammenligna med andre land er dette en viktig del av forklaringen. Den andre er etter min mening olja som gir Norge råd til å utbetale sykepenger og trygd i større grad enn de fleste andre land. Jeg tror også Norge har et mindre inkluderende arbeidsliv enn en del andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at en (av mange) faktorer til høy sykemelding er velferdsstaten. Jeg tror det er lavere terskel for å takke ja til sykemelding når vi får full lønn. En del hadde nok presset seg på jobb tidligere hvis de ikke fikk 100% lønn når de var sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (35 minutter siden):

1. Olje.

2. Høyere kvinnelig yrkesdeltagelse.

Nummer 2 trengs å utdypes. Mye her handler om at kvinner også tar seg av syke foreldre og syke barn, dobbeltarbeidende mao. 

Anonymkode: 5c5bf...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (1 time siden):

Hva er det som gjør at Norge har lavest arbeidstid og høyest sykemelding, sammenlignet med andre land?

Høy yrkesdeltagelse og oljepenger. Altså flere med dårlig helse som jobber, og flere kvinner i jobb (har høyere sykefravær enn menn).

I Norge er yrkesdeltagelsen nesten 74%, i USA kun 62%, Spania 58% og Japan 63%.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (58 minutter siden):

Høyere kvinnelig yrkesdeltagelse er ikke alene årsaken til høyt sykefravær.  Det er ikke bare kvinner som er sykemeldte og uføre.

Kvinner har 50% høyere sykefravær enn menn. Det samme gjelder uføretrygd (andelen uføre var 12,5 % blant kvinner og 8,5 % blant menn ved utgangen av 2021).

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nummer 2 trengs å utdypes. Mye her handler om at kvinner også tar seg av syke foreldre og syke barn, dobbeltarbeidende mao. 

Anonymkode: 5c5bf...a36

Ja, men når vi kvinner oftere tar oss av syke barn og foreldre så er det vi som får høyt fravær fra arbeidsplassen.  Her i huset tar jeg meg av syke barn, mine egne foreldre og svigerforeldre. Mannen går alltid på jobb og har vel ikke hatt mer enn et par dager fravær.

Anonymkode: c7ad8...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Dårlig klima. Vi har et så skiftende klima og mye kaldt vær. Og ikke minst mye mørketid så dette gjør oss slitne.

For det andre er vi ensomme her fordi nordmenn er så lite inkluderende. 

Og skammen rundt å være fattig er større her fordi alt liksom er så lett. 
 

Strenge sosiale normer. Norge er ikke fritt selv om det er fritt sånn at du får være den du er uten å få dødsstraff eller andre straffer. Du blir stengt ute om du skiller deg for mye ut. Også om du skiller deg ut positivt (misunnelse). 
 

Det er for mye planlegging. Spontanitet og leve i nuet går ikke. Folk må avtale lenge i forveien. Planer må legges lenge i forveien. Livet er liksom gjennom papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, men når vi kvinner oftere tar oss av syke barn og foreldre så er det vi som får høyt fravær fra arbeidsplassen.  Her i huset tar jeg meg av syke barn, mine egne foreldre og svigerforeldre. Mannen går alltid på jobb og har vel ikke hatt mer enn et par dager fravær.

Anonymkode: c7ad8...539

Det regnes ikke som sykefravær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (10 timer siden):

Dårlig klima. Vi har et så skiftende klima og mye kaldt vær. Og ikke minst mye mørketid så dette gjør oss slitne.

For det andre er vi ensomme her fordi nordmenn er så lite inkluderende. 

Og skammen rundt å være fattig er større her fordi alt liksom er så lett. 
 

Strenge sosiale normer. Norge er ikke fritt selv om det er fritt sånn at du får være den du er uten å få dødsstraff eller andre straffer. Du blir stengt ute om du skiller deg for mye ut. Også om du skiller deg ut positivt (misunnelse). 
 

Det er for mye planlegging. Spontanitet og leve i nuet går ikke. Folk må avtale lenge i forveien. Planer må legges lenge i forveien. Livet er liksom gjennom papiret.

Du er innpå mye interessant her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (11 timer siden):

Dårlig klima. Vi har et så skiftende klima og mye kaldt vær. Og ikke minst mye mørketid så dette gjør oss slitne.

