Gå til innhold

Arbeidskulturen i Norge er spesiell


Savannah

Anbefalte innlegg

Denne tråden handler om arbeidskultur i Norge.  Hvorfor er nordmenn så opptatt av å skille imellom arbeid og fritid og ha mest mulig fritid?  Jeg har hørt utsagn som  "han har ikke et liv, han jobber så mye".  Kan man ikke leve når man jobber?  "Huff, du blir snart syk, du jobber så mye".  Her blir det sykeliggjøring av hverdagen.  

Norge er et godt land med sosialdemokratisk styre, men har vi "gått for langt".  Det er stort antall uføre som faller utenfor samfunnet, men "blir tatt vare på".  Har de det bra i sin tilværelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah skrev (1 minutt siden):

Denne tråden handler om arbeidskultur i Norge.  Hvorfor er nordmenn så opptatt av å skille imellom arbeid og fritid og ha mest mulig fritid?  Jeg har hørt utsagn som  "han har ikke et liv, han jobber så mye".  

Kommer selvfølgelig an på jobben det. Mange har fysisk slitsomme drittjobber som de hater, da er det deilig med fri.

Savannah skrev (1 minutt siden):

Norge er et godt land med sosialdemokratisk styre, men har vi "gått for langt".  Det er stort antall uføre som faller utenfor samfunnet, men "blir tatt vare på".  Har de det bra i sin tilværelse?

Kan bare svare for meg selv: Ja.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer selvfølgelig an på jobben det. Mange har fysisk slitsomme drittjobber som de hater, da er det deilig med fri.

Kan bare svare for meg selv: Ja.

Anonymkode: ab972...bde

Det er ingen forskjell på drittjobber i Norge og i andre land, men det er forskjell på arbeidskulturen.

Det er veldig bra hvis uføre har et meningsfylt liv, men har nordmenn mer meningsfylt liv enn andre samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (16 minutter siden):

Det er ingen forskjell på drittjobber i Norge og i andre land, men det er forskjell på arbeidskulturen.

Du snakker som om alle har trivelige akademikerjobber hvor det er en sann fryd å jobbe 140%. Jobber man som stuepike på hotell  eller dassvasker på OsloS tenker jeg det er deilig å gå hjem etter normal arbeidsdag.

Savannah skrev (16 minutter siden):

Det er veldig bra hvis uføre har et meningsfylt liv, men har nordmenn mer meningsfylt liv enn andre samfunn?

Det kommer an på hva som mener med et meningsfylt liv. Stort sett er vel de flestes liv meningsløse.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Savannah skrev (31 minutter siden):

Denne tråden handler om arbeidskultur i Norge.  Hvorfor er nordmenn så opptatt av å skille imellom arbeid og fritid og ha mest mulig fritid?  Jeg har hørt utsagn som  "han har ikke et liv, han jobber så mye".  Kan man ikke leve når man jobber?  "Huff, du blir snart syk, du jobber så mye".  Her blir det sykeliggjøring av hverdagen.  

Norge er et godt land med sosialdemokratisk styre, men har vi "gått for langt".  Det er stort antall uføre som faller utenfor samfunnet, men "blir tatt vare på".  Har de det bra i sin tilværelse?

Jeg har ikke om å gjøre å ha mest mulig fritid. Kjeder meg i hjel. 
Jeg blir irritert på folk som sier sånn som at man snart blir syk, ikke kjør deg for hardt osv. 

Er ikke slik at bare fordi man er på jobb og har betalt så blir man automatisk sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du snakker som om alle har trivelige akademikerjobber hvor det er en sann fryd å jobbe 140%. Jobber man som stuepike på hotell  eller dassvasker på OsloS tenker jeg det er deilig å gå hjem etter normal arbeidsdag.

Det kommer an på hva som mener med et meningsfylt liv. Stort sett er vel de flestes liv meningsløse.

Anonymkode: ab972...bde

Jeg skrev at drittjobber er drittjobber uansett land.  Jeg nevnte ikke forskjell på jobber.

De fleste har heldigvis meningsfylle liv, og finner glede i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (1 time siden):

r ikke slik at bare fordi man er på jobb og har betalt så blir man automatisk sliten.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror arbeidskulturen henger sammen med at alle er dobbeltarbeidende.

