Gå til innhold

Depresjon eller utbrent - hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Bp2-lidelse men står på Lamictal som i flere år har hindret de store depresjonene. Nå kjenner jeg det røyner på. Jeg er først og fremst enormt sliten, langsom, glemsom, tidvis irritabel og har vont i leppen. Sånn sett minner det ikke helt om tidligere depresjonen men mer om det andre bedriver som utbrenthet. Jeg er derfor usikker på om jeg har en begynnende depresjon og bør skru opp Lamictal noen hakk eller om jeg bare er et utbrent menneske i førtiårene sammen med så mange andre i samme situasjon. Tankeinnholdet er ikke tilsvarende tung depresjon enda iallfall. Men av erfaring kan det snu kjapt. Hovedproblemet er at jeg kjenner meg helt utslitt og at jeg sliter med å gjøre jobben bra fordi jeg ikke har krefter eller konsentrasjon til å utføre det jeg egentlig skal gjøre. Gjelder også hjemme. Hvordan differensierer man mellom begynnende depresjon og utmattelse?  

Anonymkode: a8044...bab

Fortsetter under...

Kanskje du kan si noe om forskjellen på begynnende depresjon og utbrenthet, @kupton? Det er vesentlig å vite om jeg skal behandle denne ytelsen medikamentelt eller ikke-medikamentelt gjennom hvile. Har ikke kontakt med noen psykiater per nå og fastlege kan vel ikke annet enn å høre på det jeg har å si og jeg vet ikke helt hva som feiler meg og dermed ikke hva jeg eventuelt bør si. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje du kan si noe om forskjellen på begynnende depresjon og utbrenthet, @kupton? Det er vesentlig å vite om jeg skal behandle denne ytelsen medikamentelt eller ikke-medikamentelt gjennom hvile. Har ikke kontakt med noen psykiater per nå og fastlege kan vel ikke annet enn å høre på det jeg har å si og jeg vet ikke helt hva som feiler meg og dermed ikke hva jeg eventuelt bør si. 

Denne uhelsen, ikke ytelsen 🙂 Mente jeg å skrive. 

Dette er NHI sin beskrivelse av utbrenthet.

Jeg tenker slikt på det: Ved en depresjon har en oftest en anhedoni (anhedoni beskrives som en psykisk tilstand hvor en person opplever manglende glede og lyst) som gjelder det meste. Ved utbrenthet er det en begrenset anhedoni som i første rekke gjelder jobben.

Jeg er meget redd for at den utvidete forståelse som NHI beskriver, har til følge at mange deprimerte ikke får den riktige behandling og dermed blir ført inn i en alt for lang depresjon som i verste fall blir kronisk/fører til uførhet.

Annonse

kupton skrev (1 time siden):

Dette er NHI sin beskrivelse av utbrenthet.

Jeg tenker slikt på det: Ved en depresjon har en oftest en anhedoni (anhedoni beskrives som en psykisk tilstand hvor en person opplever manglende glede og lyst) som gjelder det meste. Ved utbrenthet er det en begrenset anhedoni som i første rekke gjelder jobben.

Jeg er meget redd for at den utvidete forståelse som NHI beskriver, har til følge at mange deprimerte ikke får den riktige behandling og dermed blir ført inn i en alt for lang depresjon som i verste fall blir kronisk/fører til uførhet.

Takk. Da er det nok dessverre det gamle spøkelset depresjon som er på gli igjen. Litt langsomt frembrudd denne gang kanskje. Motivasjonen og livsgnisten er borte på alle arenaer. Jeg er irritabel og det er annerledes enn slik jeg husker tidligere helt utmattende melankolske depresjoner, men ting kan vel foregår ulikt fra gang til gang, dessuten står jeg på Lamictal nå og det buffrer vel for noe av depresjonen. Æsj. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...