For det andre er vi ensomme her fordi nordmenn er så lite inkluderende. 

Og skammen rundt å være fattig er større her fordi alt liksom er så lett. 
 

Strenge sosiale normer. Norge er ikke fritt selv om det er fritt sånn at du får være den du er uten å få dødsstraff eller andre straffer. Du blir stengt ute om du skiller deg for mye ut. Også om du skiller deg ut positivt (misunnelse). 
 

Det er for mye planlegging. Spontanitet og leve i nuet går ikke. Folk må avtale lenge i forveien. Planer må legges lenge i forveien. Livet er liksom gjennom papiret.

Masse klokt her 

Anonymkode: 173e4...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, men når vi kvinner oftere tar oss av syke barn og foreldre så er det vi som får høyt fravær fra arbeidsplassen.  Her i huset tar jeg meg av syke barn, mine egne foreldre og svigerforeldre. Mannen går alltid på jobb og har vel ikke hatt mer enn et par dager fravær.

Anonymkode: c7ad8...539

Det er ikke annerledes i norsk kultur mer enn andre kulturer.  Det kan være grunnen til at du brenner ut og må ha langtidssykemelding slik som mange andre kvinner, men dette handler ikke om fravær fra arbeidsplass.  At kvinner er oftere hjemme pga. syke barn er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (12 timer siden):

Dårlig klima. Vi har et så skiftende klima og mye kaldt vær. Og ikke minst mye mørketid så dette gjør oss slitne.

Ikke alle. Jeg liker mørketiden. Regn og blåst og herlig høstvær.

90tallsbarn skrev (12 timer siden):

For det andre er vi ensomme her fordi nordmenn er så lite inkluderende. 

Heldigvis, så det går an å få være i fred.

90tallsbarn skrev (12 timer siden):

 

Strenge sosiale normer. Norge er ikke fritt selv om det er fritt sånn at du får være den du er uten å få dødsstraff eller andre straffer. Du blir stengt ute om du skiller deg for mye ut. Også om du skiller deg ut positivt (misunnelse). 

Slutt å bry deg om hva andre måtte mene.

90tallsbarn skrev (12 timer siden):

Det er for mye planlegging. Spontanitet og leve i nuet går ikke. Folk må avtale lenge i forveien. Planer må legges lenge i forveien. Livet er liksom gjennom papiret.

Det er bra. Liker rutiner og hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (12 timer siden):

Dårlig klima. Vi har et så skiftende klima og mye kaldt vær. Og ikke minst mye mørketid så dette gjør oss slitne.

For det andre er vi ensomme her fordi nordmenn er så lite inkluderende. 

Og skammen rundt å være fattig er større her fordi alt liksom er så lett. 
 

Strenge sosiale normer. Norge er ikke fritt selv om det er fritt sånn at du får være den du er uten å få dødsstraff eller andre straffer. Du blir stengt ute om du skiller deg for mye ut. Også om du skiller deg ut positivt (misunnelse). 
 

Det er for mye planlegging. Spontanitet og leve i nuet går ikke. Folk må avtale lenge i forveien. Planer må legges lenge i forveien. Livet er liksom gjennom papiret.

Jøss som du generaliserer

Anonymkode: 5c5bf...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
slabbedask skrev (29 minutter siden):

Ikke alle. Jeg liker mørketiden. Regn og blåst og herlig høstvær.

Heldigvis, så det går an å få være i fred.

Slutt å bry deg om hva andre måtte mene.

Det er bra. Liker rutiner og hverdagen.

Ja noen liker det. Broren min hater sommer og elsker vinteren.

Ja du er norsk. Du vil være i fred.

Jeg skrev ikke at jeg bryr meg. Men det har vært en artikkel om at Norge har strenge sosiale normer. 
 

Fint for deg. Du er vel norsk. Da passer du perfekt inn. Jeg også liker jo rutiner. Men det er litt for mye av det her på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Truffet?

Nei, jeg mener det motsatte. Du generaliserer. Du skriver som om det var en universell enighet. 

Anonymkode: 5c5bf...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg mener det motsatte. Du generaliserer. Du skriver som om det var en universell enighet. 

Anonymkode: 5c5bf...a36

Er unødvendig å nevne i hvert eneste svar at det ikke gjelder alle, bokstavelig talt. Dette vet alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...