Gå til innhold

Betaling?


Dorthe

Anbefalte innlegg

Jeg skal på besøk til dattera mi i morgen og minstemann skal hente meg.  Det er ca 3mil en vei.  Minstemann er 26 år, har akkurat kjøpt seg bil og bor i kjelleren hos dattera mi.  Han har ikke mange utgifter og er i full jobb.  Burde jeg betale ham bensinpenger eller burde han «lære» at en slik tjeneste er noe man gjør fordi mammaen hans ikke kjører bil?  Det skal sies at vi har sponset han mye i årenes løp, noe som er en selvfølge siden han har slitt med både jobb og NAV, men er det like selvfølgelig at han gjør meg en tjeneste uten betaling?

Altså kollektiv er ikke noe alternativ fordi det betyr buss, tog, tog og tre km oppoverbakkene og det tar to timer.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dorthe skrev (18 minutter siden):

Jeg skal på besøk til dattera mi i morgen og minstemann skal hente meg.  Det er ca 3mil en vei.  Minstemann er 26 år, har akkurat kjøpt seg bil og bor i kjelleren hos dattera mi.  Han har ikke mange utgifter og er i full jobb.  Burde jeg betale ham bensinpenger eller burde han «lære» at en slik tjeneste er noe man gjør fordi mammaen hans ikke kjører bil?  Det skal sies at vi har sponset han mye i årenes løp, noe som er en selvfølge siden han har slitt med både jobb og NAV, men er det like selvfølgelig at han gjør meg en tjeneste uten betaling?

Altså kollektiv er ikke noe alternativ fordi det betyr buss, tog, tog og tre km oppoverbakkene og det tar to timer.

Hvis du har råd til det hadde jeg betalte bensinpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (50 minutter siden):

Hvis du har råd til det hadde jeg betalte bensinpenger.

Jeg har råd, men vet ikke om jeg har lyst 😉.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

En kjører mormor gratis - alltid 🙂

Jeg er vel enig med deg, Kupton 😁 og mannen min sier det samme.  Dette kan gå begge veier.  Han kan bli fornærmet hvis jeg tilbyr bensinpenger og han kan bli fornærmet hvis jeg ikke gjør det.  Skal han lære at man tar betaling for tjenester fra de nærmeste?  Jeg setter i hvert fall en standard nå for ham siden jeg ikke har bedt om noen tjenester av dette slaget før 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (Akkurat nå):

Jeg er vel enig med deg, Kupton 😁 og mannen min sier det samme.  Dette kan gå begge veier.  Han kan bli fornærmet hvis jeg tilbyr bensinpenger og han kan bli fornærmet hvis jeg ikke gjør det.  Skal han lære at man tar betaling for tjenester fra de nærmeste?  Jeg setter i hvert fall en standard nå for ham siden jeg ikke har bedt om noen tjenester av dette slaget før 😉

Jeg har aldri tatt betalt eller fått betalt av mine foreldre når jeg har kjørt dem, men det har aldri vært snakk om 6mil med skyhøye drivstoffpriser. Men da jeg var på sønnen din som alder hadde de alltid med en pose med vanlig mat da de kom på besøk. Selv om jeg hadde full jobb var det alltid kjærkomment. Jeg fikk også penger sånn innimellom. Ikke store summer, men det betydde alltid mye inn i min økonomi. 

Nå er det jo forskjell på hva en 26åring tjener og har i boutgifter. Jeg hadde dårlig lønn og høye boutgifter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (24 minutter siden):

Jeg har aldri tatt betalt eller fått betalt av mine foreldre når jeg har kjørt dem, men det har aldri vært snakk om 6mil med skyhøye drivstoffpriser. Men da jeg var på sønnen din som alder hadde de alltid med en pose med vanlig mat da de kom på besøk. Selv om jeg hadde full jobb var det alltid kjærkomment. Jeg fikk også penger sånn innimellom. Ikke store summer, men det betydde alltid mye inn i min økonomi. 

Nå er det jo forskjell på hva en 26åring tjener og har i boutgifter. Jeg hadde dårlig lønn og høye boutgifter.

