Gå til innhold

Er Abilify kjent for å ikke virke mot psykotiske symptomer så godt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

emilie321 skrev (2 timer siden):

Abilify virker nå bra på meg.

Men du har vel ikke psykose eller? Kan bare ikke huske å sett deg skrive sånt. 

.. 

Abilify er oftere brukt mot stenningslidelser og bipolar enn mot psykose. 

Anonymkode: e42d0...a26

Annonse

Marye skrev (1 time siden):

I høy dose er den like bra som zyprexa fikk jeg vite. Jeg ble manisk og psykotisk på middels dose

Ja mot bipolar er den en del brukt, men tror ikke mot rene psykosediagnose så er den langt ifra førstevalg. 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja mot bipolar er den en del brukt, men tror ikke mot rene psykosediagnose så er den langt ifra førstevalg. 

Jeg har schizoaffektiv ikke bipolar

kupton skrev (4 timer siden):

Hvorfor den er kjent for det? Eller hvorfor den ikke virker så godt på alle

Hvorfor svarer du meg ikke når jeg svarte deg på det du lurte på?

Anonymkode: c541d...1c6

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor svarer du meg ikke når jeg svarte deg på det du lurte på?

1. Fordi jeg har vært opptatt med noe annet.

2. Fordi det er en erfaring som mange psykiatere har - inkl. meg.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du har vel ikke psykose eller? Kan bare ikke huske å sett deg skrive sånt. 

.. 

Abilify er oftere brukt mot stenningslidelser og bipolar enn mot psykose. 

Har hatt flere psykoser og har bipolar diagnose.

Annonse

Abilify kan være en fin medisin - spesielt som stemningsstabiliserende. Fordelen den har som antipsykotikum; den gir ekstremt lite parkinsonisme og dyskinesier, ingen vektøkning og ingen forlengelse av QT-tid. 

Hvorfor den ikke virker på alle: Alle har sin terskel for når stimulering av hjernen gir psykose. Abilify stimulerer hjernen (partiell agonistaktivitet) men ikke like mye som nevrotransmitteren dopamin gjør. For noen blir Abilify sin stimulerende effekt for sterk, slik at psykosen opprettholdes selv med medisinen. For andre igjen oppnår man en reduksjon i den stimulerende effekten og psykosen gir seg.

ISW skrev (37 minutter siden):

Abilify kan være en fin medisin - spesielt som stemningsstabiliserende. Fordelen den har som antipsykotikum; den gir ekstremt lite parkinsonisme og dyskinesier, ingen vektøkning og ingen forlengelse av QT-tid. 

Hvorfor den ikke virker på alle: Alle har sin terskel for når stimulering av hjernen gir psykose. Abilify stimulerer hjernen (partiell agonistaktivitet) men ikke like mye som nevrotransmitteren dopamin gjør. For noen blir Abilify sin stimulerende effekt for sterk, slik at psykosen opprettholdes selv med medisinen. For andre igjen oppnår man en reduksjon i den stimulerende effekten og psykosen gir seg.

Hvorfor ble jeg så ekstremt trøtt og søvnig av abilify hvis den stimulerer hjernen? Sov nesten kontinuerlig i 2 døgn og det tok 1 døgn til for å bli normal igjen. Dette var av 10mg. 

Anonymkode: d2163...895

ISW skrev (2 timer siden):

Som stabilisator forebygger den mest mani eller depresjon?

Anonymkode: 9eb1d...66f

Jeg hadde god effekt av Abilify, men den ga meg en enorm rastløshet. 

Mine psykoser er mest preget av vrangforestillinger, min kognitive funksjon blir ikke så svekket. Så kanskje det har en sammenheng med det? Altså at den fungerer dårlig på tankeforstyrrelser og sånn 

Anonymkode: 27f2d...f11

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine psykoser er mest preget av vrangforestillinger, min kognitive funksjon blir ikke så svekket. Så kanskje det har en sammenheng med det? Altså at den fungerer dårlig på tankeforstyrrelser og sånn 

Har du psykoselidelse?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags psykose er det som ikke gir kognitiv svikt? Paranoid schizofreni du har? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...