Gå til innhold

Umotiverte pasienter

Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor lange ventelistene er og mange som trenger hjelp så forundrer det meg at behandlere ikke er mer strenge på at de pasientene de har i behandling skal være motiverte og vise bedring.

For å ta f. Eks pasienter med spiseforstyrrelse så tenker jeg de burde få et ultimatum og at enten så får du vise at du er motivert for behandling og gå opp i vekt ellers så får du ikke fortsette her. Jeg tenker mange pasienter ville fått fart på seg da, spesielt av de som liker å være i rollen som syk. De blir alt for mye dullet med og belønnet med behandling for å fortsette å være spiseforstyrret eller undervektig. Samme med de med borderline som driver med selvskading eller ankommer legevakt flere ganger i året for overdoser og selvskading. 

Anonymkode: 26bd3...c2f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469288-umotiverte-pasienter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke så enkelt som å bare være mer strenge med de "umotiverte" pasientene. Det kan være at de er veldig motiverte men ikke klarer å vise det. De som drar til behandling vil jo bli bedre. På noen steder kan det se ut som pasientene er umotiverte om de sover lenge og ikke følger planen osv, men det kan det være andre årsaker til enn at man er umotivert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469288-umotiverte-pasienter/#findComment-4120876
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med tanke på hvor lange ventelistene er og mange som trenger hjelp så forundrer det meg at behandlere ikke er mer strenge på at de pasientene de har i behandling skal være motiverte og vise bedring.

For å ta f. Eks pasienter med spiseforstyrrelse så tenker jeg de burde få et ultimatum og at enten så får du vise at du er motivert for behandling og gå opp i vekt ellers så får du ikke fortsette her. Jeg tenker mange pasienter ville fått fart på seg da, spesielt av de som liker å være i rollen som syk. De blir alt for mye dullet med og belønnet med behandling for å fortsette å være spiseforstyrret eller undervektig. Samme med de med borderline som driver med selvskading eller ankommer legevakt flere ganger i året for overdoser og selvskading. 

Hvor mye vet du om behandling av spiseforstyrrelser?

Frivillig innlagte pasienter møter ofte et strengt krav om vektøkning, til tross for at det er uhyre krevende for dem. F.eks. har Modum Bad et krav om vektøkning på 700 gram pr uke for undervektige pasienter. Samarbeidsavtale_Spis-og-pasient-2022.pdf (modum-bad.no)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469288-umotiverte-pasienter/#findComment-4120879
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Sier du at selvskading ikke er et valg? 

Jeg sier at noen valg er enklere enn andre. Ikke alle valg er så enkle at folk klarer dem uten hjelp. Noen valg er så vanskelige at en trenger hjelp over tid for å mestre dem. F.eks. er det et valg om en utsetter seg for det en har mest angst for og som objektivt sett ikke er farlig, eller om en unnviker det. Hadde det vært et enkelt valg, hadde vi ikke trengt noen som behandler angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469288-umotiverte-pasienter/#findComment-4120997
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man må bare hjelpe. Eller dør flere i psykiatrien. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469288-umotiverte-pasienter/#findComment-4121001
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...