Gå til innhold

Forberedelse til forberedende time


Glitter

Anbefalte innlegg

Glitter skrev (16 minutter siden):

Min behandler ser mine depresjoner og hypomanier, og er jo hun som til slutt satt diagnosen, men ja, hun sa ingenting om endring av/å legge til noe behandling da jeg fikk diagnosen. Jeg har vært mye frustrert rundt dette, men det at jeg blir så synlig kaotisk i perioder stjeler på en måte fokuset. Men jeg har i hvert fall nå fått en innleggelse for å få hjelp med dette. Bedre sent enn aldri så det viktigste for meg nå er å få stabilisert meg mest mulig fram til da, også få brukt oppholdet best mulig. 

Jeg er i en krevende situasjon ellers akkurat nå så å holde meg så stabil som jeg har vært siste to uker med unntak av én hendelse vil være utfordrende, men jeg vil være så god i hodet som mulig når jeg skal legges inn. Og kanskje jeg kan klare å unngå å bli hypoman i desember for fjerde år på rad dersom jeg lever så bipolar-vennlig som mulig. Men ytre stress er vanskelig å unngå akkurat nå.

Du er god. Håper virkelig du kommer ut derfra med en god dose Lamictal om ikke annet. 
 

Vedrørende hypomani i desember: du var jo nettopp hypoman? Svinger du så ofte i løpet av et år? Jeg har én hypomani og en depresjon sol ligger latent per år. Kan medisineres bort/leve veldig stabilt. Men har aldri mange hypo og depresjoner på ett og samme år.

Anonymkode: abeee...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge skal du være innlagt for å  starte opp med medisiner? Vis du har fått et tidsperspektiv da.

Anonymkode: e00ca...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal diskutere med dem nå om bruk av lamictal vil være noe som skal prøves på nytt. Du sluttet jo med det fordi du skulle på BET, og du jo ikke akkurat fremstått som stabil etter at du sluttet. Det tar lang tid å trappe opp lamictal til virksom dose, så dersom lamictal vil være aktuelt, så må det være en fordel om det igangsettes snarest. Akkurat Lamictal tålte du vel greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du er god. Håper virkelig du kommer ut derfra med en god dose Lamictal om ikke annet. 
 

Vedrørende hypomani i desember: du var jo nettopp hypoman? Svinger du så ofte i løpet av et år? Jeg har én hypomani og en depresjon sol ligger latent per år. Kan medisineres bort/leve veldig stabilt. Men har aldri mange hypo og depresjoner på ett og samme år.

Anonymkode: abeee...f92

Takk. ❤ Ja enten å prøve ny, men  høy dose Lamictal eller gå for Litium. 

Jeg var hypoman i sommer ja. I én måned. Måtte få zyprexa for å komme ned. Jeg har ikke pleid å være hypoman på sommeren, så får jo se hvordan det blir i desember da. Kanskje jeg ikke blir høy da siden jeg var det i sommer? 

Men i fjor hadde jeg tre hypomanier. To var medikamentutløst og en (den i desember) var ikke det. Det tells vel ikke helt når det er medikamentutløst siden jeg jo uten de medisinene ikke hadde blitt hypoman da. Så har pleid å ha en hypomani i året sånn ca jeg også. Depresjonene kommer hyppigere. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor lenge skal du være innlagt for å  starte opp med medisiner? Vis du har fått et tidsperspektiv da.

Anonymkode: e00ca...065

Jeg vet ikke ennå. Min behandler sa at hun hadde snakket med behandler der og det var snakk om 2-3 uker. Jeg blir usikker på hensikten da, siden all medisin det vil være aktuelt å starte på krever opptrapping, men jeg er fornøyd bare jeg får starte uansett hvor jeg er. 

frosken skrev (10 timer siden):

Jeg synes du skal diskutere med dem nå om bruk av lamictal vil være noe som skal prøves på nytt. Du sluttet jo med det fordi du skulle på BET, og du jo ikke akkurat fremstått som stabil etter at du sluttet. Det tar lang tid å trappe opp lamictal til virksom dose, så dersom lamictal vil være aktuelt, så må det være en fordel om det igangsettes snarest. Akkurat Lamictal tålte du vel greit?

