Gå til innhold

Erfaring med medikamentfri behandling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her inne blir du omtrent kappet hodet av hvis du er for medikamentfri behandling. Er veldig fokus på diagnoser og medisiner til de ulike diagnosene her inne så du får kanskje ikke så mange svar.

Jeg har vært i medisinfri behandling. Filosofien i behandlingen har da, enkelt sagt, vært at alle psykiatriske plager bunner i problemer med å takle egne følelser (pga ulike ting) og at dette viser seg på ulike måter(depresjon, manier, stemmer osv..). Gjennom terapi kan man øve opp evnen til å stå i egne følelser sånn at symptomene dempes. Et mer bærekraftig syn på psykisk lidelse syns jeg. 

Anonymkode: f8bf6...e1c

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Filosofien i behandlingen har da, enkelt sagt, vært at alle psykiatriske plager bunner i problemer med å takle egne følelser (pga ulike ting) og at dette viser seg på ulike måter(depresjon, manier, stemmer osv..). Gjennom terapi kan man øve opp evnen til å stå i egne følelser sånn at symptomene dempes. Et mer bærekraftig syn på psykisk lidelse syns jeg. 

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her inne blir du omtrent kappet hodet av hvis du er for medikamentfri behandling. Er veldig fokus på diagnoser og medisiner til de ulike diagnosene her inne så du får kanskje ikke så mange svar.

Jeg har vært i medisinfri behandling. Filosofien i behandlingen har da, enkelt sagt, vært at alle psykiatriske plager bunner i problemer med å takle egne følelser (pga ulike ting) og at dette viser seg på ulike måter(depresjon, manier, stemmer osv..). Gjennom terapi kan man øve opp evnen til å stå i egne følelser sånn at symptomene dempes. Et mer bærekraftig syn på psykisk lidelse syns jeg. 

Åja. Jeg setter pris på alle svar uansett. Det virker kanskje som en litt alternativ måte å tenke på? Jeg tror nok at følelser har mye å si, men. Hvor var du i behandling?

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, takk for nyttig innspill… 

Sykdommer som bipolar lidelse kan regnes for å være en fysisk sykdom i hjernen. Å si at hjernesykdommer vil forsvinne bare man lærer seg å håndtere følelser og stå i følelsene sine er som å si at f.eks diabetes type 1 eller hjerte-og lungesykdom vil forsvinne bare man lærer seg å håndtere følelser. 

Og når det kommer til medikamenter er det jo bevist at det funker. Det hadde vel ikke funket hvis alt bare dreide seg om følelser? 

Men for all del, folk må jo få tro på det de vil. 

Endret av Vendi
Vendi skrev (1 time siden):

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt. 

Sånn var det på BET. Og jeg er rett og slett ikke enig. Var derfor de påstod jeg ikke har verken borderline eller bipolar også. For jeg er bare elendig på følelser. Som om de hadde sett meg i sykdomsfasene. Men jeg var stabil da jeg var der.

Glitter skrev (16 minutter siden):

Sånn var det på BET. Og jeg er rett og slett ikke enig. Var derfor de påstod jeg ikke har verken borderline eller bipolar også. For jeg er bare elendig på følelser. Som om de hadde sett meg i sykdomsfasene. Men jeg var stabil da jeg var der.

Huff... Helt utrolig hvis utviklerne og forkjemperne av BET benekter at det finnes diagnoser og er imot medisiner. En sånn filosofi mener jeg kan være livsfarlig. BET har sikkert mye for seg ift enkelte utfordringer, men jeg er overbevist om at man ikke kan løse f.eks bipolar lidelse med BET. 

Endret av Vendi
Vendi skrev (23 minutter siden):

Huff... Helt utrolig hvis utviklerne og forkjemperne av BET benekter at det finnes diagnoser og er imot medisiner. En sånn filosofi mener jeg kan være livsfarlig. BET har sikkert mye for seg ift enkelte utfordringer, men jeg er overbevist om at man ikke kan løse f.eks bipolar lidelse med BET. 

Ja jeg opplevde det ikke spesielt bra slik de holdt på. De anklaget også min mor for grov omsorgssvikt. Noe var det jo, men å skrive det i epikrisen uten at jeg har sagt noe type vold etc? Ikke ok.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært uten medisiner noen ganger og har blitt skikkelig dårlig. Tror ikke jeg er alene om å ha opplevd det.

Vendi skrev (2 timer siden):

Sykdommer som bipolar lidelse kan regnes for å være en fysisk sykdom i hjernen. Å si at hjernesykdommer vil forsvinne bare man lærer seg å håndtere følelser og stå i følelsene sine er som å si at f.eks diabetes type 1 eller hjerte-og lungesykdom vil forsvinne bare man lærer seg å håndtere følelser. 

Og når det kommer til medikamenter er det jo bevist at det funker. Det hadde vel ikke funket hvis alt bare dreide seg om følelser? 

