Dory Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Hei! jeg har som kjent, hatt noen «stunt» der jeg har trappet ned medisin, og blitt veldig mye dårligere. Jeg har ocd. De siste årene har også mer generell angst og depresjon kommet. jeg ble derfor henvist til «vanlig» psykolog, ikke ocd team. Her kom dette med medisin opp igjen. Jeg ble litt usikker på psykologen, hva hun mente om at jeg gikk på medisin. Plutselig ble det snakk om å slutte, jeg var først positiv. Psyk snakket med overlege på dps, som ikke kjenner meg. Han mente det ikke var noe i veien for at jeg kunne slutte. Så fikk jeg beskjed om å trappe ned 5 mg hver tredje uke- frem til null. Dette var på min time med denne psykologen. jeg fikk panikk. Jeg vet jo hva som skjer… Ringte min fastlege, og han sa jeg ikke skulle slutte. Så det hele ble avverget. det som bekymrer meg/jeg stusser på er: - psykologen hadde ikke hørt om seponeringssymptomer. Så mente det ikke skulle bli noe problem. - dette var på time 2. altså hun kjente meg ikke. Jeg er ekstremt blid og positiv, klarer ikke si nei så lett. Mulig dette lurte henne. - er alle psykologer i mot medisiner? vet ikke helt hvor jeg vil med dette- men all tilitt til psykologer er kraftig redusert- og på dårlige dager, er jeg veldig fristet til å bare kutte medisiner, for å «vise de». Dette vet jeg er dumt, så jeg gjør det ikke, men det skaper masse uro til meg…:( i tilegg tror jeg ikke mange vanlige psykologer skjønner ocd. Hun jeg er til nå- nevner ikke noe om eksponering. Hun mener det må være en grunn til at jeg er blitt som jeg er- og ønsker å grave etter det…? (Før var ocd tanker og handlinger. Nå er det nesten bare tanker. Skjønner det kanskje er mer utfordrende å skjønne for en psyk?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Merker at jeg blir oppgitt over at du igjen blir oppfordret til å seponere de medisinene som gang på gang har vist seg effektive. Du blir jo så innmari dårlig av din OCD når du ikke tar medisiner, - og det må du få til å formidle. Synes du skal bestille en time hos fastlegen og drøfte situasjonen med ham. Synes det er usikkert om dette kan være en god behandling for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/#findComment-4119994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 23. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2022 Takk frosken. Heldigvis har jeg snakket med fastlegen pr telefon, og han sa jeg ikke måtte slutte på medisiner. Skal bestille time, og høre litt ang behandling. Pr nå blir jeg bare dårligere av å gå til psykologen, så jeg har utsatt timene ett par ganger. Det er sikkert litt problematisk at ting sklir litt inn i hverandre nå, noe ocd, noe depresjon (ikke hele tiden), noe generell angst. Det var lettere den gang det var rene tvangstanker med handling😅 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/#findComment-4120090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Dory skrev (5 timer siden): Hei! jeg har som kjent, hatt noen «stunt» der jeg har trappet ned medisin, og blitt veldig mye dårligere. Jeg har ocd. De siste årene har også mer generell angst og depresjon kommet. jeg ble derfor henvist til «vanlig» psykolog, ikke ocd team. Her kom dette med medisin opp igjen. Jeg ble litt usikker på psykologen, hva hun mente om at jeg gikk på medisin. Plutselig ble det snakk om å slutte, jeg var først positiv. Psyk snakket med overlege på dps, som ikke kjenner meg. Han mente det ikke var noe i veien for at jeg kunne slutte. Så fikk jeg beskjed om å trappe ned 5 mg hver tredje uke- frem til null. Dette var på min time med denne psykologen. jeg fikk panikk. Jeg vet jo hva som skjer… Ringte min fastlege, og han sa jeg ikke skulle slutte. Så det hele ble avverget. det som bekymrer meg/jeg stusser på er: - psykologen hadde ikke hørt om seponeringssymptomer. Så mente det ikke skulle bli noe problem. - dette var på time 2. altså hun kjente meg ikke. Jeg er ekstremt blid og positiv, klarer ikke si nei så lett. Mulig dette lurte henne. - er alle psykologer i mot medisiner? vet ikke helt hvor jeg vil med dette- men all tilitt til psykologer er kraftig redusert- og på dårlige dager, er jeg veldig fristet til å bare kutte medisiner, for å «vise de». Dette vet jeg er dumt, så jeg gjør det ikke, men det skaper masse uro til meg…:( i tilegg tror jeg ikke mange vanlige psykologer skjønner ocd. Hun jeg er til nå- nevner ikke noe om eksponering. Hun mener det