Gå til innhold

Har dere mye juleutstyr som ikke er ren julepynt?


laban

Anbefalte innlegg

Jeg sjekker «Ønskes kjøpt» på finn.no med ujevne mellomrom, det er en (u)vane fra da jeg var med på å tømme et dødsbo for noen år siden. Jeg synes det har vært en tydelig økning i etterspørselen etter julevarianter av bruksting, som juleglass, juleservise o.l. For ca. 20 år siden donerte foreldrene mine en god del juleservise til et julemarked jeg var med på å arrangere. Det var omtrent ubrukt, god kvalitet (porselen) og ikke glorete. Til tross for lav pris var det ingen som ville ha det, vi måtte bruke det som lotterigevinst. Nå tror jeg det ville blitt solgt i løpet av noen minutter, hvis Finn-etterspørselen er representativ.

Dette kan selvsagt skyldes økt gjenbruk / brukthandel generelt, men det får meg til å lure på om folk flest har mye av denne typen julevarianter av ting man bruker hele året. Har dere mange jule-bruksting, og har dere har flere nå enn for f.eks. ti år siden?

Jeg har ingenting i mot slike produkter og vi har ikke noe minimalistisk hjem, jeg synes bare det blir litt plasskrevende å ha mange ting som bare kan brukes et par uker i året. Vi har litt av Holmegaards juleserie (godteriskål, flaske...) fra diverse årganger, det er stort sett ting vi har fått i gave. Jeg synes noen av de Holmegaard-årgangene som vi ikke har, er kjempefine og har siklet på noen glass når de har vært på salg, men har klart å la være hittil... Dessuten har vi tekstiler som juleduker, men ikke julegardiner. Sånt er jo enklere å oppbevare enn ting som kan knuses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et par juleduker. De ligger i esken med julepynt og er noe jeg pynter med hvert år. Ellers tror jeg vi har en glasskrukke (type Norgesglass) med julemotiv og muligens en nisse kjøleskapmagnet. Men ikke noe særlig mye. Vi bor i en leilighet og har ikke så mye plass.

Jo, jeg har en julete oppbevaringsboks. Dvs sånn i tinn/aluminium som man har julekaker oppi.

Men alt jeg har nevnt er ting vi har fått i julegaver opp gjennom årene, ikke ting vi har kjøpt selv.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (25 minutter siden):

Jeg har ingenting i mot slike produkter og vi har ikke noe minimalistisk hjem, jeg synes bare det blir litt plasskrevende å ha mange ting som bare kan brukes et par uker i året.

Enig, jeg har en del julepynt, men i forhold til en god del av damene på fb-gruppa "For oss som er hekta på jul" så har jeg nok tilnærmet ingenting... Av ting som du nevner har jeg noen få krus og skåler som er typisk julete (med nisser på) som jeg synes det er veldig koselig å ta frem i jula, noen juleduker og julegardiner. Men juleservise har jeg ikke, som deg så tenker jeg at jeg ikke gidder ha skap fulle av serviser vi bruker to uker i året, jeg er ikke av typen som bruker juleservise fra 15. november til 15. januar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har alt mulig i juleserviset "Nisse" fra Porsgrunn porselenfabrikk. Jeg fikk det av foreldrene mine fordi de ikke hadde plass lenger. Jeg synes det er kjempefint, men jeg hadde ikke kjøpt det selv siden det kun brukes en uke i året. I år blir det nok brukt kun en dag iom at vi skal være på fjellet resten av jula. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk det av foreldrene mine fordi de ikke hadde plass lenger.

Tror det var nisseserviset fra PP som foreldrene mine ga bort i sin tid, nettopp av plasshensyn. Tror de hadde bare kaffe-deler, men er ikke sikker. Det er etterspurt på Finn nå. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke juleservise. Vi har røde gardiner som jeg henger opp første søndag i advent og lar dem henge der til ca februar. Ikke noe mønster på dem, synes det er fint med mørkere gardiner de mørkeste månedene. De vi har ellers, er hvite.

Har jo juleduker og juleløpere da, og krans og sikkert litt andre ting også. Men ikke mye, og jeg kjøper sjelden mye ting. Den kransen er noe av det siste jeg kjøpte, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gitt dattera mi nesten alle julesakene.  Juleservise, juletrepynt, juledukene og litt annet krimskrams.  Så jeg har igjen 4 krus, noen nisser som jeg setter i sofaen og et tre som settes på balkongen med bare lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Vi har ikke juleservise. Vi har røde gardiner som jeg henger opp første søndag i advent og lar dem henge der til ca februar. Ikke noe mønster på dem, synes det er fint med mørkere gardiner de mørkeste månedene. De vi har ellers, er hvite.