Det forventes av både kvinner og menn at de skal ta stort ansvar hjemme. Det å jobbe dørgnet rundt blir ikke sett på som en bra ting.

Det med sykefravær vet jeg ikke. Jeg tipper det har noe med romslige velferdsordninger å gjøre. Det har visstnok ikke noen klar sammenheng med dobbeltarbeid siden single har like mye fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (9 minutter siden):

Jeg tror arbeidskulturen henger sammen med at alle er dobbeltarbeidende.

Det forventes av både kvinner og menn at de skal ta stort ansvar hjemme. Det å jobbe dørgnet rundt blir ikke sett på som en bra ting.

Det med sykefravær vet jeg ikke. Jeg tipper det har noe med romslige velferdsordninger å gjøre. Det har visstnok ikke noen klar sammenheng med dobbeltarbeid siden single har like mye fravær.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at alle er dobbeltarbeidende.  Er det statistikk på at single har like mye sykefravær og de som har familie?  Ikke at det forundrer meg noe særlig, men det er interessant.  Mener du at single er dobbeltarbeidende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at alle er dobbeltarbeidende.  Er det statistikk på at single har like mye sykefravær og de som har familie?  Ikke at det forundrer meg noe særlig, men det er interessant.  Mener du at single er dobbeltarbeidende?

Når jeg skrev at "alle er dobbeltarbeidende" så mente jeg både menn og kvinner med familie, i motsetning til bare kvinner. Det var ekstremt upresist av meg siden jeg glemte de barnløse.

Jeg tror det gjør at vi har en annen arbeidskultur enn i mer gammeldagse land.

Her er forskning som viser at dobbeltarbeid ikke forklarer sykefravær. Tipper det gjelder både kvinner og menn, selv om artikkelen handler om kvinner:

https://forskning.no/partner-helsepolitikk-norges-forskningsrad/barn-gir-ikke-mer-sykefravaer/530300

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (7 minutter siden):

Når jeg skrev at "alle er dobbeltarbeidende" så mente jeg både menn og kvinner med familie, i motsetning til bare kvinner. Det var ekstremt upresist av meg siden jeg glemte de barnløse.

Jeg tror det gjør at vi har en annen arbeidskultur enn i mer gammeldagse land.

Her er forskning som viser at dobbeltarbeid ikke forklarer sykefravær. Tipper det gjelder både kvinner og menn, selv om artikkelen handler om kvinner:

https://forskning.no/partner-helsepolitikk-norges-forskningsrad/barn-gir-ikke-mer-sykefravaer/530300

 

 

Denne artikkelen er interessant, men sier ingenting om forskningsmetodene.  Den er godt skrevet for lekfolk.

Jeg tror nok at det er fremdeles forskjell på kvinners og menns ansvar i hjemmet, selvom menn gjør mye mer enn før.  De gikk fra ingenting og oppover:).  Mødre tok mer ansvar for barnas skolegang under covid.

Norge oppleves som "gammeldags" land i noen andre vestlige land.  Jeg er ikke så opptatt av hva som er moderne og gammeldags, men jeg ser at norsk tankegang og væremåte kan oppleves rigid.

Det er i hvert fall helt sikkert at det er ikke et sunnhetstegn i vårt samfunn at så mange er sykemeldt og uføre, og i hvert fall ikke de unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 minutter siden):

Denne artikkelen er interessant, men sier ingenting om forskningsmetodene.  Den er godt skrevet for lekfolk.

Jeg tror nok at det er fremdeles forskjell på kvinners og menns ansvar i hjemmet, selvom menn gjør mye mer enn før.  De gikk fra ingenting og oppover:). 

Du glemmer alt menn gjorde før i tiden hjemme som tungt vedlikehold av hus, hage og bil. Hvor langt har kvinnene kommet der nu? Er det like naturlig at mor legger nytt tak? Og det er vel fortsatt menn som står for grillingen ute har jeg blitt fortalt.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du glemmer alt menn gjorde før i tiden hjemme som tungt vedlikehold av hus, hage og bil. Hvor langt har kvinnene kommet der nu? Er det like naturlig at mor legger nytt tak? Og det er vel fortsatt menn som står for grillingen ute har jeg blitt fortalt.