må være en grunn til at jeg er blitt som jeg er- og ønsker å grave etter det…? (Før var ocd tanker og handlinger. Nå er det nesten bare tanker. Skjønner det kanskje er mer utfordrende å skjønne for en psyk?) Har hatt noe lignende erfaringer med psykologer. Jeg sier at jeg ikke ønsker å diskutere medisiner med dem da de er psykologer og ikke leger. Du trenger ikke kutte medisiner for å bevise noe som helst. Stol på deg selv på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/#findComment-4120097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 1. Ikke alle psykologer er mot medisiner. Mange, særlig de mer erfarne, har kompetanse og vet at medisiner er nødvendig for mange. 2. Din psykolog har en betydelig kompetansesvikt og mangler også den ydmykhet en må ha når en starter med en pasient som andre har behandlet over lang tid. Med din sykehistorie skal du aldri verken slutte med eller redusere dosen SSRI. De som virkelig kan psykoterapeutisk behandling, vet at en aldri vil oppnå noe ved å lete etter noe "som ligger bak" en ocd. Du bør gjøre en vurdering om denne psykologen kan hjelpe deg. Jeg tviler sterkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/#findComment-4120098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Jeg synes du burde få bytte behandler/psykolog til noen som er flinkere på din problemstilling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/#findComment-4120107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 23. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2022 cathlin skrev (3 timer siden): Har hatt noe lignende erfaringer med psykologer. Jeg sier at jeg ikke ønsker å diskutere medisiner med dem da de er psykologer og ikke leger. Du trenger ikke kutte medisiner for å bevise noe som helst. Stol på deg selv på det. Tusen takk. Har heldigvis blitt litt tryggere på meg selv, men merker jeg blir veldig usikker på om det er rett at jeg skal bruke medisiner eller ikke, når slike ting kommer opp… fint å høre at det ikke bare er meg som har slike erfaringer… 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/#findComment-4120154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 23. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2022 kupton skrev (3 timer siden): 1. Ikke alle psykologer er mot medisiner. Mange, særlig de mer erfarne, har kompetanse og vet at medisiner er nødvendig for mange. 2. Din psykolog har en betydelig kompetansesvikt og mangler også den ydmykhet en må ha når en starter med en pasient som andre har behandlet over lang tid. Med din sykehistorie skal du aldri verken slutte med eller redusere dosen SSRI. De som virkelig kan psykoterapeutisk behandling, vet at en aldri vil oppnå noe ved å lete etter noe "som ligger bak" en ocd. Du bør gjøre en vurdering om denne psykologen kan hjelpe deg. Jeg tviler sterkt. Tusen takk for svar. Heldigvis snudde jeg i siste liten, og sa i fra til fastlege og de rundt meg. De sa akkurat det samme som du sier. Og jeg vet også hva du har sagt til meg tidligere. Dette hadde jeg i bakhodet. samtidig plantes det altså en liten tvil i meg- noe som resulterte i masse grubling, på om jeg var psyk nok til å ta medisiner, eller om jeg burde ha slutta nå. Har tross alt brukt det ca 20 år nå. Det er vel dog en grunn til at jeg har brukt de i 20 år- og klart meg tross alt ganske bra med disse medisinene. jeg har bedt om at neste time utsettes, i håp om at fastlegen min finner en annen løsning. Har egentlig bestemt meg for å ikke gå til henne mer. Føler de har lekt litt med helsa mi, uten å kjenne meg i det hele tatt! jeg er også på vei tilbake til jobb etter en smell. På grunnlag av dette også, synes jeg det er rart de synes det var så greit p avslutte medisiner nå, og heller gjøre meg frisk med kun samtale. (Hun mente det var enkelte å behandle meg, når jeg «var i mer kontakt med mine følelser» altså ingen medisiner) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/#findComment-4120160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 23. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2022 aa-k-j skrev (3 timer siden): Jeg synes du burde få bytte behandler/psykolog til noen som er flinkere på din problemstilling. Takk for støtte! Bestemt meg for å ikke dra til henne mer🤗 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/469248-kupton-psykologer-og-medisin-igjen/#findComment-4120163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.