Men for all del, folk må jo få tro på det de vil. 

Bipolar er ikke en fysisk sykdom. Og jo du kan håndtere den mye bedre ved å lære deg teknikker osv. 

På samme måte som at diabetes kan forsvinne eller bli bedre av at du lærer deg hva du skal spise og ikke. 

Anonymkode: 02d55...6e5

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bipolar er ikke en fysisk sykdom. Og jo du kan håndtere den mye bedre ved å lære deg teknikker osv. 

På samme måte som at diabetes kan forsvinne eller bli bedre av at du lærer deg hva du skal spise og ikke. 

Bipolar er en like fysisk sykdom som hjerteinfarkt og kreft. 

Du kan selvfølgelig lære deg i terapi hvordan du kan håndtere sykdommen bedre. Det kan du med alle sykdommer. Men du kan ikke behandle bipolar lidelse utelukkende psykologisk. At det finnes såkalt medisinfri behandling av alvorlige sykdommer ser jeg på som er utslag av at psykiatrifornektelse får politisk innflytelse.

Annonse

ISW skrev (4 minutter siden):

Bipolar er en like fysisk sykdom som hjerteinfarkt og kreft. 

Du kan selvfølgelig lære deg i terapi hvordan du kan håndtere sykdommen bedre. Det kan du med alle sykdommer. Men du kan ikke behandle bipolar lidelse utelukkende psykologisk. At det finnes såkalt medisinfri behandling av alvorlige sykdommer ser jeg på som er utslag av at psykiatrifornektelse får politisk innflytelse.

Kilde på at bipolar er en somatisk sykdom? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer ikke. Bipolar er en psykisk sykdom. 

Uten at jeg har lært så veldig mye om det ennå, så er det jo noe fysisk i hjernen som forårsaker de tilbakevendende depresjonene og hypomaniene/maniene. 

Så annerledes som jeg feks blir under hypomani. Endrer jo karakter totalt. Det kan ikke bare endres ved å "tenke annerledes". Men man kan lære å håndtere det bedre da.

Jeg synes det er uheldig at debatten er så polarisert. Og da tenker jeg på begge sider.

Medikamentfri behandling er vel egentlig ikke noe som skal "anbefales" til noen. Det er et behandlingsalternativ til de som selv ønsker å prøve seg uten medisiner. Noen slutter ikke helt heller, men klarer seg med en lavere dose. Det er meget forsiktig nedtrapping (over flere år). Noen går tilbake til medisiner, mens andre får et godt liv uten medisiner. 

Jeg tenker det er veldig bra at brukermedvirkning er i økt fokus og at pasienter som ikke ønsker medisiner også får et behandlingstilbud. Det er ikke noe som skal pushes på noen, noe som dessverre kan skje. Men på den avdelingen jeg har vært er de ikke anti-medisin i det hele tatt. De simpelthen er der for å støtte deg gjennom de valgene du selv tar. 

Medisin hjelper, men kan for noen gi helt forferdelige bivirkninger. For de som er samtykkekompetent er det viktig å bli behandlet som et voksent menneske som basert på egen erfaringskompetanse kan ta egne valg.

De fleste kan ikke bli helt "frisk" uten medisiner, men noen kan få hjelp til å mestre plagene sine bedre og leve et greit liv. Det er opp til hver enkelt å velge hva som er viktig for en og veie fordeler/ulemper. Men med støtte rundt seg. Leger og andre fagfolk som kan hjelpe deg å vurdere underveis. 

Hvis kreftpasienter som valgte å ikke ta i mot cellegift, ikke fikk tilbud om lindrende behandling, så ville det ikke bli sett på som særlig humant. På samme måte er det lite humant å nekte behandling til de som ikke vil ha nevroleptika. 

Men det har sklidd ut til å bli en debatt om hva som fungerer best, det å være «for» og «mot» medisiner og pasienter blir dratt inn i en slags drakamp mellom fagfolk. Da er jo hele poenget borte. Så veldig uheldig.

Jeg skal selv prøve en ny antipsykotika nå, mens jeg er i et "medikamentfritt forløp". De støtter meg og jeg mister ikke tilbudet mitt. Handler om at jeg styrer egen skute 😊

Anonymkode: d3a25...00b

Glitter skrev (2 timer siden):

Uten at jeg har lært så veldig mye om det ennå, så er det jo noe fysisk i hjernen som forårsaker de tilbakevendende depresjonene og hypomaniene/maniene. 

Så annerledes som jeg feks blir under hypomani. Endrer jo karakter totalt. Det kan ikke bare endres ved å "tenke annerledes". Men man kan lære å håndtere det bedre da.

Skal vi kalle asperger, panikkangst og adhd sykdommer også da eller? Siden det er jo noe fysisk i hjernen deres også som forårsaker det. 

Nei det blir for dumt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...