Ja, du har jo rett i at jeg har vært veldig ustabil. Jeg har faktisk ikke tenkt over at det kan ha hatt sammenheng med seponering av Lamictal. 

Enig i at jeg burde ha startet på det snarest, men min psykolog påstår jeg stod på høy nok dose. Fordi en turnuslege har sagt så. Først stod jeg jo i 1,5 år på en dose hvor jeg lå under referanse, men det sa ingen der noe om. Var psykiater på DPS som la merke til det. Men nå nylig da jeg pratet med overlegen så ble han overrasket da jeg sa dose jeg hadde stått på, for han hadde trodd jeg stod på 1200 mg (!). Men jeg stod på 400 og var såvidt innenfor referanseområde, og av erfaring så trenger jeg høye doser for effekt av medisiner. Men jeg føler ikke jeg kommer noen som helst vei med min behandler og medisiner. Men når jeg skal på time på DPS 10 november så kan jeg jo ta det da. Er en psykolog jeg skal snakke med da også, men hun kjenner meg. Kanskje psykiateren også skal være med. Det stod ikke noe om i brevet. 

Min behandler er veldig dyktig og jeg setter stor pris på henne. Men akkurat i forhold til dette mener jeg de har behandlet meg feil. Men det blir rettet opp i nå da får man jo håpe.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale å gå for Lamictal heller enn Litium, da det har færre bivirkninger og er førstevalg ved bp2. Så kan Litium kanskje være noe å vurdere om Lamictal ikke holder. Det er store individuelle forskjeller mtp. hvor høy dose som trengs for å oppnå ønsket serumkonsentrasjon. F.eks. ligger jeg i topp 30 med døgndose på 650mg. En jeg kjenner tar halvparten, men har samme serumkonsentrasjon som meg. Jeg må si jeg stiller meg kritisk til at de på BET ikke vil at pasienter skal ta medisiner, selv om jeg har troa på behandlingen i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (8 timer siden):

Jeg vil absolutt anbefale å gå for Lamictal heller enn Litium, da det har færre bivirkninger og er førstevalg ved bp2. Så kan Litium kanskje være noe å vurdere om Lamictal ikke holder. Det er store individuelle forskjeller mtp. hvor høy dose som trengs for å oppnå ønsket serumkonsentrasjon. F.eks. ligger jeg i topp 30 med døgndose på 650mg. En jeg kjenner tar halvparten, men har samme serumkonsentrasjon som meg. Jeg må si jeg stiller meg kritisk til at de på BET ikke vil at pasienter skal ta medisiner, selv om jeg har troa på behandlingen i seg selv. 

Ja, jeg var bare såvidt innenfor på 400 mg. Men jeg vet jo ikke om det vil gi meg effekt å feks ligge på 800 mg. Så er usikker på om jeg skal prøve Lamictal på nytt. Føler ikke jeg har råd til å kaste bort tid. 

Ja de var veldig pressende på dette med medisiner. Jeg sa nei til psykiateren gang på gang om å også slutte med Truxal og vival ved behov (jeg har et lavt og konstant lavt forbruk), men  hun respekterte det ikke og jeg følte meg forsøkt manipulert med utsagn som at "Hvis jeg vil vise at jeg tar BET og meg selv på alvor så er det å slutte med alle midler som ruser/endrer meg" osv. Og hun brukte imot meg at jeg er rusavhengig. Som om jeg noen gang har ruset meg eller misbrukt vival og at jeg i forhold til andre ikke burde gå på det bare fordi. De her hjemme som kjenner meg vet at mitt forhold til vival ikke er annerledes enn folk som ikke har misbrukt rusmidler. Har brukt vival i mange år og aldri økt forbruket og det kan gå uker mellom hver gang. Før jeg har en uke hvor jeg føler behovet hver dag for eksempel.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (45 minutter siden):

Ja, jeg var bare såvidt innenfor på 400 mg. Men jeg vet jo ikke om det vil gi meg effekt å feks ligge på 800 mg. Så er usikker på om jeg skal prøve Lamictal på nytt. Føler ikke jeg har råd til å kaste bort tid. 