Har jo juleduker og juleløpere da, og krans og sikkert litt andre ting også. Men ikke mye, og jeg kjøper sjelden mye ting. Den kransen er noe av det siste jeg kjøpte, tror jeg.

Har dere ikke juletre?

Anonymkode: 186c5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dere ikke juletre?

Anonymkode: 186c5...97e

Spørsmålet var vel hva vi har av juleBRUKSting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Rent prinsipielt» er jeg egentlig mot slike spesielle serviser, nettopp fordi det er mye å ha plass til. Men jeg kjøpte likevel for mange herrens år siden (altså betraktelig lenger enn de ti årene du antydet i innlegget) et juleservise. Jeg har ikke angret på det - jeg synes det er hyggelig å pynte og dekke på. Riktignok var valg av type servise litt vel mye påvirket av barns alder på den tiden: Det er Disneys juleservise. Det hadde nok vært bedre med mer tradisjonelt mønster, men det er kanskje ikke så veldig mange årene til jeg blir farmor! 😇 

For å få mest mulig glede av serviset, bytter jeg ut hverdagsserviset med dette ca 1/12 og bruker det daglig til vi fjerner julepynten på nyåret. 
 

Foruten det, har vi akevittglass og akevittflaske fra Holmegaard, juleduker og stoffservietter, og også to store krus fra Iittala Taika. Og så klart julepynt til tre og hus.
 

Julegardiner har jeg aldri hatt. 
 

Og situasjonen på jule-fronten har vært den samme i minst 20 år mht hva jeg har av type stæsj. 

Endret av morsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har dere ikke juletre?

Anonymkode: 186c5...97e

Jeg tenkte på julevarianter av ting som brukes hele året, som f.eks. juleglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

Jeg tenkte på julevarianter av ting som brukes hele året, som f.eks. juleglass.

Bruker du juleglass om sommeren? 

Anonymkode: 186c5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet var vel hva vi har av juleBRUKSting. 

Hva er julebrulsting når juletre ikker en julebrulsting?

Anonymkode: 186c5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker du juleglass om sommeren? 

Anonymkode: 186c5...97e

Nei, jeg anser juleglass som en julevariant av glass, noe navnet også antyder. Glass bruker jeg hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg anser juleglass som en julevariant av glass, noe navnet også antyder. Glass bruker jeg hele året.

Men ikke juleglass? Hvor lenge kan man drikker av juleglass da?

Anonymkode: 186c5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er julebruksting når juletre ikker en julebruksting?

Anonymkode: 186c5...97e

Jeg trodde det var mulig å forstå ut fra hovedinnlegget og overskriften. Vi har ikke noe tre i stua resten av året.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men ikke juleglass? Hvor lenge kan man drikker av juleglass da?

Man kan selvsagt bruke dem hele året, men jeg synes det er mer naturlig å bruke "nøytrale" glass (uten juledekor) i julen enn juleglass hele året.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde det var mulig å forstå ut fra hovedinnlegget og overskriften. 

Man kan selvsagt bruke dem hele året, men jeg synes det er mer naturlig å bruke "nøytrale" glass (uten juledekor) i julen enn juleglass hele året.

Jeg forbinder juleglass med 70 tallet.. derfor forstod jeg ikke det helt. 

Anonymkode: 186c5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forbinder juleglass med 70 tallet.. derfor forstod jeg ikke det helt. 

Anonymkode: 186c5...97e

Søk på Holmegaards juleserie, jeg synes noen av årgangene er nydelige. Særlig de som har mer vinter- enn bare julemotiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (22 minutter siden):

Det er Disneys juleservise.

Det kommer i jubileumsutgave nå, fordi Disney-selskapet ble grunnlagt i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Søk på Holmegaards juleserie, jeg synes noen av årgangene er nydelige. Særlig de som har mer vinter- enn bare julemotiv.

Måtte søke dem opp. Har aldri sett dem før. Fine glass, men hadde jeg hatt dem, hadde jeg nok brukt dem kun i desember og evt i januar. Ikke resten av året. Mulig jeg misforstod i stad. De tingene jeg nevnte, bruker vi kun i desember og januar, ikke ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...