Gå til innhold

Til dere som har foreldre pø sykehjem. Eller har hatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det vanlig at de forventer du blir med de til tannlege eller lege ?

Anonymkode: 4f18a...014

Nei, det ble ikke forventet av meg - jeg ble spurt om jeg kunne. I starten gjorde jeg det, men etter at helsa ble veldig dårlig ga jeg beskjed om at jeg ikke turte å ta ansvaret for min forelder på den turen. Da ordnet de det på andre måter uten at jeg fikk inntrykk av at de lastet meg for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det vanlig at de forventer du blir med de til tannlege eller lege ?

Anonymkode: 4f18a...014

Nei, det har jeg aldri blitt spurt om.  Men er det ikke lege og tannlege på sykehjemmet?  Jeg hadde heller ikke turt å ta ansvaret for å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (3 minutter siden):

Nei, det har jeg aldri blitt spurt om.  Men er det ikke lege og tannlege på sykehjemmet?  Jeg hadde heller ikke turt å ta ansvaret for å følge.

Ja lege var spesialist. Vet ikke hvorfor han ikke kan få tannlege på sykehjemmet. Jeg følger han gjerne, men blir bare slått av att de spør så kort i forveien. Det værste med p følge far er at han sitter sp urolig i rullestolen. Heldigvis har han fått belte.

Anonymkode: 4f18a...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (8 minutter siden):

Nei, det har jeg aldri blitt spurt om.  Men er det ikke lege og tannlege på sykehjemmet?  Jeg hadde heller ikke turt å ta ansvaret for å følge.

Det kan hende de må til andre leger enn sykehjemslegen, sykehuskontroller og annet. Tannlegge er som regel skoletannlegen (den kommunale) når man er på sykehjem, og er sjelden i samme bygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ble det forventet. Det var tannlege og øyelege i nærheten, så det var jo korte turer, men til sykehustimer er det noen timer i bil. Vi fulgte familiemedlemmet, vi var flere til å dele på det. Tidligere fulgte personal til fastlegetimer, men så gikk de over til oppfølging fra sykehjemslegen. Hadde vi ikke kunne stille opp, så måtte vel personal ha fulgt?

I en annen kommune var det i starten vi i familien som måtte følge, men når helsetilstanden forverret seg, så kunne personell følge sa de. Her ble det pårørende som fulgte allikevel, men var jo kun sykehustimer som var aktuelt på det tidspunktet.

Kanskje det er ulik praksis fra sted til sted? Begge steder fikk vi tydelig inntrykk av at de egentlig ikke hadde kapasitet til å følge til noe som helst utenfor bygget. Ikke alle har pårørende, eller pårørende som kan stille opp. Beboere må jo få gå til tannlege og øyelege m.m.

Vet også at det er ikke alltid kapasitet til å følge beboere til aktiviteter på bygget (i den kommunen jeg bor i) som f.eks sangstund, eller til å kle på til trilletur eller sykkeltur (elsykkel med vogn) som er arrangert av frivillige organisasjoner. Det var en liten avsporing, men jeg synes det er veldig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...