Ja de var veldig pressende på dette med medisiner. Jeg sa nei til psykiateren gang på gang om å også slutte med Truxal og vival ved behov (jeg har et lavt og konstant lavt forbruk), men  hun respekterte det ikke og jeg følte meg forsøkt manipulert med utsagn som at "Hvis jeg vil vise at jeg tar BET og meg selv på alvor så er det å slutte med alle midler som ruser/endrer meg" osv. Og hun brukte imot meg at jeg er rusavhengig. Som om jeg noen gang har ruset meg eller misbrukt vival og at jeg i forhold til andre ikke burde gå på det bare fordi. De her hjemme som kjenner meg vet at mitt forhold til vival ikke er annerledes enn folk som ikke har misbrukt rusmidler. Har brukt vival i mange år og aldri økt forbruket og det kan gå uker mellom hver gang. Før jeg har en uke hvor jeg føler behovet hver dag for eksempel.

Jeg ville spurt behandler konkret tilbake om det er sånn at bipolar sykdom uten komorbiditet skal behandles medikamentelt men at så snart en pasient har påvist bipolar lidelse sammen med andre diagnoser, som feks Eufp eller ptsd, så skal ikke det bipolar medisineres? Dette må i så tilfelle begrunnes, all den tid ethvert googlesøk på bipolar lidelse resulterer i lesning om at hovedbehandling av sykdommen er medikasjon og at pasienter som velger å unngå medisiner ikke tar vare på egen helse.

 

Det er ingen som manipulerer seg til Lamictal eller Litium, det finnes ikke noe fett i å ta de medisinene foruten at man får behandlet stemningsleiet om man lider av affektiv sykdom. 

Anonymkode: abeee...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ville spurt behandler konkret tilbake om det er sånn at bipolar sykdom uten komorbiditet skal behandles medikamentelt men at så snart en pasient har påvist bipolar lidelse sammen med andre diagnoser, som feks Eufp eller ptsd, så skal ikke det bipolar medisineres? Dette må i så tilfelle begrunnes, all den tid ethvert googlesøk på bipolar lidelse resulterer i lesning om at hovedbehandling av sykdommen er medikasjon og at pasienter som velger å unngå medisiner ikke tar vare på egen helse.

 

Det er ingen som manipulerer seg til Lamictal eller Litium, det finnes ikke noe fett i å ta de medisinene foruten at man får behandlet stemningsleiet om man lider av affektiv sykdom. 

Anonymkode: abeee...f92

Min behandler har jo nå henvist meg til DPS for medisinutprøving og hun skal være med på møtet. Så hun nekter meg ikke medisiner. Hun bare vil av en eller annen grunn at akuttpsykiatrien ikke skal være stedet som gjør det. Kanskje like greit siden de før har sagt jeg var innenfor referanseområde på Lamictal uten at jeg var det. 

Psykiateren på DPS som jeg vet er god på bipolar lidelse mente jeg måtte medisineres for det da hun satte uspesifisert bipolar lidelse så har ingenting med at jeg har PF i tillegg å gjøre. Bortsett fra at min behandler fokuserer mye på mine problemer med det. Men på det tidspunktet jeg fikk uspesifisert bipolar lidelse av DPS var hun ennå uenig. Tok et halvt år til med en til hypomani hvor jeg etter oppfordring fra henne logget hele forløpet i skriveboken min. Hun var ennå uenig i medisinutprøving da. Men så fikk jeg en mye mer kraftig og langvarig hypomani i sommer hvor jeg var mye mer ute av kontroll og grenset til mani. Da ble det åpnet opp for å henvise meg til DPS...

Det er BET som tok meg av medisiner og prøvde å presse meg til å slutte på resten, mener jeg har verken borderline, bipolar eller noe som helst egentlig. De fikk svært mange uriktige meninger om meg og inntok en holdning om at de visste bedre enn alle de behandlerene som har fulgt meg over flere år hjemme. De skrev så mye tull i den epikrisen. Hadde meninger om min oppvekst som ikke stemmer osv. De på BET har aldri sett meg depressiv, hypoman og jeg var rolig mtp symptomer på borderline da jeg var der også. Det tolket de som at da har jeg ikke diagnosene. Så ble jeg massivt hypoman tre-fire uker etter jeg kom hjem fra hovedoppholdet da. Men det så jo ikke de. Så da eksisterer det visst ikke ifølge dem. Men helsevesenet her hjemme har jo sett den ene depresjonen etter den andre og også etter hvert har de sett hypomaniene. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...