Gå til innhold

Fritt behandlingsvalg, kan man ikke søke lengre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått med meg at fritt behandlingsvalg skal avvikles. Betyr det at man ikke kan søke behandling andre steder i det hele tatt? Jeg tilhører Helse Midt og kunne tenke meg å søke behandling i Helse Sør-Øst. Dvs BET behandling og/eller Fekjær psykiatriske senter. 

Anonymkode: 32de3...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (19 minutter siden):

Skynd deg å søke. 1. Jan er det for sent. 

Så kjipt å høre. Har time med fastlegen helt i slutten av denne måneden. Håper han rekker å skrive henvisningene i desember da. Regner med at alle henvisninger som kommer inn før 1. januar blir vurdert og at man da evnt får plass? Og er det noen sjanse for at de vil åpne igjen for fritt behandlingsvalg? Det er jo utrolig dumt at de har bestemt å avvikle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt sykehusvalg vil bestå.

Fritt behandlingsvalg opphører ved årsskiftet. Da som er tatt inn i 2022 vil få fullføre sin behandling slik det er planlagt.

Med nåværende helseminister tror jeg ikke dette blir endret. Det er en ideologisk beslutning. 600 private plasser blir nedlagt uten at en sprengt offentlig psykiatri har fått en eneste ny plass. Kun sterke pasientorganisasjoner kan stoppe/utsette dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 minutter siden):

Fritt behandlingsvalg opphører ved årsskiftet. Da som er tatt inn i 2022 vil få fullføre sin behandling slik det er planlagt.

Med nåværende helseminister tror jeg ikke dette blir endret. Det er en ideologisk beslutning. 600 private plasser blir nedlagt uten at en sprengt offentlig psykiatri har fått en eneste ny plass. Kun sterke pasientorganisasjoner kan stoppe/utsette dette.

Åja. Jeg forstår ikke helt forskjellen på fritt sykehusvalg og fritt behandlingsvalg? Trodde det var det samme... 

Så leit å høre. De har nok gjort en stor feil med denne beslutningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 minutter siden):

Dette er jo helt horribelt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par bekjente som ikke hadde levd idag om det ikke var for fritt behandlingsvalg. At de nå ønsker å fjerne dette gjør at de vil få flere liv på samvittigheten.

Anonymkode: 5aadf...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at frittbehandlingsvalg blir avviklet.  For noen grupper pasienter har fått bedre tilbud enn andre grupper av pasienter.  Behandling som av og til virker å være idealistisk, pluss at oppholdet disse gruppene har fått er langt mer enn det offentlige tilbyr.

Vi har allerede en psykiatri etter Amerikansk modell, der psykiatriske sykehus er lagt ned . Det siste vi trenger er mer privatisering der psykiatere og andre spesialister går over til det private der de behandler de friskeste og mest ressurssterke pasientene, imens et ned bygget offentlige helsevesen står igjen med de sykeste pasientene. 

Så ja til å bruke pengene til å bygge opp et bedre offentlige helsevesen.

Anonymkode: 1310c...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt forskjellen på fritt sykehusvalg og fritt behandlingsvalg?

Kunne noen forklart forskjellen på fritt sykehusvalg og fritt behandlingsvalg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt sykehusvalg er valg mellom offentlige sykehus og DPS.

Fritt behandlingsvalg er at du får attest på at du har rett til nødvendig helsehjelp. Så kan du velge fritt mellom alle godkjente institusjoner - også private som f.eks www.allosstiftelsen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 minutter siden):

Fritt sykehusvalg er valg mellom offentlige sykehus og DPS.

Fritt behandlingsvalg er at du får attest på at du har rett til nødvendig helsehjelp. Så kan du velge fritt mellom alle godkjente institusjoner - også private som f.eks www.allosstiftelsen.no

Vil det si at jeg kan søke BET behandling siden det tilhører sykehuset, men ikke Fekjær? Har jeg skjønt det rett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil det si at jeg kan søke BET behandling siden det tilhører sykehuset, men ikke Fekjær? Har jeg skjønt det rett da?

Ja, hvis Fekjær er privat, må du søke snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (5 minutter siden):

Ja, hvis Fekjær er privat, må du søke snarest.

Hmm... Det vet jeg ikke, var ikke så lett å finne det ut på nettsidene deres, men det står i alle fall: "Fekjær har driftsavtale med Helse Sør-Øst RHF og er godkjent innen ordningen fritt behandlingsvalg." Vet ikke helt hva det vil si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm... Det vet jeg ikke, var ikke så lett å finne det ut på nettsidene deres, men det står i alle fall: "Fekjær har driftsavtale med Helse Sør-Øst RHF og er godkjent innen ordningen fritt behandlingsvalg." Vet ikke helt hva det vil si?

Da hører de til de institusjoner som ikke får ta inn pasienter etter årsskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan høre med hun som kaller seg Bionegativ på instagram. Hun har vært på Fekjær flere ganger, og er der nå. Jeg mener å huske at hun sa at de var private, og at andre kom til å miste det tilbudet når den nye loven slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 minutter siden):

Da hører de til de institusjoner som ikke får ta inn pasienter etter årsskiftet.

Ok. Da får jeg skynde meg å søke. Men vet du forresten om det er slik at man må ha fått plass før 1. januar eller holder det bare at man har søkt innen da?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan høre med hun som kaller seg Bionegativ på instagram. Hun har vært på Fekjær flere ganger, og er der nå. Jeg mener å huske at hun sa at de var private, og at andre kom til å miste det tilbudet når den nye loven slår inn.

Hun har privat konto så får ikke sendt henne melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Synes det er bra at frittbehandlingsvalg blir avviklet.  For noen grupper pasienter har fått bedre tilbud enn andre grupper av pasienter.  Behandling som av og til virker å være idealistisk, pluss at oppholdet disse gruppene har fått er langt mer enn det offentlige tilbyr.

Vi har allerede en psykiatri etter Amerikansk modell, der psykiatriske sykehus er lagt ned . Det siste vi trenger er mer privatisering der psykiatere og andre spesialister går over til det private der de behandler de friskeste og mest ressurssterke pasientene, imens et ned bygget offentlige helsevesen står igjen med de sykeste pasientene. 

Så ja til å bruke pengene til å bygge opp et bedre offentlige helsevesen.

Anonymkode: 1310c...282

Veldig bra forklart på hvordan det er nå. Og er helt enig i det. Slik det er nå legges det offentlige ned der de sykeste får plass, mens de private tar inn de mer velfungerende og mer givende pasientene å hjelpe, og det blir jo helt feil. 

Anonymkode: bb2a9...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som om de penger som spares på de private skal brukes til å bygge opp den offentlige psykiatrien:

https://www.nrk.no/norge/varslar-om-kraftige-kutt-i-psykiatrien-i-oslo-1.16156436

Jeg har jobbet på en slik privat institusjon. Jeg vil ikke beskrive pasientene som de friskeste. De aller fleste har både narkotika- og psykoseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...