 

Akkurat slike ting har jeg gjort for ham også tidligere.  Men nå har han bedre råd enn meg og de eneste utgiftene han har er 5000 i boutgifter + mobil og Netflix.  Og så vil han ha utgifter på bilen selvfølgelig, men han har hatt bilen så kort at de har han ikke oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han syns sikkert det er hyggelig å kunne kjøre deg. Hvis du trenger at han kjører deg regelmessig ville jeg kanskje gitt en slant for å opprettholde motivasjonen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (4 minutter siden):

Han syns sikkert det er hyggelig å kunne kjøre deg. Hvis du trenger at han kjører deg regelmessig ville jeg kanskje gitt en slant for å opprettholde motivasjonen😅

Jeg skal bare være her i tre uker så det vil ikke bli noen vane 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (2 timer siden):

Jeg skal på besøk til dattera mi i morgen og minstemann skal hente meg.  Det er ca 3mil en vei.  Minstemann er 26 år, har akkurat kjøpt seg bil og bor i kjelleren hos dattera mi.  Han har ikke mange utgifter og er i full jobb.  Burde jeg betale ham bensinpenger eller burde han «lære» at en slik tjeneste er noe man gjør fordi mammaen hans ikke kjører bil?  Det skal sies at vi har sponset han mye i årenes løp, noe som er en selvfølge siden han har slitt med både jobb og NAV, men er det like selvfølgelig at han gjør meg en tjeneste uten betaling?

Altså kollektiv er ikke noe alternativ fordi det betyr buss, tog, tog og tre km oppoverbakkene og det tar to timer.

Jeg hadde tilbudt betaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husket i min oppvekst at mine foreldre alltid hentet og kjørte hjem bestemor, fordi hun var litt for skrøpelig til å ta to busser og gå, i verste fall, 2 km til oss. Det var aldri snakk om noe betaling.

Anonymkode: 34432...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper/kjører min mor 1-2 ganger i uka. Til henne er det 4 mil tur/retur + kjøring der hun bor. Jeg får bensinpenger av henne. Har ikke dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (3 timer siden):

Han har ikke mange utgifter og er i full jobb.

Han har bedre råd enn deg, så nei, her synes jeg ikke du trenger å tilby deg å betale. :)  Det hadde vært noe annet om han var student f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (52 minutter siden):

Ja, men ikke nødvendigvis mor - som er tilfellet her;-)

Mor også 🙂 ( når det bare er av og til).  Beklager at jeg misforsto - trodde det var datters minstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (52 minutter siden):

Mor også 🙂 ( når det bare er av og til).  Beklager at jeg misforsto - trodde det var datters minstemann.

Stor forskjell på å være en som tilbyr seg å kjøre andre - og en som krever at andre skal kjøre en gratis. Det første liker jeg, det andre synes jeg er mindre sjarmerende;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (36 minutter siden):

Stor forskjell på å være en som tilbyr seg å kjøre andre - og en som krever at andre skal kjøre en gratis. Det første liker jeg, det andre synes jeg er mindre sjarmerende;-)

Det kommer an på lengden og hyppigheten. Om jeg ber sønnen min om en enkelt, kort skyss, tilbyr jeg ikke betaling - akkurat som om han ber som det samme for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon og jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal gjøre.  Nå skal det sier at jeg skal besøke både dattera mi, minstemann og begge barnebarna og det er dattera mi sitt forslag at han skal hente meg. Svigersønnen min jobber så han kan ikke.

Og ja, de får begge fem bokser taxfree-snus 😀 og jeg skal ikke ha igjen penger for dem enten jeg betaler ham eller ikke.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (5 minutter siden):

Interessant diskusjon og jeg vet fremdeles ikke hva jeg skal gjøre.  Nå skal det sier at jeg skal besøke både dattera mi, minstemann og begge barnebarna og det er dattera mi sitt forslag at han skal hente meg. Svigersønnen min jobber så han kan ikke.

Og ja, de får begge fem bokser taxfree-snus 😀 og jeg skal ikke ha igjen penger for dem enten jeg betaler ham eller ikke.

Jeg synes slikt er vanskelig, men når du har har handlet snus og ikke skal ha noe for det, så kan du droppe betaling for henting. Tenker jeg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ca på samme alder, hentet jeg mor på flyplass eller togstasjon. Hun bodde hos oss og vi fikk ikke bensinpenger, men hun spanderte mat/aktiviteter (f eks teaterbilletter) ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...