Gå til innhold

Kunstterapi


Fru2020

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått den typen terapi?

Jeg går på et seksukers kurs nå og synes det er så fint. Vekker masse følelser i meg og jeg får formidlet mye. Ikke er jeg særlig flink heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er det gjennom kommunen, dps eller privat? 

Anonymkode: c8845...c0c

Det er et senter som eies av flere kommuner og private organisasjoner. De tilbyr mange forskjellige kursrekker.

Dps i nabobyen vår har kunsterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt det en gang og kunne egentlig tenke meg å fortsette, men så har jeg flyttet fra den byen og her jeg bor nå tilbyr de det dessverre ikke. Synes det var en fin øvelse på å ha fokuset her og nå for min del. Samtidig som det er kjekt å skape noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrin skrev (På 27.10.2022 den 7.45):

Jeg har forsøkt det en gang og kunne egentlig tenke meg å fortsette, men så har jeg flyttet fra den byen og her jeg bor nå tilbyr de det dessverre ikke. Synes det var en fin øvelse på å ha fokuset her og nå for min del. Samtidig som det er kjekt å skape noe. 

Det er synd at så få har det tilbudet. Det burde vært obligatorisk med kunst eller musikkterapi ved hver DPS. Jeg er så heldig at jeg får musikkterapi så jeg kan ikke klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Det er synd at så få har det tilbudet. Det burde vært obligatorisk med kunst eller musikkterapi ved hver DPS. Jeg er så heldig at jeg får musikkterapi så jeg kan ikke klage.

Alle kan jo drive med kunst eller musikk om de vil, man trenger ikke dps for å gjøre det. Det er bare å melde seg på et kurs liksom. 

Anonymkode: c8845...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle kan jo drive med kunst eller musikk om de vil, man trenger ikke dps for å gjøre det. Det er bare å melde seg på et kurs liksom. 

Anonymkode: c8845...c0c

Det er noe helt annet å gjøre det med en terapeut. Absolutt helt annet.

Jeg driver med både musikk og kunst på fritiden, men det blir noe annet. Man får et helt annerledes utbytte av det når man gjør det med en terapeut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (44 minutter siden):

Det er noe helt annet å gjøre det med en terapeut. Absolutt helt annet.

Jeg driver med både musikk og kunst på fritiden, men det blir noe annet. Man får et helt annerledes utbytte av det når man gjør det med en terapeut. 

Hm, jeg tror jeg har like bra hjelp med å drive med kunst og musikk alene. Jeg er ikke på noe kurs eller noe slikt da. Jeg tenker vel at kunsterapi er mer for de veldig lavtfungerende typ utviklingshemmede og de med dårlig språkevne. Jeg tror nok jeg hadde fått like godt utbytte av å dra på vanlig kurs eller male hjemme, man velger jo hva man vil male selv. 

Anonymkode: c8845...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 timer siden):

Det er synd at så få har det tilbudet. Det burde vært obligatorisk med kunst eller musikkterapi ved hver DPS. Jeg er så heldig at jeg får musikkterapi så jeg kan ikke klage.

Ja, det er virkelig synd. De har faktisk musikkterapi på DPS døgn her da, men dessverre ikke poliklinisk. Forsøkte det en periode jeg var innlagt og det var givende å kunne være musikalsk og lære å spille ett instrument. Også er det jo veldig variert og. Jeg holdt på å lære piano og gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikkterapi har jeg savnet, for jeg er musikalsk og spiller både gitar og piano. Men jeg har hatt problemer med å ta opp igjen musikken. 

Jeg har vært borti kunstterapi også - både i rusbehandling og på DPS. Egentlig syntes jeg ikke det ga meg så mye. Å skrive har derimot vært min terapi opp igjennom. Ord er konkrete og greie å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hm, jeg tror jeg har like bra hjelp med å drive med kunst og musikk alene. Jeg er ikke på noe kurs eller noe slikt da. Jeg tenker vel at kunsterapi er mer for de veldig lavtfungerende typ utviklingshemmede og de med dårlig språkevne. Jeg tror nok jeg hadde fått like godt utbytte av å dra på vanlig kurs eller male hjemme, man velger jo hva man vil male selv. 

Anonymkode: c8845...c0c

Kunstterapi er absolutt ikke bare for de lavtfungerende. I den gruppen vi er i et det folk som ikke har drevet med kunst før og kunstnere som har jobbet med det i over tjue år. Alle er høytfungerende med stor evne til å reflektere over de utfordringer livet gir. Det er ikke bare å utøve kunst som er kunstterapi, men refleksjonene som man gjør sammen i etterkant.

Jeg driver også med kunst og musikk på egenhånd. Det spiller en viktig, men en annen rolle i livet mitt.

Syrin skrev (10 timer siden):

Ja, det er virkelig synd. De har faktisk musikkterapi på DPS døgn her da, men dessverre ikke poliklinisk. Forsøkte det en periode jeg var innlagt og det var givende å kunne være musikalsk og lære å spille ett instrument. Også er det jo veldig variert og. Jeg holdt på å lære piano og gitar.

Det er egentlig ikke poliklinisk her heller, men endel av psykoseklinikken. Men jeg er så heldig at jeg er blitt knyttet til den klinikken bare for å få musikkterapi på tross av at jeg aldri har hatt psykose. Jeg er veldig heldig 

FjellOgDalar skrev (10 timer siden):

Musikkterapi har jeg savnet, for jeg er musikalsk og spiller både gitar og piano. Men jeg har hatt problemer med å ta opp igjen musikken. 

Jeg har vært borti kunstterapi også - både i rusbehandling og på DPS. Egentlig syntes jeg ikke det ga meg så mye. Å skrive har derimot vært min terapi opp igjennom. Ord er konkrete og greie å forholde seg til.

Musikkterapi har vært gull. Jeg er som du opptatt av å skrive. Det har vært veldig viktig for meg gjennom hele sykdomsforløpet. Nå driver vi og skriver sanger i terapien. Da får jeg brukt både poeten i meg og den musikalske siden. Veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 timer siden):

Det er egentlig ikke poliklinisk her heller, men endel av psykoseklinikken. Men jeg er så heldig at jeg er blitt knyttet til den klinikken bare for å få musikkterapi på tross av at jeg aldri har hatt psykose. Jeg er veldig heldig 

Å, så bra da. Du er heldig, ja. Her tror jeg det er slik at noen veldig få får fortsette poliklinisk etter utskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...