Gå til innhold

Parnate

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vanskelig å sammenligne den og Litium, for det er to helt ulike medisiner som også har ulike indikasjoner.

Vedr. hypertensiv krise: Dette handler om at du må følge kostrestriksjoner. Jeg har ikke en uttømmende liste i hodet, men fra det jeg husker er det spesielt spekede kjøttprodukter, modne oster og rødvin som kan inneholde mye tyramin, som man skal være ekstremt forsiktig med inntaket av. Jeg kjenner ikke til at medisinen har noe stort potensial for å skape rytmeforstyrrelser, foruten uskyldige rytmeforstyrrelser som følge av litt mer adrenalin i blodet (som ekstraslag).

Jeg vet ikke hvorfor denne medisinen vurderes, det er litt sånn med første generasjons antidepressiva at de er effektive, men har mer bivirkninger og interaksjoner enn nyere medisiner. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469438-parnate/#findComment-4122979
Del på andre sider

ISW skrev (48 minutter siden):

Det er vanskelig å sammenligne den og Litium, for det er to helt ulike medisiner som også har ulike indikasjoner.

Vedr. hypertensiv krise: Dette handler om at du må følge kostrestriksjoner. Jeg har ikke en uttømmende liste i hodet, men fra det jeg husker er det spesielt spekede kjøttprodukter, modne oster og rødvin som kan inneholde mye tyramin, som man skal være ekstremt forsiktig med inntaket av. Jeg kjenner ikke til at medisinen har noe stort potensial for å skape rytmeforstyrrelser, foruten uskyldige rytmeforstyrrelser som følge av litt mer adrenalin i blodet (som ekstraslag).

Jeg vet ikke hvorfor denne medisinen vurderes, det er litt sånn med første generasjons antidepressiva at de er effektive, men har mer bivirkninger og interaksjoner enn nyere medisiner. 

Det med hypertensiv krise.., jeg mente hvor vanlig den bivirkningen er hvis en følger kostrestriksjoner. På andre medisiner kan en jo lese bivirkninger i felleskatalogen som vanlig, mindre vanlig, sjelden... 

Både Parnate og Litium er aktuelt med tanke på indikasjon, i dette tilfellet.  Valget kan falle på bivirkningsprofil.

Vurderes på grunnlag av hvor mye annet som er forsøkt, og mtp bivirkninger av andre medisiner som kunne være aktuelle. 

Anonymkode: a189b...7f4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469438-parnate/#findComment-4122997
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...