Gå til innhold

Vil en som hører stemmer alltid bli definert som psykotisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

av psykiatrien? 

Anonymkode: 6d105...536

Nei man kan høre stemmer uten å være psykotisk, har lest at stemmehøring er vanlig og at mange lever med å høre stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Nei man kan høre stemmer uten å være psykotisk, har lest at stemmehøring er vanlig og at mange lever med å høre stemmer. 

Men hvis man tror på stemmene, at de kommer utenfor en selv, og man synes det er plagsomt og oppfører seg som stemmene sier?

Anonymkode: 6d105...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men hvis man tror på stemmene, at de kommer utenfor en selv, og man synes det er plagsomt og oppfører seg som stemmene sier?

Anonymkode: 6d105...536

Er usikker på det, bare leste at stemmehøring var vanlig. I mitt tilfelle har det blitt oppfattet som psykotisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men hvis man tror på stemmene, at de kommer utenfor en selv, og man synes det er plagsomt og oppfører seg som stemmene sier?

Anonymkode: 6d105...536

Mange har stemmer pga traumer og ptsd så er ikke alltid stemmer kommer av psykose. 

Anonymkode: 4bada...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mange har stemmer pga traumer og ptsd så er ikke alltid stemmer kommer av psykose. 

Anonymkode: 4bada...3cb

Ja men hvis stemmene plager en og det blir vanskelig å leve livet sitt slik man vil?

Anonymkode: 6d105...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja men hvis stemmene plager en og det blir vanskelig å leve livet sitt slik man vil?

Anonymkode: 6d105...536

Ja, om en hører stemmer, tror de kommer utenfra, retter seg etter det stemmene sier, plages av de og får det vanskelig med å leve livet sitt slik en vi, da er det en psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (23 minutter siden):

Ja, om en hører stemmer, tror de kommer utenfra, retter seg etter det stemmene sier, plages av de og får det vanskelig med å leve livet sitt slik en vi, da er det en psykose.

Så alle de med borderline som sier de har selvskadet pga "stemmene ba de om det" de er altså psykotiske også? Hvorfor blir de isåfall hevet ut av psykiatrisk dagen etter de ankom? 

Anonymkode: 4bada...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så alle de med borderline som sier de har selvskadet pga "stemmene ba de om det" de er altså psykotiske også? Hvorfor blir de isåfall hevet ut av psykiatrisk dagen etter de ankom? 

Anonymkode: 4bada...3cb

1. Jeg kan ikke skrive lange avhandlinger med all verdens forbehold i hvert eneste svar. TS skrev ingenting om traumer eller at stemmene tilhørte en overgriper.

2. Storparten av de over 30 år jeg var behandler i psykiatrien arbeidet jeg enten i poliklinikk eller i akuttavdeling. Dermed også svært mye med borderline. De "alle" du skriver om har jeg knapt sett. Jeg kan huske et par stk som hadde dette som årsak til sin selvskading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så alle de med borderline som sier de har selvskadet pga "stemmene ba de om det" de er altså psykotiske også? Hvorfor blir de isåfall hevet ut av psykiatrisk dagen etter de ankom? 

Anonymkode: 4bada...3cb

Har hørt et sted at 50% av de med eupf har hørt stemmer før. Men det kan godt være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to psykotiske episoder av kort varighet. Det de hadde til felles var at jeg var 100% overbevist om at stemmene var reelle. I forbindelse med flashbacks fra overgrep/mobbing har jeg til tross for at det var svært angstfremmende hatt bakkekontakt nok til å forstå at det ikke var en ekte stemme. 

Her er en liten definisjon på ikke-psykotisk hallusinasjon (også kalt pseudohallusinasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar skrev (44 minutter siden):

Jeg har hatt to psykotiske episoder av kort varighet. Det de hadde til felles var at jeg var 100% overbevist om at stemmene var reelle. I forbindelse med flashbacks fra overgrep/mobbing har jeg til tross for at det var svært angstfremmende hatt bakkekontakt nok til å forstå at det ikke var en ekte stemme. 

Her er en liten definisjon på ikke-psykotisk hallusinasjon (også kalt pseudohallusinasjon).

Var det du selv som fant ut at du var psykotisk eller sa helsevesenet det? 

Anonymkode: 4bada...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det du selv som fant ut at du var psykotisk eller sa helsevesenet det? 

Anonymkode: 4bada...3cb

Jeg skjønte det i etterkant. Helsevesen var ikke involvert første gang. Det var sannsynligvis rusutløst (søvnmangel+alkohol). Jeg surret rundt i Oslo og var helt overbevist om at noen hadde dratt en practical joke og plassert meg i en fremmed by. Jeg så mye rart i vinduer på butikker, og hørte stemmer an mass. Det var skikkelig skummelt for jeg skjønte at jeg egentlig trengte hjelp. Så jeg gikk inn flere steder, men klarte ikke å uttrykke hva jeg trengte hjelp med. Ut på kvelden begynte jeg å komme såpass til meg selv at jeg fikk kommet meg hjem. Der sovnet jeg sittende i sofaen, og var tilbake til normalen da jeg våknet.

Det skjedde noe lignende etter et heftig migreneanfall. Faren min kom tilfeldigvis for å levere noe jeg skulle ha, han låste seg inn og han skjønte at noe var riv ruskende galt. Jeg hadde store problemer med å snakke, fant ikke ordene. Han fikk meg på legevakta hvor de først mistenkte hjerneslag, hvorpå jeg ble lagt inn. Jeg hadde masse merkelige bilder i hodet og hørte stemmer. Heldigvis fikk de utelukket at det var noe farlig, men jeg ble likevel lagt inn til observasjon noen dager. Etter jeg fikk sove var jeg fin igjen. De tilskrev det migreneanfallet, men i ettertid tenkte jeg at det må ha vært en grensepsykose - noe psykiateren min mente var sannsynlig. Det merkelige ved begge episodene var at jeg forsto hva som ble sagt til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...