Gå til innhold

Er det dumt å selge nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tror dere boligmarkedet er om 2 år?

Anonymkode: f7ce2...02c

Det er så mye som er usikkert nå så det er umulig å si.  Jeg tror boligmarkedet i store byer som Oslo tar seg opp pga. mangel på boliger, men det er kun min følelse og ikke noe som jeg kan vite.  Det er mange som sitter på gjerdet nå og venter og ser.  De kan ikke sitte der i evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan tror dere boligmarkedet er om 2 år?

Anonymkode: f7ce2...02c

Det koster jo ikke nødvendigvis veldig mye å prøve; du er ikke forpliktet til å akseptere bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Det koster jo ikke nødvendigvis veldig mye å prøve; du er ikke forpliktet til å akseptere bud.

Selv ikke om jeg får prisantydning? 

Anonymkode: f7ce2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv ikke om jeg får prisantydning? 

Anonymkode: f7ce2...02c

Nei.

Anonymkode: 3bd47...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv ikke om jeg får prisantydning? 

Anonymkode: f7ce2...02c

Det spørs jo helt på forventningene, kanskje prisantydningen er for optimistisk i dagens marked. Finnes ikke noe ja-/nei-svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (14 minutter siden):

Det spørs jo helt på forventningene, kanskje prisantydningen er for optimistisk i dagens marked. Finnes ikke noe ja-/nei-svar på spørsmålet ditt.

F.eks 4,8. det er jo moralsk feil å si nei?

Anonymkode: f7ce2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (14 minutter siden):

Det spørs jo helt på forventningene, kanskje prisantydningen er for optimistisk i dagens marked. Finnes ikke noe ja-/nei-svar på spørsmålet ditt.

Forventer mer enn 2-300.000 over

Anonymkode: f7ce2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner på sterkt behov for å selge, men naboene mine får jo plutselig ikke solgt lenger. Før ble de solgt etter første visning i dette borettslaget. Så jeg tørr ikke. 

Men jeg hadde akseptert bud til prisantydning ja. I mitt tilfelle får jeg neppe det. Jeg kan akseptere å selge for 100 000 under, men ikke mer. Men jeg har veldig behov for å komme meg vekk. Har man ikke det behovet er man sikkert mer kravstor. 

Men slik jeg ser markedet nå så tror jeg ikke man nødvendigvis kan forvente så mye over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

F.eks 4,8. det er jo moralsk feil å si nei?

Anonymkode: f7ce2...02c

Du skjønner vel at det kommer helt an på hva du selger. Markedet bestemmer, og du er ikke bundet av moral eller annet til å si ja eller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner på sterkt behov for å selge, men naboene mine får jo plutselig ikke solgt lenger. Før ble de solgt etter første visning i dette borettslaget. Så jeg tørr ikke. 

Men jeg hadde akseptert bud til prisantydning ja. I mitt tilfelle får jeg neppe det. Jeg kan akseptere å selge for 100 000 under, men ikke mer. Men jeg har veldig behov for å komme meg vekk. Har man ikke det behovet er man sikkert mer kravstor. 

Men slik jeg ser markedet nå så tror jeg ikke man nødvendigvis kan forvente så mye over.

Prisantydning fra en god megler skal jo følge markedet. En 6 måneder gammel verdivurdering kan være feil, nye kan selvsagt også være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Selv ikke om jeg får prisantydning? 

Anonymkode: f7ce2...02c

I mitt hode virker det veldig rart å si nei om man får bud på prisantydning, men det er jo lov. Da tenker jeg at prisantydningen burde vært høyere eller at selger har for høye forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (9 timer siden):

Prisantydning fra en god megler skal jo følge markedet. En 6 måneder gammel verdivurdering kan være feil, nye kan selvsagt også være feil.

Ja, det er jo sant. I mitt tilfelle er det dessverre ekstra vanskelig å få solgt nå da det har vært mye i media om at byens største borettslag tenker å ta opp et massivt lån som jo vil påvirke fellesutgiftene en god del. De største rekkehusene kan få en økning med 3000 i mnd. Og jeg bor vel i de som er ca størst. Så det som før var omtrent byens letteste å selge, blir nå stående i ukesvis hittil ser jeg. Det har dog vært store protester så tror ikke det er vedtatt ennå.

Så er ikke bare det at boligmarkedet totalt sett er tregt akkurat nå.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp vært med å selge en leilighet og da fikk vi beskjed fra megler at vi måtte selge hvis vi fikk prisantydning. Det har visstnok kommet noen nye regler om at det ikke er lov med såkalte "lure" prisantydning (for å få flere på visning og dermed større sjanse på budrunder)  Mulig vi har misforstått noe, for hvis en av ulike grunner angrer seg, så synes jeg det er rart om en ikke kan trekke salget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (13 minutter siden):

Har nettopp vært med å selge en leilighet og da fikk vi beskjed fra megler at vi måtte selge hvis vi fikk prisantydning. Det har visstnok kommet noen nye regler om at det ikke er lov med såkalte "lure" prisantydning (for å få flere på visning og dermed større sjanse på budrunder)  Mulig vi har misforstått noe, for hvis en av ulike grunner angrer seg, så synes jeg det er rart om en ikke kan trekke salget. 

Det stemmer ikke. Men lokkepriser er ikke lov.

https://nef.no/forbruker/kan-selger-avsla-bud-pa-prisantydning/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det for mange i dagens marked er lurt å selge først og kjøpe etterpå, for å unngå å måtte sitte med to boliger lenge. Kjenner noen som har slitt med salget, med dyr mellomfinansiering og prisreduksjon. 
 

Ulempen ved å selge først er jo at man MÅ flytte, og at det da kan bli stress om man ikke finner noe man vil ha i mellomtiden. Jeg har alltid kjøpt først og solgt etterpå, men heldigvis er ikke flytting på agendaen på mange år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (19 minutter siden):

Tror nok at det for mange i dagens marked er lurt å selge først og kjøpe etterpå, for å unngå å måtte sitte med to boliger lenge. Kjenner noen som har slitt med salget, med dyr mellomfinansiering og prisreduksjon. 
 

Ulempen ved å selge først er jo at man MÅ flytte, og at det da kan bli stress om man ikke finner noe man vil ha i mellomtiden. Jeg har alltid kjøpt først og solgt etterpå, men heldigvis er ikke flytting på agendaen på mange år! 

Ja, den mellomfinanseringen er jo svindyr. Nå leier bare jeg da, men hadde jeg hatt en bolig og så kjøpt ny,  så hadde jeg villet solgt den jeg hadde først. Ja, det er tungt og eventuelt måtte flytte 2 ganger, men for meg hadde nok den økonomiske usikkerheten vært tyngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg selger leilighet for forelder må, og i ett skjema ble jeg bedt om å krysse av om jeg selger til utropspris.

Anonymkode: 09b2a...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 18.40):

Hvordan tror dere boligmarkedet er om 2 år?

Anonymkode: f7ce2...02c

Januar er ofte en god salgsmåned. Skal du selge nå, ville jeg ha lagt ut i januar, men startet prosessen med å velge ut 3sk meglere nå som kommer for å ta en prisvurdering. 

Hvis du bor i Oslo, så tror jeg prisene tar seg opp igjen om 2 år pga det samme som Savannah sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...