Gå til innhold

Når folk sier de har angst

Anbefalte innlegg

Hurja skrev (38 minutter siden):

Jeg kan ikke se noe sted at hun tror (eller sier) du ville si noe slemt til meg. Du korrigerte meg, hun meg (og nå jeg deg). At du får dårlig samvittighet er ikke noe du kan laste Vendi for.

Jeg fikk ingen hjerte selvom jeg hadde rett. Liker ikke kjeft når jeg har rett. 

Anonymkode: eb147...401

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 13.57):

Hva mener de da? 

Angst er jo ikke en diagnose? Enten er det sosial angst eller så er det en av de andre typene (husker ikke navn på alle sammen) så hva mene rfolk når de sier de sliter med angst? 

Anonymkode: ccf5c...34c

ICD 10 - F40 og F41 er koder for angstlidelser i diagnosesystemet.  

Diagnosesystemet er slik at det er bygd opp med ulike grader av spesifisering/detaljering. 

F3 sier at det er en affektiv lidelse. F31 sier at det er en bipolar affektiv lidelse. F31.2 sier at det er bipolar affektiv lidelse, aktuell episode manisk med psykotiske symptomer. Alle er diagnoser.

Slik er det også med angstlidelser. Så ja, angst(lidelse) er en diagnose.

For de som ønsker å lære mer om angst, frykt, redsel, skam, ydmykelse, skyld, tristhet, depresjoner, sorg, ensomhet og sinne, kan jeg anbefale boken "Vonde følelser" av Alv Dahl. Boken forteller også mye om hva følelser er, hvordan vi kan forstå dem og hvordan de kan behandles.

https://www.cappelendamm.no/_vonde-folelser-alv-a-dahl-9788202702670

frosken skrev (6 timer siden):

ICD 10 - F40 og F41 er koder for angstlidelser i diagnosesystemet.  

Ja jeg vet at det finnes forskjellige angstdiagnoser som f eks sosial angst, men poenget her var at "angst" i seg selv er ikke en diagnose. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja jeg vet at det finnes forskjellige angstdiagnoser som f eks sosial angst, men poenget her var at "angst" i seg selv er ikke en diagnose. 

Jeg tror jeg forstår deg. Det er ingen diagnose som heter «angst», så jeg har alltid tenkt at angst er symptom (hovedsymptom) i en angstlidelse. 

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 13.57):

Hva mener de da? 

Angst er jo ikke en diagnose? Enten er det sosial angst eller så er det en av de andre typene (husker ikke navn på alle sammen) så hva mener folk når de sier de sliter med angst? 

De mener at de opplever å ha angst. Når de sier sliter med angst, så oppfatter jeg at det ikke er bare et øyeblikk, men en betydelig varighet, og da er det en angstlidelse/sykdom. Om det er fobisk, panikklidelse eller generalisert angstlidelse, kan en ikke vite noe om ut fra et slikt kort utsagn. Da må de fortelle mer nøyaktig hvordan angsten oppfører seg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ser på listen, så finner du også uspesifisert angstlidelse. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Provoserende at du gjentar at det ikke er en diagnose, det er en diagnose på lik linje med andre psykiske diagnoser. Utrolig hemmede for de som til daglig rammes av det. 

Vendi skrev (På 23.10.2022 den 14.27):

Angst er en diagnose jo, etter hva jeg har skjønt. Angst er vel en samlebetegnelse, en slags overordnet paraply som har mange undergrupper. Fellestrekk er blant annet irrasjonell frykt for noe, og som varierer i styrke. Angst kan også være mer ubestemmelig (og ikke knyttet til noe spesifikt) som en vedvarende følelse av uro og bekymring. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-og-angstlidelser/

Her står det godt forklart hva angst er for noe.

Jeg har sosial angst og det er skremmende og utelukker meg fra mange sosiale lag. Mange sliter med dette. 

erik123 skrev (5 minutter siden):

Jeg har sosial angst og det er skremmende og utelukker meg fra mange sosiale lag. Mange sliter med dette. 

Samme her. I tillegg har jeg unnvikende pf. Men jeg prøver å ikke unngå det. Skal gjøre noe sosialt som jeg er veldig redd for i kveld. 

Hurja skrev (17 minutter siden):

Samme her. I tillegg har jeg unnvikende pf. Men jeg prøver å ikke unngå det. Skal gjøre noe sosialt som jeg er veldig redd for i kveld. 

Folk har det i ulik grad, og på påvirkes ulikt. 

Annonse

Hurja skrev (11 minutter siden):

Jeg har vært på bunnen og jobbet meg oppover til å fungere såpass bra som jeg gjør. 

Flott for deg. Snakket generelt. Foruten har jeg hatt det hele mitt liv og aldri blitt bedre urenset hvor mye jeg har jobbet med det, noen må alltid leve med det. 

erik123 skrev (1 time siden):

Ja, mange sliter med det. Jeg har også sosial angst, men det varierer hvor kraftig den er tilstede. Noen ganger er jeg ikke hemmet i det hele tatt, men det har med den bipolare lidelsen min å gjøre. Syntes det var veldig forvirrende en stund, men har fått forklaring/psykoedukasjon på hvordan det henger sammen. 

frosken skrev (3 timer siden):

Hvis du ser på listen, så finner du også uspesifisert angstlidelse. 

Uspesifisert angstlidelse betyr bare at man ikke er utredet ferdig for det eller at de ikke vet hva slags type angstlidelse du har

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uspesifisert angstlidelse betyr bare at man ikke er utredet ferdig for det eller at de ikke vet hva slags type angstlidelse du har

Synes på en måte at det er litt underlig å mene at man vet bedre enn en psykiater. Nå har jo Kupton skrevet om hva som er riktig forståelse. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uspesifisert betyr at man ikke passer inn i ulike typene derfor uspesifisert!!!!

Vendi skrev (1 minutt siden):

Synes på en måte at det er litt underlig å mene at man vet bedre enn en psykiater. Nå har jo Kupton skrevet om hva som er riktig forståelse. 

Når det er sagt er det vel ingen som vet hvem som jobber med hva utenom de som har opplyst det? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...