Gå til innhold

Anstrengt forhold til mat/kropp/vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en snart 18 år gammel jente som har slitt lenge med et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt, men jeg kjenner at jeg er så lei av å leve slik som dette. Jeg hater å kaste opp etter hvert måltid jeg spiser. Jeg hater å konstant føle trang til å kaste opp. Jeg hater skyldfølelsen og skammen jeg får av miste kontroll. Men verst av alt hater jeg hvor mye kontroll spiseforstyrrelsen min har over meg. Jeg vil ikke gjøre dette lenger. Jeg skulle ønske at jeg aldri begynte med dette. Jeg trodde det bare var "en gang", men det har ødelagt meg totalt, og jeg klarer ikke å stoppe. Jeg har hatt det sånn i flere år, og jeg er så sliten... De siste ukene har jeg følt meg utrolig dårlig fysisk (utmattelse, kvalme, hodepine, svimmelhet), som jeg tror kommer av daglig oppkast i kombinasjon med overtrening og periodevis fasting, og jeg føler at jeg trenger hjelp, men jeg vet jeg ikke er syk nok fordi jeg ligger på en sunn vekt. Hva kan jeg gjøre for å komme ut av dette?

Anonymkode: 7b9e5...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om du ligger på en sunn vekt så har du nok ikke en sunn kropp. Når man har bulimi over lang tid med så mye oppkast som du gjør kan man få elektrolyttforstyrrelser og hjerterytmeforstyrrelser blant annet. 

Det du bør gjøre er å dra til legen og vær helt ærlig om dette. Da vil det nok bli tatt blodprøver også vil du få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva få du av hjelp? 

Anonymkode: 4958d...dbc

 

Syrin skrev (5 minutter siden):

Leit å høre hvordan du har det. Har du noen oppfølging i psykiatrien?

Jeg har fått hjelp av BUP, men det har vært lite fokus på spiseproblematikk pga. at jeg har andre vansker som har blitt satt mer lys på. Samtidig føler jeg aldri at det har blitt tatt no særlig på alvor, nettopp pga. at jeg ikke er undervektig. Jeg skal overføres til DPS ganske snart, så det kan hende jeg får mer hjelp der, men jeg føler jeg trenger hjelp nå fordi jeg klarer ikke å leve med dette lenger. Det påvirker absolutt alt i livet mitt, og føler jeg aldri har vært så dårlig som jeg er nå..

Anonymkode: 7b9e5...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Jeg har fått hjelp av BUP, men det har vært lite fokus på spiseproblematikk pga. at jeg har andre vansker som har blitt satt mer lys på. Samtidig føler jeg aldri at det har blitt tatt no særlig på alvor, nettopp pga. at jeg ikke er undervektig. Jeg skal overføres til DPS ganske snart, så det kan hende jeg får mer hjelp der, men jeg føler jeg trenger hjelp nå fordi jeg klarer ikke å leve med dette lenger. Det påvirker absolutt alt i livet mitt, og føler jeg aldri har vært så dårlig som jeg er nå..

Anonymkode: 7b9e5...bcc

Er vel bra at de fokuserer mest på det underliggende? Tror det er sjeldent spiseforstyrrelse er eneste sykdom noen har for som regel er det bare et symptom eller konsekvens av andre problemer som f eks traumer. 

Anonymkode: 4958d...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt kontakt med senteret for spiseforstyrrelser? ❤️ 

Å bli frisk fra spiseforstyrrelser er en lang og vond prosess, men absolutt mulig. Jeg slet veldig for ti år siden, og er idag omtrent helt frisk.

Anonymkode: daca1...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel bra at de fokuserer mest på det underliggende? Tror det er sjeldent spiseforstyrrelse er eneste sykdom noen har for som regel er det bare et symptom eller konsekvens av andre problemer som f eks traumer. 

Anonymkode: 4958d...dbc

Ja, det er nok det de har tenkt. Jeg har fått diagnosen kompleks-PTSD, så spiseforstyrrelsen min har blitt en måte for meg å regulere følelser på. 

Anonymkode: 7b9e5...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

Jeg har fått hjelp av BUP, men det har vært lite fokus på spiseproblematikk pga. at jeg har andre vansker som har blitt satt mer lys på. Samtidig føler jeg aldri at det har blitt tatt no særlig på alvor, nettopp pga. at jeg ikke er undervektig. Jeg skal overføres til DPS ganske snart, så det kan hende jeg får mer hjelp der, men jeg føler jeg trenger hjelp nå fordi jeg klarer ikke å leve med dette lenger. Det påvirker absolutt alt i livet mitt, og føler jeg aldri har vært så dårlig som jeg er nå..

Anonymkode: 7b9e5...bcc

Kan du ta med det du har skrevet her?

Det høres veldig  slitsomt og vondt ut å ha det sånn. Det som er bra er at du innser at dette ikke er bra, og at du ønsker å komme ut av det. 

Det kan absolutt være farlig å leve sånn selv om vekten er normal. Du er syk nok til å få hjelp med dette.

Anonymkode: 11b90...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...