Gå til innhold

Bipolar 1, må sove bedre. Tips til sovemedisin?

Anbefalte innlegg

I flere år har jeg tatt litium, Zyprexa og Sobril - sistnevnte på kvelden som søvnstøtte. Jeg får oppfølging i FACT-team, og psykiateren jeg har hatt i tre år mente det var helt greit å ta Sobril hver kveld, selv om det var over lang tid, da effekten var så god, og jeg måtte aldri øke dosen pga avtagende effekt. Hadde ingen bivirkninger. I blant sluttet jeg å ta det cold turkey, bare for å sjekke at jeg ikke følte meg avhengig. Merket selvsagt at jeg ikke tok det, men det gikk helt fint, og jeg kjente ikke på abstinenser. I blant hvis jeg følte meg ordentlig trøtt på kveldene, bare droppet jeg å ta Sobril, og sov fint av meg selv. 

Da jeg ble gravid sluttet jeg helt med Sobril i ni måneder på eget initiativ, selv om psykiateren sa at jeg kunne fortsette, og jeg sov kjempegodt det meste av svangerskapet da det gjorde meg naturlig stabil og trøtt. 

Etter svangerskapet fikk jeg ny psykiater, og søvnvanskene har kommet krypende tilbake i løpet av noen måneder. Det nye legen er kjempeskeptisk og forsiktig med Sobril, så jeg får kun bruke det 1-2 netter ukentlig. De fleste nettene i uka sover jeg dårlig/for lite, men har noen gode netter innimellom. Dosen Sobril jeg får nå er veldig lav, og jeg merker ikke noe til den. Derfor tar jeg det heller skjeldnere, men to av gangen, fordi da fungerer det.

- Men nå tror jeg at jeg må spørre om annen søvnstøtte, og ønsker derfor tips. Har prøvd følgende uten effekt eller med uakseptable bivirkninger: Seroquel, Immovane, Vallergan, Circadin.

Skulle gjerne hatt noe som ikke gjør at jeg er trøtt påfølgende morgen, fordi jeg må opp med baby og må være klar i hodet. 

Fortsetter under...

Annonse

girlinyellow skrev (7 timer siden):

Har prøvd følgende uten effekt eller med uakseptable bivirkninger: Seroquel, Immovane, Vallergan, Circadin.

Har du mulighet til å spesifisere hvilke av disse som hhv. ikke hadde effekt, og hadde effekt men uakseptable bivirkninger?

ISW skrev (På 25.10.2022 den 8.43):

Har du mulighet til å spesifisere hvilke av disse som hhv. ikke hadde effekt, og hadde effekt men uakseptable bivirkninger?

Takk for svar - absolutt. 
Circadin og Vallergan = null effekt.
Seroquel og Imovane: uakseptable bivirkninger  (panikk, hallusinasjoner, hjertebank ++)

For meg: enormt rastløse ben av circadin/melatonin, Seroquel og Vallergan. Men jeg sliter også med rastløse ben uten medisiner, og flertallet av dem jeg har snakket med, opplever ikke denne bivirkningen.

Imovane må man ta idet man går i seng - jeg opplevde også hallusinasjoner første gang jeg prøvde det. Jeg sliter i hypomane perioder også med hyppig oppvåkning - der hjelper ikke Imovane.

Seroquel funker når jeg er så kjørt pga søvnmangel at ikke engang rastløse ben er nok til å overdøve effekten.

Endret av adhoc

Annonse

girlinyellow skrev (4 timer siden):

Seroquel og Imovane: uakseptable bivirkninger  (panikk, hallusinasjoner, hjertebank ++)

Jeg antar at du fikk hjertebank/ ekstraslag/ rask puls av Seroquel. Den har en ganske potent adrenerg effekt.

Basert på dette tror jeg at jeg ville brukt Truxal hvis jeg var deg. Denne har en dempende effekt uten denne stimulerende komponenten (noradrenalinreopptakshemning) som Seroquel har. Hvis den ikke gir god nok effekt, vurder Nozinan.

Endret av ISW
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kan man bruke Zyprexa til å sove på? Og er Zyprexa mildere enn Nozinan? 

Anonymkode: 87958...df8

Hva er «mildt» og ikke når det gjelder medisiner?

Nozinan har sterkere søvnfremmende effekt enn Zyprexa, men Zyprexa har sterkere antipsykotisk effekt enn Nozinan. 

girlinyellow skrev (17 timer siden):

Du kan få abilify som beroligende f.eks? Er egentlig antipsykotiske men du blir trøtt av de., og ikke sulten. Og du gpr ikke opp i vekt. Ellers er vel dormidina de beste. 

Anonymkode: a8ade...96f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...