Gå til innhold

Hvor vanlig tror du det er at prester ikke tror?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Det var en prest er et merkelig yrke synes jeg. Man er liksom forventet å Tro. Mange mennesker blir ateister som godt voksne lenge etter jeg er ferdig med sin uttalelse. Da vil de vel måtte føle hyklersk å stå predike om Gud? 

Men det forekommer nok i stor grad...

Fortsetter under...

Oger skrev (26 minutter siden):

Det var en prest er et merkelig yrke synes jeg. Man er liksom forventet å Tro. Mange mennesker blir ateister som godt voksne lenge etter jeg er ferdig med sin uttalelse. Da vil de vel måtte føle hyklersk å stå predike om Gud? 

Jeg tror de fleste prester som mister troen eller begynner å tvile sterkt finner seg andre stillinger, i eller utenfor kirken.

Worriesome Plenty 2
Ekstra skrev (20 minutter siden):

Jeg tror de fleste prester som mister troen eller begynner å tvile sterkt finner seg andre stillinger, i eller utenfor kirken.

Men hva er de kvalifisert for? Det er jo en spesiell utdannelse i overtre.

Oger skrev (5 timer siden):

Men hva er de kvalifisert for? Det er jo en spesiell utdannelse i overtre.

Prester blir sjelesorgere og skal svare spørsmål uten svar.  Det er mye filosofi i teolog utdannelse.  De studerer gamle skrifter osv.  Hvorvidt prester mister troen eller ikke skal jeg ikke svare på, men jeg har god erfaring av å få hjelp hos en prest i en forferdelig situasjon.  Jeg er ikke spesielt religiøs, men vi snakket ikke om gud eller religion.

Annonse

Oger skrev (7 timer siden):

Prester kan brukes til mye godt relasjonsarbeid, de er dyktige i både sorg og kriser og ved vanskelige veivalg ellers i livet. Du finner dem bant alt fra rusmisbrukere til hospits til studentorganisasjoner og begravelsesbyrå for å nevne noe

Anonymkode: 64c82...9e3

Jeg kjenner forholdsvis mange prester. Mange har nok perioder i livet der de, som andre, leter etter hvem de er og hva de tror på. Under utdannelsen er de jo tett på andre som kan hjelpe dem i ulike spørsmål om livet, men også i yrkeslivet har de mennesker rundt seg med kompetanse på tvil, usikkerhet, relasjoner etc. Noen prester mister jo troen helt, og kan da ikke jobbe som prest lenger. Som andre her skriver, har de høy kompetanse på å arbeide med mennesker, være gode samtalepartnere, være ledere etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...