Anonymkode: ab972...bde

Det er vel like naturlig at mor bestiller håndverkere til å legge nytt tak og at far gjør det.  Jeg har ikke sagt noe om at menn ikke har gjort noe før i tiden.  På gårdene i gamle dager jobbet både menn og kvinner hart fysisk arbeid, men kvinnene måtte tjene mennene om kveldene.  Tjenestejenter hadde en dreng hvor de skulle vaske og reparere klærne hans, og dette måtte de gjøre om kvelden da drengene kunne hvile.  Klærne måtte være tørre og hele dagen etter.

Om menn er tungt belastet med grilloppgaver tviler jeg på😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du glemmer alt menn gjorde før i tiden hjemme som tungt vedlikehold av hus, hage og bil. Hvor langt har kvinnene kommet der nu? Er det like naturlig at mor legger nytt tak? Og det er vel fortsatt menn som står for grillingen ute har jeg blitt fortalt.

Anonymkode: ab972...bde

Mannen legger kjøttet på grillen og drikker øl mens dama sørger for innkjøpene av grillmat, lager tilbehøret, dekker på, sender ut invitasjoner/ringer gjester, rydder opp og tar oppvasken. 

Tror jeg ser hvem som tar mest her også gitt.

Anonymkode: c7ad8...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (20 minutter siden):

Det er vel like naturlig at mor bestiller håndverkere til å legge nytt tak og at far gjør det.  Jeg har ikke sagt noe om at menn ikke har gjort noe før i tiden.  På gårdene i gamle dager jobbet både menn og kvinner hart fysisk arbeid, men kvinnene måtte tjene mennene om kveldene.  Tjenestejenter hadde en dreng hvor de skulle vaske og reparere klærne hans, og dette måtte de gjøre om kvelden da drengene kunne hvile.  Klærne måtte være tørre og hele dagen etter.

Om menn er tungt belastet med grilloppgaver tviler jeg på😁

Kjenner ingen menn som gjør noe særlig i huset av vedlikehold. De kan gjerne snakke om det, men gjennomføringsevnen er ikke der. Da ringes det etter håndverkere og hva man ellers måtte trenge. Tvert imot så er det jeg som tar initiativ til at vi kan gjøre ting selv av oppussing og vedlikehold men han vil betale folk for å slippe.

Anonymkode: c7ad8...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mannen legger kjøttet på grillen og drikker øl mens dama sørger for innkjøpene av grillmat, lager tilbehøret, dekker på, sender ut invitasjoner/ringer gjester, rydder opp og tar oppvasken. 

Tror jeg ser hvem som tar mest her også gitt.

Anonymkode: c7ad8...539

Vi er i 2022 så det du gir eksempel på er som å lese om 1950 tallet. Mange par lever i likestilte forhold det man bidrar 50/50. 

Anonymkode: 173e4...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner ingen menn som gjør noe særlig i huset av vedlikehold. De kan gjerne snakke om det, men gjennomføringsevnen er ikke der. Da ringes det etter håndverkere og hva man ellers måtte trenge. Tvert imot så er det jeg som tar initiativ til at vi kan gjøre ting selv av oppussing og vedlikehold men han vil betale folk for å slippe.

Anonymkode: c7ad8...539

Menn legger lista mye lavere enn kvinner når det gjelder huslige ting. 

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er i 2022 så det du gir eksempel på er som å lese om 1950 tallet. Mange par lever i likestilte forhold det man bidrar 50/50. 

Anonymkode: 173e4...d61

Mange ja, men ikke flertallet.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (31 minutter siden):

Det er vel like naturlig at mor bestiller håndverkere til å legge nytt tak og at far gjør det.  

Det var ikke det jeg skrev nei. Mange (de fleste?) gjør slikt selv. Ikke ofte jeg ser kvinner på taket som legger takstein eller legger nytt panel på ytterveggene her i strøket, for å si det sånn.

Anonymkode: ab972...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 timer siden):

Denne artikkelen er interessant, men sier ingenting om forskningsmetodene.  Den er godt skrevet for lekfolk.

Artikkelen på forskning.no formidler resultater. Du kan selv søke opp forskningsproduksjonen i prosjektet ved å søke på prosjektet, hvor både teori, metodikk og analyse er redegjort for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...