Gå til innhold

Forsvinner fritt sykehusvalg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg vil presisere at utgiftene til refusjon er 10-doblet siden ordningen ikke fantes før. Det betyr ikke i seg selv at kostnadene per behandling har økt. Det sier ikke artikkelen noe om.

Ellers er det akkurat som du skriver.

Jeg gikk rett til den originale utredningen av professor i helseøkonomi, Oddvar Kaarbøe, har skrevet.

Hovedkonklusjonen er at ordningen ikke har redusert ventetidene i offentlige sykehus fordi pasienter ikke vet om den. Den er i liten grad brukt. De få som benytter den får kortere ventetid. Det står også at ordningen oppleves som svært positiv for pasientene. 

Man trenger ikke lese alle 40 sidene. Bare gå til konklusjonene på s. 27.

Anbefalingen er å styrke ordningen. Ikke å avvikle den. 

Ja, stemmer det, og en av styrkene burde ha vært å gi mer informasjon til alle pasienter - ikke kun de som klarte å finne frem til den selv. Det samme kan en muligens se tendensen til innen avtalespesialistene også, men der har ordningen nå blitt såpass etablert og kjent, at svært mange finner veien dit. Det kunne en også ha håpet på innen Fritt Behandlingsvalg. At det offentlige skal bygge opp tilsvarende tilbud på ett år, er utopi.

Takk for at du presiserte dette - selv har jeg ikke lest utredningen, men lest mange omtaler om den. Det kan også være nyttig å se på innholdsfortegnelsen i slike rapporter og notere seg ev. underkapitler man særlig er interessert i - slik du trolig gjorde.

Jeg synes det er trist at AP og SP har laget sin egen konklusjon, basert på egen politikk og overbevisning, når rapporten tyder på at behovet for et slikt tilbud helt klart er der. Jeg skulle virkelig ønske at noen fra Høyre-siden satte spørsmålstegn med hvorfor de har laget sin egen konklusjon og fraveket fra den som står i rapporten ledet av Oddvar Kaarbøe. Men SP og AP er jo imot all privatisering...

Eva Sofie skrev (12 minutter siden):

Ja, stemmer det, og en av styrkene burde ha vært å gi mer informasjon til alle pasienter - ikke kun de som klarte å finne frem til den selv. Det samme kan en muligens se tendensen til innen avtalespesialistene også, men der har ordningen nå blitt såpass etablert og kjent, at svært mange finner veien dit. Det kunne en også ha håpet på innen Fritt Behandlingsvalg. At det offentlige skal bygge opp tilsvarende tilbud på ett år, er utopi.

Takk for at du presiserte dette - selv har jeg ikke lest utredningen, men lest mange omtaler om den. Det kan også være nyttig å se på innholdsfortegnelsen i slike rapporter og notere seg ev. underkapitler man særlig er interessert i - slik du trolig gjorde.

Jeg synes det er trist at AP og SP har laget sin egen konklusjon, basert på egen politikk og overbevisning, når rapporten tyder på at behovet for et slikt tilbud helt klart er der. Jeg skulle virkelig ønske at noen fra Høyre-siden satte spørsmålstegn med hvorfor de har laget sin egen konklusjon og fraveket fra den som står i rapporten ledet av Oddvar Kaarbøe. Men SP og AP er jo imot all privatisering...

Ikke overraskende fra ap sin side. Var bedre med høyre regjering! Dette er bare tull og tøys. Det som har fungert i alle år som å velge sykehus har vært livsviktig for mange. 

Anonymkode: 3abd8...9d6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...