Gå til innhold

Hvordan blir ECT gitt uten samtykke på nødrett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den første innleggelsen min vurderte de å gi meg ECT uten samtykke, altså på nødrett. Jeg lurer veldig på hvordan dette blir gjort i praksis? Altså, de må vel sette veneflon og gi narkose medisinene intravenøst? Blir vel vanskelig med en pasient som ikke sammarbeider dersom vedkommende skulle gjøre fysisk motstand? 

Anonymkode: fcb8d...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (1 minutt siden):

Vanskelig, men helt klart mulig 🙂

Det skremmer meg virkelig. Tenker på at man sannsynligvis blir holdt virkelig hardt fast for så å få en maske presset over ansiktet også sovner man... Ikke at jeg tenker jeg kommer til å komme i den posisjonen men likevel. 

Anonymkode: fcb8d...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oger skrev (Akkurat nå):

Dette burde ikke være lov.

Depresjon kan være en dødelig sykdom. Dessuten er den subjektive lidelse ved de alvorligste depresjoner noe av det verste et menneske kan oppleve. Så her synes jeg ikke en skal komme med enkle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ETC er jo ikke uten risiko heller, så da håper jeg de får erstatning om de skulle få permanente skader og hukommelsestap.

Anonymkode: f2661...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må ha vært krevende å oppleve! Jeg tror nok de får til det meste, men er det ikke bedre å tenke at det de har tatt en faglig velbegrunnet avgjørelse med tanke på ECT? De gir ikke slik behandling i hytt og pine. Jeg vet ikke om det er til hjelp, men jeg kan fortelle at man ikke merker noe. Først blir man rigget opp med elektroder for å måle hjerne- og hjerteaktivitet, samt veneflon for narkose og muskelavslappende. Narkosen er kortvarig, og vips så er man på oppvåkningen hvor man kan slappe av og ta den tida man trenger til å hente seg inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i forhold til dette med hukommelse, er min opplevelse av hukommelsestap mest relatert til tida før/rundt behandingsstart. Jeg var også fryktelig distre i 1-2 måneder etter fullført behandlingsløp, men det ga seg heldigvis. Kanskje er jeg litt mer surrete enn jeg var, men det synes jeg er en fair pris å betale for å slippe å rote rundt på det absolutte bunnpunkt. 

Det som jo er dumt med ECT er at man ikke på forhånd kan vite om man er blant de få som er så uheldige å få mer uttalte bivirkninger, som massemedia elsker å skrive om. Selv om de er profesjonelle, er det jo adskillig mer inngripende enn å svelge noen piller. Da blir det en avveining om hva som er mest risikabelt. Problemstillingen er om pasienten dør om man ikke iverksetter et tiltak som mange mennesker har fått hjelp av - selv om det er inngripende og drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 timer siden):

Depresjon kan være en dødelig sykdom. Dessuten er den subjektive lidelse ved de alvorligste depresjoner noe av det verste et menneske kan oppleve. Så her synes jeg ikke en skal komme med enkle svar.

Å dø er et valg man kan velge selv. 

.. 

Å bli gitt ect uten samtykke ville jeg tenkt var et alvorlig maktovergrep uten like. Sikkert fin metode for en lege som virkelig ønsker å hevne seg på en pasient de misliker sterkt. 

Anonymkode: bf84d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bli gitt ect uten samtykke ville jeg tenkt var et alvorlig maktovergrep uten like. Sikkert fin metode for en lege som virkelig ønsker å hevne seg på en pasient de misliker sterkt. 

Ingen kan fatte et slik vedtak alene. Vedtaket skal begrunnes godt. Dersom pårørende finnes, skal disse informeres og samtykke. Vedtaket skal sendes til Kkom som skal sjekke at vedtaket er fattet i tråd med lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ECT for 22 år siden, men hukommelsen ble så ødelagt at jeg vet den dag i dag ikke om det var på nødrett eller ikke. 

Anonymkode: 92854...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet hukommelsen og ble veldig distre av ECT, men det kom seg gradvis. Tror ikke jeg har senskader. Jeg har nedsatt hukommelse, men det har nok andre årsaker.

Jeg vil vel tro at hvis en person er så alvorlig syk at den blir tvunget til ECT, så vil den i ettertid være glad for det hvis den gjorde den bedre? 

Jeg kan bare sammenligne med en gang jeg ble utsatt for tvang og nødrett i forbindelse med pumping. Jeg ble holdt fysisk fast og ble så dopet ned. Dette har skjedd meg også gjort av en eks etter at han banket meg. Så det rettraumatiserte meg og i starten kunne jeg ikke skjønne at det var lov. Men de gjorde det jo for å redde livet mitt og selv om det var grusomt i situasjonen så er jeg ikke sint for at de gjorde det. Det var jo for å redde livet mitt. Eneste er at når de først fikk assistanse av anestesi så kunne de vel lagt meg i narkose så jeg slapp å oppleve å ligge der og ikke greie å røre meg, men samtidig være klar i hodet og få med meg alt som skjedde av pumpingen. Og å ikke forstå hvorfor jeg ikke greide å røre meg. Men det er nå så.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

jeg vet den dag i dag ikke om det var på nødrett eller ikke. 

Hvis det er viktig å vite, kan du jo etterspørre journalnotatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (14 minutter siden):

Hvis det er viktig å vite, kan du jo etterspørre journalnotatene.

Nei, så viktig er det ikke. 

Anonymkode: 92854...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg kan forstå hvis de bruker det på en som sitter i en fastlåst stilling og få farlig høy temperatur. Katapleksi eller hva det heter når folk med katatoni havner i slike fixerte stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...